Menonton Anime Boleh Buat Anda Bijak?


9 Faedah Kuat Menonton Anime Yang Menjadikan Anda Lebih Bijak

Saya percaya ada faedah untuk menonton atau mendengar apa sahaja. Anime atau tidak. Apa yang paling penting ialah jika anda memberi perhatian. Di situlah sos rahsia yang memberi manfaat kepada anda dalam beberapa cara. Berikut ialah senarai ringkas 9 sebab kukuh anime akan menjadikan anda lebih bijak, dan menambah makna kepada hidup anda.


1. Anda belajar perkara yang tidak dijangka

Jika anda menonton Jormungand, anda belajar tentang kehidupan realistik pengedar senjata. Dan bagaimana mereka mengembara ke seluruh dunia, mengelilingi diri mereka dengan pengawal peribadi, dan berakhir dalam situasi berbahaya. 




Belum lagi bagaimana mereka adalah sebab peperangan meletus di tempat pertama. Jika anda menonton School Live, anda mengetahui tentang isu kesihatan mental seperti PTSD. Jika anda menonton Little Busters, anda belajar tentang keadaan kehidupan sebenar yang dipanggil: Narkolepsi. Keadaan yang menyebabkan anda tertidur setiap kali anda berasa santai atau gembira. Jika anda memberi perhatian, anime yang anda tonton telah mengajar anda sesuatu yang berharga, berguna atau menarik. Menjadikan anda lebih berpengetahuan dalam beberapa proses.


2. Anda belajar tentang budaya Jepun


Yang ini jelas, dan walaupun ia mungkin tidak selalunya 100% betul, kebanyakannya adalah tepat. Lagipun, anime dibuat oleh orang Jepun, dan memberi anda pandangan tentang budaya mereka. Walaupun sedikit!


3. Anda belajar tentang makanan Jepun


Jika anda menonton Ranma 1/2 anda mengetahui tentang hidangan yang dipanggil: Okonomiyaki, yang dibuat di pulau Okinawa. Dalam anime watak yang dipanggil: Ukyo menjalankan restoran Okonomiyakinya sendiri. jika anda menonton Shakugan No Shana, anda belajar tentang sejenis makanan Jepun yang dipanggil: Roti tembikai (Melonpan). Dan jika anda menonton Pokemon atau School Rumble, anda akan belajar tentang Onigiri (sejenis bola nasi).

Senarai ini tidak berkesudahan…


4. Anda belajar pelajaran hidup

Terlalu banyak kesombongan membawa kepada kerugian akhirnya, dan harga diri anda akan hancur dalam proses itu. Membuli orang lain mempunyai implikasinya di kemudian hari, tidak kira betapa halusnya ia. Tidak berterima kasih kepada ibu bapa anda boleh menyebabkan penyesalan suatu hari nanti jika mereka meninggal dunia secara mengejut. Kesemua 3 pelajaran hidup ini berlaku dalam 3 siri anime:

My Hero Academia. A Silent Voice. Orange.

 

Tidak kira anime, sentiasa ada sesuatu untuk dipelajari yang akan membantu anda. Dan ini juga berlaku untuk siri komedi yang lebih halus apabila menyentuh pelajaran hidup.


5. Anda belajar tentang perhubungan


Tidak semua hubungan anime adalah realistik. Mari kita nyata tentang itu. Tetapi apabila mereka realistik, anda belajar tentang kesusahan, kesakitan, tragedi, dan juga faedah berada dalam hubungan. 
Dan bergantung pada anime, ia akan membimbing anda melalui semua perjuangan yang datang dengannya.


6. Anda belajar tentang kerja keras, kesabaran dan kerja berpasukan


Tonton Haikyuu dan ia akan mengajar anda tentang kerja berpasukan, dan sebab ia sangat penting. Tonton DBZ dan anda belajar tentang kerja keras, menetapkan matlamat, mendorong diri sendiri dan berlatih. Tonton New Game dan anda belajar tentang perjuangan mengejar perkara yang anda suka. Dan bermula sebagai pemula. Tidak seperti Filem, anime mempunyai semua jenis pelajaran hidup kerana jumlah genre dan topik yang dimilikinya.


7. Anda belajar tentang sisi hodoh sifat manusia

Tonton Elfen Lied dan gambar ini dilukis dengan sempurna. Anime memperkatakan tentang rogol, penderaan kanak-kanak dan keganasan selepas semua. Tonton Black Lagoon dan anda akan melihat sisi gelap bagaimana tempat yang paling teruk di bumi cenderung (walaupun agak dibesar-besarkan). 


Tonton Akame Ga Kill atau Psycho Pass dan anda akan belajar rasuah dalam masyarakat. Dan bahaya terlalu banyak kuasa apabila anda mempunyai niat yang salah. Banyak pelajaran gelap ini ditaburkan di seluruh industri anime. Dan sebahagian daripadanya sukar ditelan.


8. Anda belajar tentang komunikasi



Tonton ReLife dan anda akan faham perkara ini. Atau menonton Kokoro Connect. Kekurangan komunikasi sentiasa membawa kepada salah faham dan masalah. Apabila kita tidak memahami antara satu sama lain, geseran berlaku. Perkara seterusnya yang anda tahu keganasan, kegilaan, kesakitan dan tragedi akan menyusul tidak lama lagi.


9. Anda belajar bagaimana untuk berseronok



Menonton anime adalah aktiviti yang menyeronokkan dengan sendirinya. Tetapi apabila anda menonton:

Komedi. 
Parodi.
Atau apa-apa yang serupa, ia mengajar anda bagaimana untuk berseronok, bersantai, berehat dan tidak mengambil hidup terlalu serius. Kehidupan tanpa keseronokan bukanlah kehidupan sama sekali.

Secara ringkasnya: Manfaat utama anime ialah pembelajaran! aya telah belajar tentang budaya, fakta sejarah, keadaan dan terlalu banyak perkara untuk dikira dengan kedua-dua tangan daripada anime. Ia seperti pengembaraan. Semakin banyak anda menonton anime, semakin banyak yang anda temui. Oleh kerana terdapat begitu banyak rancangan, anda tidak akan kehabisan perkara baharu untuk ditonton dan perkara baharu untuk dipelajari.

Post a Comment

10 Comments

  1. sedih gak la dulu rajin layan anime orang cakap buang masa tapi i tak kisah pun sebab best dapat knowledge dan belajar banyak benda baru dari anime. so as parent actually kena support minat anak dan kena alert juga sebab ada juga anime tak sesuai utk golongan remaja.

    ReplyDelete
  2. Oooo... patut la orang gila anime...

    ReplyDelete
  3. Mungkin betul. Ramai juga kawan-kawan saya kaki anime yang bijak-bijak. Anime banyak juga ilmu dan pelajaran kalau tahu ambil mana yang baik

    ReplyDelete
  4. Bukan sekadar cerita anime tetapi ada pengajaran didalamnya.. ;)

    ReplyDelete
  5. alah ngape takde gambo one piece? heheheh dlm one piece yg pasal lanun tu pun banyak nilai murni nya yg buat akak minat

    ReplyDelete
  6. Kakak iman mmg peminat anime... kalau dia cerita balik kt kita ttg anime yg dia dh tgk mmg detail habis dia cerita.. hehe

    ReplyDelete
  7. Banyak kebaikan kalau pandai cari.. Kalau setakat nak berhibur, memang tak dapat apalah kan SR..

    ReplyDelete
  8. Boleh jadi jugak , x mustahilkan...

    ReplyDelete
  9. Anime Naruto banyak mengajarkan tentang sahabat, keluarga hatta guru..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.