Saturday, December 11, 2021

Kebaikan Vitamin C: Mengapa Anak Memerlukannya

SR memang bagi anak-anak SR makan vitamin C, sejak dari anak sulung dulu, sampailah si bongsu ayu. Pernah cuba macam-macam jenama untuk Vitamin C anak-anak ni, tapi yang anak-anak SR serasi dan suka dan tak membazirkan duit SR adalah jenama Champs. Memang itulah yang anak-anak SR akan makan. Sebab netuk dia jenis tablet kot. Pernah SR beli yang jenis gummy jelly tu, terkumbab-kumbab masing-masing..Allahu anakku! Over!

Jadi, dah nak masuk tahun ke 9 jadi emak ni (Allah terasa tuanya haaa), memang SR dan anak-anak setia dengan Vitamin C Champs aje lah. Kadang belikan yang perisa anggur. Kadang yang perisa oren. Ikut mana yang ada stok dekat farmasi. Selalu SR beli vitamin C Champs ni dekat Watsons atau Guardian sambil-sambil beli barang SR yang lain.

Kebaikan Vitamin C

Vitamin C telah lama disebut-sebut untuk potensi manfaat kesihatannya apabila melawan selsema. Tidak dinafikan anda telah diberitahu untuk mengambilnya apabila anda sakit. Tetapi tahukah anda vitamin ini penting untuk kesihatan dan perkembangan anak anda? Pakar gastroenterologi pediatrik Dr Kadakkal Radhakrishnan, MD, membantu menjelaskan mengapa vitamin ini sangat diperlukan.


Vitamin C, juga dikenali sebagai asid askorbik, adalah vitamin yang terdapat dalam banyak makanan biasa seperti buah sitrus, epal, beri, kentang dan lada. Ia juga mudah didapati sebagai makanan tambahan. Vitamin C penting supaya badan anda boleh membentuk:

  • Kolagen, salur darah, rawan dan otot. Ini membantu mengekalkan banyak tisu badan, termasuk kulit anda. Ia juga membantu dengan pembaikan tisu penghubung dan penyembuhan luka menurut satu kajian. 
  • Neurotransmitter, bahan kimia yang penting untuk memberi isyarat dalam sistem saraf. 
  • Carnitine, bahan kimia yang menyokong pengangkutan dan pemecahan asid lemak untuk menjana tenaga. 
  • Tulang dan gigi yang sihat, yang sangat penting semasa tahun pembentukan anak anda.
Tetapi salah satu fungsi yang paling terkenal, sudah tentu, adalah peranannya dalam menyokong sistem imun badan. "Oleh kerana vitamin C adalah antioksidan dan penting untuk mengekalkan kesihatan keseluruhan, ia benar-benar boleh membantu meningkatkan sistem imun anak anda jika mereka menghidu," kata Dr. Radhakrishnan. Antioksidan membantu mengurangkan kerosakan sel yang disebabkan oleh radikal bebas dalam badan. Vitamin C juga sangat tertumpu dalam sel imun, menunjukkan bahawa ia adalah perangsang sistem imun.

Tubuh kanak-kanak yang sedang membesar tidak dapat menghasilkan vitamin C sendiri. Oleh itu, ibu bapa harus memastikan anak-anak mereka makan pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari. Kadang-kadang ia tidak semudah yang disangkakan! Makanan tumbuhan, termasuk tomato, lada, brokoli, dan kiwi, adalah sumber terbaik vitamin C. 

Jika anak anda cerewet tentang makanan, anda juga boleh mengambil vitamin C sebagai suplemen oral. “Terdapat pelbagai jenis suplemen vitamin. Adalah lebih baik untuk berbincang dengan pakar pediatrik anak anda tentang yang mana yang sesuai untuk anda,” kata Dr. Radhakrishnan.

Bagaimana untuk mengetahui sama ada anak anda mengalami kekurangan vitamin C?

"Pada kanak-kanak dan orang dewasa di negara maju, kekurangan vitamin C sangat jarang berlaku melainkan anda mengalami masalah penyerapan di usus yang teruk atau diet yang tidak baik yang mengelakkan sumber vitamin C," kata Dr Radhakrishnan. 

Ujian darah khas diperlukan untuk mendiagnosis kekurangan vitamin C. Walau bagaimanapun, penyakit utama yang disebabkan oleh kekurangan vitamin C adalah skurvi, yang sangat jarang berlaku. 

Orang yang menghidap skurvi mungkin mempunyai bintik coklat kecil pada kulit, kulit menjadi kasar, gusi menebal dan pendarahan dari membran mukus. Mereka juga mungkin mengalami perasaan lemah atau tidak selesa, perubahan emosi, penyembuhan luka yang lemah, sakit tulang, dan pada peringkat akhir, jaundis, penglibatan saraf dan sawan.

Bolehkah Vitamin C Mencegah Selsema?

Terdapat banyak perdebatan tentang sama ada vitamin C boleh membantu mencegah selsema. "Ini adalah topik yang telah dikaji secara meluas, dan terdapat bukti bahawa vitamin C boleh mengurangkan tempoh selesema," kata Dr Radhakrishnan. Tetapi dia mengatakan pengambilan vitamin C secara tetap tidak mengurangkan kekerapan atau keterukan selsema. 

"Walaupun data perubatan tidak dapat menyimpulkan, vitamin ini boleh membantu mengurangkan tempoh selesema," kata Dr. Radhakrishnan. 

Inilah sebabnya mengapa sesetengah pakar perubatan mengesyorkan vitamin C untuk selsema!

"Memandangkan betapa selamat dan agak murahnya vitamin C, anda boleh memberi anak anda vitamin C untuk jangka masa yang singkat apabila anda selsema, tetapi ini harus dibincangkan dengan doktor anak anda," katanya. 

Seperti yang ibu selalu katakan, dia boleh menyelamatkan doktor dengan sebiji epal sehari!

Like your mom always said, an apple a day keeps the doctor away!


+++

Vitamin C memang ada banyak kebaikan dan manfaat kepada manusia kan, jadi SR pun antara yang sangat menghargailah kewujudan tablet Vitamin C ni. SR pun ambil juga, tapi jenama Redoxon. Korang ada makan Vitamin C on daily basis ke? Jenama apa? Kongsi la 😁

5 comments:

  1. Uncle perlukan vitamn 'sea'

    Lama tak menyelam!

    ReplyDelete
  2. sama laa... bdk2 kat rumah ni suka juga yg gummy tu...
    drg ni makan mcm makan gula2 hahaha

    ReplyDelete
  3. ade jugak stok vitamin c kat umah, tapi tak makan pon, asik lupe jer.. hehehe

    ReplyDelete
  4. Vitamin c ni penting juga . Ccl selalu ambil flavettes

    ReplyDelete
  5. Saya suka ambil Vit C dari buah-buahan je. Selain Vit C, Vit Sea pun diperlukan :)

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot