Sejarah McDonald's di Malaysia

Assalamualaikum wbt

SR dan rakan sekerja di Mekdi Kuala Pilah


Teringat pula SR, Jumaat lepas kami sempat singgah menziarah seorang kakak di jabatan kami yang tak sihat. Tak terkata SR betapa kuatnya semangat dia mengharungi dugaan yang mendatang untuk dia. Semoga Allah kurniakan kesembuhan untuk Kak Huda melawan dan memerangi sakitnya. Balik dari rumah dia, kami singgah di McDonald's yang terletak di pekan Kuala Pilah. SR tak makan, cuma duduk-duduk menunggu zaimi jemput SR.

Dulu masa SR mula-mula kerja di Kuala Pilah ni, restoren fast food yang ada hanya KFC dan Pizza Hut. Tak lama selepas tu, bila ada Giant Kuala Pilah, adalah Marry Brown, Subway dan Uncle Jack. Sekarang, dah ada McDonalds, Tealive dan Family Mart. Bubble Bee pun ada rasanya.

Tak ingat.

Yang selalu SR kunjungi adalah Marry Brown dan McDonald's. Tak adalah kerap, tapi dalam sebulan sekali tu ada lah singgah. Hehe...

McDonald's ni pada SR, ibarat tempat duduk-duduk bersembang dengan keluarga dan rakan-rakan. Jangan expect nak makan dalam suasana yang kondusif sangat, mahu pun nikmat sangat makanannya. More kepada tempat bersosial.

Korang pula rasa macam mana...? 

+++

Sejarah McDonald's di Malaysia:

Sejarah McDonald's di Malaysia bermula pada tahun 1982 apabila McDonald's Corporation, rangkaian makanan segera global, membuka cawangan pertamanya di Kuala Lumpur, ibu kota Malaysia. Ini adalah restoran McDonald's pertama di Asia Tenggara dan ia menandakan permulaan era baharu budaya makanan segera di Malaysia.

Kedai McDonald's pertama terletak di Jalan Bukit Bintang, kawasan komersial yang sibuk di Kuala Lumpur. Restoran itu mendapat sambutan segera oleh rakyat Malaysia, yang ingin tahu tentang makanan segera gaya Amerika yang baharu. McDonald's menyajikan pelbagai menu, termasuk Big Mac yang ikonik, kentang goreng, susu kocak dan minuman ringan.

Kejayaan outlet pertama membawa kepada pembukaan lebih banyak restoran McDonald's di Malaysia. Menjelang akhir tahun 1980-an, terdapat 26 restoran McDonald's di seluruh negara. Rangkaian makanan segera terus berkembang pada tahun 1990-an, dan menjelang akhir dekad, terdapat lebih 80 cawangan McDonald's di Malaysia.

Salah satu sebab kejayaan McDonald's di Malaysia adalah keupayaannya untuk menyesuaikan diri dengan pasaran tempatan. McDonald's memperkenalkan menu halal di Malaysia, yang bermaksud semua makanan yang dihidangkan di restorannya disediakan mengikut undang-undang pemakanan Islam. Langkah ini membantu McDonald's menarik minat majoriti penduduk Islam di Malaysia.

Selain menu halal, McDonald's turut memperkenalkan menu yang memenuhi citarasa tempatan. Contohnya, McDonald's Malaysia menawarkan Nasi Lemak Burger, burger yang menggunakan patty ayam goreng dengan nasi lemak, hidangan tradisional Malaysia yang terdiri daripada nasi kelapa, sambal dan ikan bilis. Menu ini juga termasuk makanan seperti Ayam Goreng McD, ayam goreng ala Malaysia.

Hari ini, McDonald's adalah salah satu rangkaian makanan segera yang paling dikenali dan popular di Malaysia. Syarikat itu mempunyai lebih 300 restoran di seluruh negara dan menggaji lebih daripada 14,000 orang. McDonald's terus berinovasi dan menyesuaikan diri dengan perubahan citarasa rakyat Malaysia, memperkenalkan item menu dan teknologi baharu untuk meningkatkan pengalaman pelanggan.

Post a Comment

4 Comments

  1. Wak belum pernah masuk mcdonalds sebab wak tak suka berger

    ReplyDelete
  2. Wak suka tgk movie The Founder 2016 - pengasas McD sekarang bukanlah pemilik McD yg sebenarnya., huhu

    ReplyDelete
  3. Nanti nak buat satu entry jugaklah pasal kenangan bersama Mc Donald ni.. nak jawab soalan Syaz, hehehe.

    ReplyDelete
  4. fav iris ni.... sampai tiap kali balik bkk dulu, mesti bawa balik ayam mc'd sbb kat sana x halal kan

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.