Cara Dapatkan Verified Tick Akaun Instagram

 


Tanda biru atau verified badge  verified pada nama di profail akaun Instagram membantu orang ramai mencari tokoh awam, selebriti dan jenama yang ingin mereka ikuti dengan lebih mudah. Ini bermakna Instagram telah mengesahkan bahawa akaun adalah kehadiran sahih tokoh awam, selebriti atau jenama yang diwakilinya. Namun Instagram tidak menggunakan verified untuk menyokong atau mengiktiraf tokoh atau jenama awam.

Verified badgeverified ialah alat untuk membantu orang mencari akaun sebenar tokoh dan jenama dan ini bermakna kami telah mengesahkan bahawa ini adalah akaun Instagram yang terkenal dan tulen. Lencana yang disahkan bukan simbol untuk menunjukkan kepentingan, kuasa atau kepakaran perkara. Setelah disahkan, anda tidak boleh menukar nama pengguna pada akaun anda dan pengesahan tidak boleh dipindahkan ke akaun lain. Akaun Instagram yang menyamar sebagai tokoh awam atau orang lain bertentangan dengan Garis Panduan Komuniti kami dan tidak dibenarkan di Instagram.
Nota: Walaupun ramai tokoh awam mengesahkan akaun mereka di Instagram, tidak semua tokoh awam mempunyai verified badge verified.


Instagram akan melihat beberapa faktor semasa menilai akaun pengguna untuk menentukan sama ada ia memenuhi kriteria pengesahan kami. Selain mengikuti Syarat Penggunaan Instagram dan Garis Panduan Komuniti, akaun anda juga perlu:

  • Tulen: Mewakili orang sebenar, perniagaan atau entiti berdaftar.
  • Unik: Mewakili kehadiran unik orang atau perniagaan itu. Hanya satu akaun bagi setiap orang atau perniagaan boleh disahkan, dengan pengecualian untuk akaun khusus bahasa. Instagram tidak mengesahkan akaun minat umum (mis. @puppymemes).
  • Lengkap: Akaun penggunaa mesti terbuka dan mempunyai bio, foto profil dan aktif apabila anda memohon.
  • Terkenal: Akaun pengguna mesti mewakili orang, jenama atau entiti yang terkenal dan sangat dicari. Instagram menyemak akaun yang dipaparkan dalam berbilang sumber berita dan kami tidak menganggap kandungan media berbayar atau tajaan sebagai sumber untuk semakan.
Ketahui lebih lanjut tentang cara memohon verified badge verified jika anda memenuhi keperluan akaun dan kelayakan di atas. 

Nota: Pastikan nama pengguna anda adalah seperti yang anda inginkan sebelum anda memohon verified badge verified.  Setelah disahkan, pengguna tidak boleh menukar nama pengguna pada akaun.
Perlu diingat bahawa jika pengguna menerima verified badge verified menggunakan maklumat palsu atau mengelirukan semasa proses pengesahan, Instagram akan membuang verified badge verified tersebut dan mungkin mengambil tindakan tambahan untuk melumpuhkan akaun yang berkenaan. Jika akaun  disahkan oleh Instagram, pengguna mungkin mahu mendayakan alat keselamatan tambahan seperti pengesahan dua faktor. Perlu diingat Instagram tidak akan meminta sebarang bayaran untuk pengesahan atau menghubungi anda untuk meminta anda mengesahkan pengesahan anda.

Setelah Instagram menyemak permintaan pengguna, mereka akan menerima pemberitahuan dalam Tab Aktiviti sehingga 30 hari selepas memohon, memberitahu sama ada akaun telah disahkan atau tidak. Pengguna boleh mengetik seperti di bahagian atas sebelah kanan untuk melihat pemberitahuan dalam Aktiviti. Jika permintaan anda ditolak, anda boleh membuat permintaan baharu sekali lagi dalam masa 30 hari. Harap maklum bahawa permohonan untuk mendapatkan verified badge verified beberapa kali sebelum menerima keputusan akan membatalkan permohonan pengguna.

Perlu diingat bahawa Instagram boleh membatalkannya pada bila-bila masa dan boleh melumpuhkan akaun pengguna yang berjaya memperolehi verified badge verified jika:
  • Iklan, pindah atau jual lencana yang disahkan.
  • Gunakan gambar profil, bio atau bahagian nama untuk mempromosikan perkhidmatan atau aktiviti lain yang melanggar Garis Panduan Komuniti atau Syarat Penggunaan Instagram.
  • Cuba untuk mengesahkan akaun melalui pihak ketiga.
  • Tukar akaun daripada awam kepada peribadi terlalu banyak kali.
Jika akaun pengguna tidak mempunyai lencana yang disahkan, terdapat cara lain untuk memberitahu orang ramai bahawa 'anda' adalah sahih. Sebagai contoh, pengguna boleh memaut ke akaun Instagram  dari tapak web rasmi, Halaman Facebook, akaun YouTube atau Twitter. Mengesahkan akaun di Instagram tidak akan mengesahkan akaun di Facebook. Lawati Pusat Bantuan Facebook pula untuk mengetahui cara mengesahkan akaun Facebook.


Post a Comment

5 Comments

  1. akak ni followers pun tak sampai seribu memang tk layak lah hahahahah

    ReplyDelete
  2. Nasib orang awam memang tak layak hehe

    ReplyDelete
  3. Komfom uncle tak layak! hahahaha

    ReplyDelete
  4. Ooo...memang x dpt la kita yg biasa2 ni yer

    ReplyDelete
  5. Saya orang awam dan belum terlintas untuk jadi tokoh awam hehehhe...jadi belum keperluan lagi

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.