Kepentingan Menjadi Rakan Baik Anak Perempuan Anda

#sharing


Mengubah Perhubungan Anak Perempuan  & Ibu Untuk Menentukan Haluan Masa Depan. 

Mereka berkata perubahan adalah satu-satunya yang berterusan dalam keadaan semula jadi. Kehidupan di Abad ke-21 membuktikan kebijaksanaan lama ini. Sudah berlalu ketika anak perempuan kebanyakannya dianggap sebagai tanggungan, dibesarkan hanya untuk berkahwin dan diberikan mas kahwin. Anak perempuan hari ini mencapai kemuliaan dan membawa kebanggaan kepada keluarga mereka sama seperti anak lelaki.


Peranan tradisional menentukan dinamika hubungan ibu anak perempuan, menetapkan mereka sebagai "penderita bersama" dalam menghadapi kehidupan yang sukar dan telah ditetapkan. Atas nama tradisi, ibu-ibu akan menurunkan sekatan yang membebankan kepada anak perempuan, generasi demi generasi. Selepas berabad-abad hubungan ibu-anak yang tidak begitu sihat, gelombang pertama feminisme (advokasi hak wanita atas dasar kesaksamaan jantina.) pada tahun 1850-an mencetuskan perubahan yang beransur-ansur dan luar biasa.


Dinamik antara ibu dan anak perempuan ditakrifkan oleh apa yang anak perempuan dijangka lakukan sebagai orang dewasa. Hari ini, wanita dewasa meninggalkan jangkaan untuk meneruskan kerjaya dan menjalani kehidupan mengikut syarat mereka sendiri. Generasi ibu yang bergelut melalui persekitaran konservatif mereka kini kelihatan dengan harapan dan harapan besar kepada anak perempuan mereka. Mereka tidak lagi menderita bersama; mereka sama dalam perjalanan ke pemerkasaan dan kebebasan pada akhirnya.

Hubungan ibu anak perempuan di dunia hari ini semakin mula mencerminkan dinamika bapa-anak yang sudah tua dan tidak sihat. Isu utama sekarang ialah penegasan autonomi, menimbulkan persaingan ibu-anak yang tidak sihat walaupun dalam isu-isu yang tidak penting. Ketidakpastian yang semakin meningkat tanpa adanya preseden mewujudkan hubungan ibu anak perempuan yang toksik, mengancam pencapaian feminisme selama berabad-abad. Duo ibu dan anak perempuan moden kini mesti menyahut cabaran dan mengukuhkan asas perpaduan dan kesaksamaan feminin.

Apabila diletakkan sebagai sama, orang boleh mendekati satu sama lain sama ada sebagai saingan atau sebagai kawan. Tidak ada cara ketiga untuk itu. Ibu dan anak perempuan hari ini berhadapan antara satu sama lain sebagai orang yang setara untuk pertama kali dalam sejarah kontemporari. Laluan yang dipilih oleh majoriti akan menetapkan standard untuk beberapa abad akan datang hubungan ibu-anak perempuan. Sebagai seorang ibu hari ini, anda boleh membuat pilihan yang akan menentukan masa depan. Pilihan untuk melawan stereotaip wanita yang bergaduh sesama sendiri dan menjadi kawan baik anak perempuan anda.

Sangat mudah untuk menolak peluang ini sebagai terlalu dramatik. Itulah kesilapan yang telah dilakukan oleh wanita di seluruh dunia sejak sekian lama. Kami berdiri di jurang masa depan dinamik ibu-anak perempuan untuk sekurang-kurangnya beberapa abad. Adalah lebih penting daripada sebelumnya untuk mengetepikan tanggapan stereotaip wanita sebagai musuh terburuk mereka sendiri. Terdapat ruang yang mencukupi untuk cemburu dalam hubungan ibu dan anak perempuan hari ini, tetapi kita tidak boleh membiarkannya meresap masuk. Jika ia berlaku, generasi ibu dan anak perempuan mungkin menjadi mangsa stereotaip yang menghakis yang boleh membatalkan hampir segala-galanya.

Ibu hari ini boleh mencari kawan baik mereka dalam anak perempuan mereka sendiri dengan mengambil sedikit langkah untuk merapatkan jurang generasi. Melancong bersama, sebagai contoh, adalah cara terbaik untuk ibu dan anak perempuan untuk merapatkan hubungan. Apabila kanak-kanak perempuan mula berkembang menjadi wanita, ibu mesti berubah daripada pelindung yang berwibawa kepada rakan yang menyokong. Hanya apabila hubungan ibu dan anak perempuan ini diperkukuhkan secara menyeluruh, rakan sebaya wanita boleh membina hubungan interpersonal berdasarkan belas kasihan dan bukannya persaingan.

Post a Comment

7 Comments

  1. tq sharing sis..singgah sini seronok baca info..

    ReplyDelete
  2. Ibu tak ada anak perempuan. In shaa Allah ada rezeki jd kawan baik menantu lah nanti. ;) Tp ibu dgn emak ibu mmg BFF ibu seorang saja anak perempuannya. ;)

    ReplyDelete
  3. Betul..bila anak perempuan makin meningkat remaja, ibu kawan yang terbaik..Dengan pengalaman ibu, boleh dijadikan guideline untuk anak perempuan bila berdepan dengan masalah...

    ReplyDelete
  4. Macam SA dan Dania...dia lah kawan baik, dialah kawan shopping, dialah kawan travel...tahun depan ingat nak ajak dia travel jauh skit..itupun kena tunggu dia cuti semester

    ReplyDelete
  5. aida da lahirkan 2 bff.
    now baju pun dah size sama :) ha ha ha

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.