Tahap Melecur


Oleh FB Public Health Malaysia:

Kulit manusia adalah organ penting yang berfungsi menghalang jangkitan dan melindungi cecair dalam tubuh. 

Melecur tahap 4 adalah kesan kebakaran paling teruk dan dalam, menjejaskan ketiga-tiga lapisan kulit sehingga melibatkan otot dan tulang. Kulit mangsa akan menjadi kering, garing dan kemungkinan ‘masak’.

Kecederaan dialami tonggak utama Selangor FC, Faisal Halim bukanlah biasa-biasa apabila disimbah cecair oleh dua individu tidak dikenali baru baru ini. 

Semoga beliau cepat sembuh dan pesalah dapat di tangkap segera.



Tambahan:

First aid utk melecur bahan kimia (termasuk asid). Basuh terus dengan air yang banyak selama sekurang-kurangnya 20 minit menggunakan air yg mengalir.

Ini membantu mengurangkan kerosakan pada tisu dan kulit. .

Tanggalkan pakaian, kasut dan stokin. JANGAN cuba dan keluarkan apa-apa yang melekat pada kulit.
 

Post a Comment

2 Comments

  1. siapa la yang sanggup simbah asid.. sakit rasa baca.. kasihan dekat dia.. skrg anggota x memberi respond dah.. adakah ia dah sampai ke saraf.. Allah, xsanggup nak bayangkan kesakitannya itu.. rasa seperti membunuh pula.. atau percubaan untuk membunuh.. :(

    ReplyDelete
  2. Moga beliau cepat sembuh dan moga urusan beliau dipermudahkanNYA.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.