Bagaimana Memilih Ubat Gigi Terbaik? | Wordy Wednesday

Pernahkah anda mendapati diri anda melihat rak pilihan ubat gigi berwarna di kedai tempatan anda yang bertimbun-timbun dengan ubat gigi? Tapi tak tahu nak beli yang mana?

 Jangan risau jika ini berlaku. Ia sangat semula jadi. Mencari ubat gigi yang sesuai untuk anda mungkin lebih membingungkan daripada mudah. Mengetahui apa yang terbaik untuk anda atau keluarga anda mengenai ubat gigi adalah penting.

 

Semua ini adalah kebimbangan apabila berhadapan dengan lorong ubat gigi yang berlambak itu. Berikut ialah senarai beli-belah untuk membantu anda merancang perjalanan anda yang seterusnya:


1. Periksa Label - Apakah sebenarnya fluorida dan mengapa saya memerlukannya?

Oleh kerana ubat gigi terbaik untuk anda bergantung pada keperluan khusus anda, adalah penting untuk mengetahui perkara yang anda mahukan sebelum melihat label. Rujuk doktor gigi keluarga anda untuk mendapatkan bantuan dalam menentukan keperluan anda. Fluorida adalah komponen yang diperlukan untuk semua orang. Mineral semulajadi ini menghalang kaviti dan memelihara lapisan luar gigi kita (enamel). 

Fluorida menguatkan gigi dan memineralkan semula enamel gigi pada peringkat awal kerosakan gigi, membantu mencegah kerosakan gigi. Percaya atau tidak, fluorida yang dibekalkan melalui makanan dan air mula mencipta penutup pelindung pada gigi bayi sebelum ia menembusi permukaan dan mula menjerit. Kami memberus dengan ubat gigi yang mengandungi fluorida apabila usia meningkat untuk menguatkan gigi yang semakin lemah dan mencegah kerosakan gigi.


2. Bagaimana jika saya mempunyai gigi atau gusi yang sensitif?

Dalam ubat gigi, dos 5% kalium nitrat atau strontium klorida menyekat sambungan saraf melalui gigi. Apabila air sejuk atau panas mengenai gigi, saraf-saraf di dalam gigi ini menimbulkan kesakitan yang amat sangat. Gigi sensitif mungkin menyukarkan untuk mencuci gigi dua kali sehari seperti yang dicadangkan. Mencari ubat gigi yang menjadikan prosedur ini lebih menyeronokkan mungkin membantu anda menyelamatkan gigi anda! 

Gigi sensitif tidak menyenangkan, tetapi gusi sensitif mungkin menyayat hati. Tiada siapa yang sukakan ketidakselesaan ketika membersihkan kulit putih berkilauan yang kami pamerkan kepada seluruh dunia. Penyembuhan di rumah untuk penyakit gusi adalah pendekatan yang mudah dan berkesan untuk mengelakkan dan meminimumkan kesan buruk.


3. Menggunakan baking soda

Sejak 1911, doktor gigi telah mengesyorkan baking soda untuk membantu mencegah penyakit gusi dengan mengurangkan pembentukan plak. Mempunyai gusi yang sihat juga membantu dengan kepekaan. Jika anda sampai ke kedai, ingat untuk membaca label untuk mengetahui sama ada ubat gigi yang anda beli mengandungi kalium nitrat, strontium klorida atau soda penaik. 

Berus, ludah dan jangan bilas apabila anda mula menggunakan ubat gigi sensitif. Tinggalkan salutan pada gigi anda untuk mencipta penghalang bagi gigi dan gusi yang sensitif. Berikut ialah beberapa cadangan lain untuk merawat dan mengelakkan sensitiviti gusi: 
  • Berus gigi dua kali sehari dan flos sekali sehari. 
  • Dapatkan vitamin C yang mencukupi dengan menggunakan ubat kumur antimikrob. 
  • Minum banyak air.
  • Berhenti merokok. 
  • Berusaha untuk mengawal ketegangan anda. 
  • Manfaatkan ubat-ubatan.

4.  Bagaimanakah saya menggunakan ubat gigi untuk memutihkan gigi saya?

Menggunakan ubat gigi soda penaik untuk memutihkan gigi anda adalah idea yang baik. Soda penaik ialah agen pelelas yang mengikat kotoran dan melawan plak, menjadikan gigi anda putih dan sihat. Apabila menggunakan baking soda, doktor gigi kami menasihatkan agar tidak memberus gigi terlalu kuat. Jumlah kuasa atau tekanan yang anda gunakan tidak akan mempercepatkan proses. Sebaliknya, berus dua kali sehari dengan baking soda dan jimatkan banyak wang untuk diri sendiri dan keluarga anda dengan penawar do-it-yourself ini.


5. Claims for Teeth Whitening?

Kebanyakan ubat gigi biasa tidak akan memutihkan gigi anda, walaupun terdapat calim dari bahagian pemasaran. Anda juga boleh mencari kalsium peroksida dan karbamid peroksida pada label (Awas: Berhati-hati dengan sebatian ini jika anda mempunyai gigi atau gusi yang sensitif). Semasa anda memberus dan membilas, sebatian kimia yang melelas ini terikat dengan kesan pada gigi anda dan membantu anda menanggalkannya. Dapatkan ubat gigi yang diluluskan ADA yang mengandungi agen pelelas (atau soda penaik) untuk membantu memerangi kesan kopi dan teh tersebut pada perjalanan anda yang seterusnya ke kedai!


