Pages

Search This Blog

Showing posts with label Boody. Show all posts
Showing posts with label Boody. Show all posts

Friday, July 18, 2014

Selamat Jalan Elin Sayang...

Hari ini adalah antara hari yang sedih dalam hidup aku..
Selain aku turut bersedih dengan:

1) Uncle Sim dibuli.. (malu sebenarnya dengan perangai Kiki Stereng Lock)
2) Gaza dibom racun..
3) Sabah darurat..
4) MH17 ditembak, meletup dan terhempas..


Dan yang paling sedih adalah, kucing kami Elin, telah mati setelah tiga hari nazak..

:(


Mungkin ada yang cakap, kucing je.
Kenapa nak sedih?

Tapi bagi kami, kucing adalah famili.
Kami bela Elin dah 10 tahun.
Dah macam adik.
Macam-macam kenangan..

Aku ingat masa aku mula-mula blogging, aku ada buat blog untuk Elin..
Masa tu aku banyak masa free..
Agak famous blog tu, di kalangan blogger kucing juga..
Bukan dalam Malaysia ye, komuniti tu dari seluruh dunia..

Lepas tu aku dapat kerja, blog Elin memang terabai..

Elin pun makin lama makin sakit..
Tapi bulan ni yang dia nampak teruk sangat.
Bulu dia tak terurus..
Dia asyik keluar.. pergi lepak rumah jiran..
Dia macam bawak diri..

Emak kata dah bawak dia pergi Vet, disahkan Elin punya buah pinggang dah rosak teruk..
Dari hari Rabu lagi mak kata, Elin dah tak boleh gerak..
Muka dia pun dah nampak lain..
Semalam dia masih bernyawa, cuma dia tak mampu bangun, tak boleh makan, minum semua tak boleh..

Pagi tadi, 8.30 pagi lebih kurang..
Elin dah pergi meniggalkan kami sekeluarga.....

:( :( :(


Sedihnya hanya Allah yang tahu..



Ini gambar terakhir Elin sebelum dia mati tadi..
Memang bersih je muka dia sebelum dia mati ni..
Mak kata, tahi mata pun dah tak ada lepas mak lap kan hari tu..


Selamat disemadikan..
Tanam kat tepi rumah mak dan abah..

Janganlah ada yang pertikai kenapa letak bunga atas kubur kucing pulak..
Itu nak bagi tanda supaya tahu kat mana tanam je..
Sebab aku dengan oboi tak ada kat rumah..
Esok baru aku balik..
So esok aku mesti tanya mak, tanam kat mana..
Senanglah nak carik nanti..
Saja nak tengok kubur ..ingatan terakhir..

:(


Dah dua kucing mati setelah lama kami bela..
Few years back, Boody.
Mati lepas 17 tahun kami bela..
Hari ni, Elin pulak..

:(



Friday, April 9, 2010

Kucing pun faham bahasa


Salam semua =)

Pejam celik pejam celik dah Jumaat balik kan?
Cepatnya masa ni berlalu..emm..

Percayakah kamu semua bila aku cakap kucing pun faham bahasa dan boleh memberi respon kepada apa yang kita cakap? Sudah pasti aku cakap ni berdasarkan pengalaman keluarga kami membela kucing sudah bertahun-tahun.. Dan aku tak pula menulis jurnal untuk tajuk ini..sekadar perkongsian pengalaman sahaja..

Sesiapa yang ada membela kucing juga dirumah, mungkin akan ada pengalaman yang sama dengan aku juga..Kucing ni, sebenarnya dia faham apa yang kita cakap dan buat dekat dia.. Dia juga tau macam mana nak nak sayang tuan dia, dan berdendam kepada orang yang selalu buat dia..

Contoh macam Elin la, dia faham perkataan 'Jom!', bial dia dengar je kitorang cakap 'Jom!', dia akan bangun dan ikut kitorang.. Sama jugak dengan perkataan 'Golek', dia akan bergolek-golek manja bila disuruh.. Kalau dia kat luar, kitorang cakap 'Masuk', dia akan masuk dalam rumah..

Dia jugak pandai berinteraksi tau, macam contoh aku baru balik dari pasaraya, aku beli sepeket makanan dia.. Aku angkat makanan tu aku cakap 'Ni siapa punya ni?', dia pun datang dengan gedik2 terus je gesel2 muka dia dekat peket makanan tu.. Bila kitorang puji2 dia comel la, pandai la..dia kelip2 mata.. hehe


Elin jugak adalah seekor kucing yang sangat beremosi..huhu.. Elin ni, makan nak kena berteman.. Kiranya masa dia makan tu, kita kena usap2 belakang badan dia sikit bagi 'enjin purr purr' dia bunyi, baru dia boleh makan dengan gembira.. Yang selalu temankan dia makan adalah abah dan mak.. Makanya, dalam rumah ni dia paling manja dengan abah dan mak aku.. memang manja extra punyalah.. Dan tiap kali dia lapar pun, dia akan bodek mak dengan abah aku suruh temankan dia makan..

Berdendam? Oh dia memang kucing yang penuh emosi..haha.. Aku kadang2 suka lepuk2 dia.. kekadang dia geram, dia cakar aku balik, habis berdarah2..uhuhuhu.. Dia juga memang benci dengan orang yang pernah mengkasari dia.. Ada la seseorang yang tak suka kucing pernah datang rumah aku, dia luku kepala Elin :( sedih gila mak masa tengok Elin diluku tak pasal2.. Dan tiap kali orang tu datang rumah lagi selepas tu, memng Elin akan lari jauh2, dan yang kelakarnya, muka Elin bila nampak orang tu, macam nampak hantu~~! Ya, kucing juga tau serik.. Kucing juga pandai membenci..

Lagi 1 Elin ni cukup kaya dengan expressi muka.. Dia akan buat muka masam bila orang kacau dia time dia tak nak diganggu, dia boleh buat muka annoyed, dia juga boleh buat muka kesian, muka mengantuk.. yang paling best, bila mak dengan abah nak tinggalkan rumah bawak beg2 besar, contoh macam nak pergi umrah hari tu, dia akan buat muka sedih..

Macam Boody pulak, dia ni licik masa hayatnya.. Bila dia nampak je aku pegang botol2 syampu dia bawak masuk bilik air sebab nak mandikan dia, dia akan hilang~~! Terus je pergi menyorok..haha.. Boody ni lagi la macam2 kepandaian dia.. hmm..rindu pulak..


Mungkin ada yang tak percaya.. tapi aku tau la, kucing aku.. Haiwan jugak ada perasaan tau.. Dia jugak boleh merajuk, boleh excited, boleh menggedik, boleh dibawak berbual.. Betul..memang la dia tak boleh respon dengan kata2, tapi aku pernah, masa tu aku sedih, aku nangis2.. aku cakap dengan Boody.. Dia terus je naik atas riba aku, start enjin purr purr dia.. konon2 macam pujuk aku la..huhu.. *eh nape air mata bergenang ni?*

Sebenarnya, tak perlu geli dengan kucing.. sebab lagi kita tunjuk kegelian kita dekat dia, lagi dia datang gesel2..sebab kucing ni licik tau.. hehe.. 

ps: Kucing adalah salah satu ciptaan Allah yang HEBAT!~
ps+: Tahniah Afdlin Shauki atas kelahiran baby baru beliau pukul 3 pagi tadi [9 April 2010]

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot

Disclaimer


All content provided on this "Syazni Rahim Blog" blog is for informal reading only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information or comments on this site or found by following any link on this site.

The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information.

The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.

This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.