6. Apa yang harus saya jauhi dalam ubat gigi?

Triclosan, antibiotik yang membunuh bakteria dalam mulut dan diperlukan untuk memulakan proses pemecahan makanan, harus dielakkan dalam ubat gigi kawalan tartar. Persatuan Pergigian Amerika mengesyorkan bahawa ubat gigi yang dihasilkan di China dielakkan, menurut WebMD. Ubat gigi tiruan (ubat gigi bukan ADA diluluskan) mungkin mempunyai kepekatan kimia yang tinggi yang berbahaya kepada kesihatan pergigian. Semak label sekali lagi, cari tanda ADA, jauhi Triclosan dan ubat gigi yang dihasilkan di China, dan anda akan menuju ke mulut yang sihat dan ceria.


7. Saya mempunyai nafas berbau– Adakah ubat gigi yang boleh membantu?

Anda boleh merawat dan mengubati bau mulut anda jika ia disebabkan oleh penjagaan mulut yang tidak mencukupi. Walaupun ubat gigi mungkin membantu, terdapat banyak pilihan DIY tambahan! Untuk memerangi sebab asas bau mulut, mula-mula pastikan anda menjaga perut dan sistem penghadaman anda dengan makan dengan betul, minum air yang mencukupi dan mengelakkan gula yang diproses. Bau yang tidak diingini disebabkan oleh pengumpulan plak pada gigi atau kuman pada lidah. 

Kesihatan mulut memerlukan penggunaan ubat gigi dan bilas yang menangani pengumpulan ini. Memberus bahagian belakang lidah anda juga membantu dalam penyingkiran kuman yang menghasilkan nafas busuk. Selepas anda menemui ubat gigi yang mempunyai ADA Seal of Acceptance, cari ubat gigi yang mempunyai Kawalan Tartar. Ubat gigi ini bertujuan untuk membantu mencegah pengumpulan plak.

Tips untuk nafas berbau: 
  • Selepas makan, gosok gigi. 
  • Sekurang-kurangnya sekali sehari, flos gigi anda. 
  • Berus gigi dan bersihkan lidah. 
  • Gigi palsu dan peralatan pergigian hendaklah sentiasa bersih. 
  • Mulut kering harus dielakkan. 
  • Buat perubahan diet. 
  • Gantikan berus gigi anda secara berkala. 
  • Buat temujanji doktor gigi secara berkala.

Mari lakukan panduan untuk mencari ubat gigi yang sesuai untuk anda! Sebelum pergi ke kedai, pastikan anda telah memeriksa dengan doktor gigi anda dan mengenal pasti keperluan peribadi anda. Mencari ubat gigi yang betul adalah berdasarkan prinsip perbezaan individu. Apa yang berkesan untuk saya, mungkin tidak sesuai untuk anda. Sebaik sahaja anda tahu apa yang anda perlukan, anda boleh masuk ke kedai tempatan anda dengan yakin.

  • Pilih jenama yang kelihatan boleh dipercayai dan menarik. 
  • Tengok label. 
  • Pastikan ada ADA Seal of Acceptance
  • Triclosan dan bahan lain yang berpotensi berbahaya harus dielakkan. 
  • Letakkan bungkusan itu dalam bakul anda dan teruskan berjalan dengan senyuman di wajah anda. 
Itu tidak begitu sukar, bukan? Mengambil langkah yang betul untuk memilih ubat gigi terbaik untuk anda boleh meningkatkan kesihatan mulut dan pergigian anda, menggalakkan anda untuk tersenyum dan membuatkan anda berasa lebih baik tentang diri anda. Selepas pembersihan menyeluruh, bilas dan senyum di cermin, siapa yang tidak berasa hebat?

😁

Post a Comment

13 Comments

  1. Bagus perkongsiannya ini SR. Tq for sharing.

    ReplyDelete
  2. risau nak guna ubat gigi optic white ni, takut dia hakis gigi

    ReplyDelete
  3. memang selalu ngan colgate je...

    ReplyDelete
  4. SA setia ngan darlie..tapi tgok Optic White ni nampak menarik plak...

    ReplyDelete
  5. Thanks for sharing.

    Cici guna Optic White atau Darlie Charcoal. Tengok yang mana nak capai hehehe. So far dua tu rasa 'sedap' di mulut haha

    ReplyDelete
  6. Sha pun pakai colgate tapi bukan yang ini..

    ReplyDelete
  7. saya mantian satu jeama ja..reason: sebab taste.. jom join my giveaway

    ReplyDelete
  8. gigi cantik, bersih dan putih akan meningkatkan keyakinan diri

    ReplyDelete
  9. Dulu selalu ingat berus gigi kuat kuat boleh bersihkan gigi. Rupanya tak masa jumpa doktor gigi tu. Banyak produk yang claim putihkan gigi. Ada baca yang gigi sihat ni tak semestinya kena putih bersih. Gigi kuning sikit itu biasa. Terima kasih untuk perkongsian ni :)

    ReplyDelete
  10. aida bila da tua2 ni guna sensodyne.
    baru lega lenguh lenguh gigi & gusi :)

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.