Showing posts with label anak. Show all posts
Showing posts with label anak. Show all posts

Tuesday, 22 November 2022

Bedak Sejuk Tradisi King dan Kenangan

Baru-baru ni SR sengaja beli sebotol bedak sejuk tradisi ni di Mydin Senawang. Bila terpandang botol dia tu, rasa hendak beli tu membuak-buak!

Sunday, 13 November 2022

Birthday Amir ke 7 Dengan Kek King's

#throwback

Assalamualaikum wbt...

Cuaca sehari dua ni, memang enak. Sejuk dan sangat calming. SR memang lemau. Sampai zaimi ajak SR dan anak-anak keluar dari rumah untuk menghilangkan lemau! Kalau tak, memang asyik melayan bantal!

Setelah seharian berjalan, baru SR ada rasa nak semak entry apa yang boleh ditulis 😂

Jadi hari ni SR nak sematkan di blog SR ni kenangan kami meraikan hari lahir putera kami yang kedua, Amir, yang pejam celik sudah pun masuk 7 tahun umurnya 2022 ni.

Tuesday, 4 October 2022

Bola, Buaian dan Audit


Cerita Ahad lepas. 
Zaimi bawa anak-anak pergi main dekat taman permainan yang tak jauh dari rumah SR ni.
Asalnya diorang pergi berempat, tapi tak lama lepas tu, adam balik rumah.

Saturday, 10 September 2022

Tengahari di Pantai Batu Hitam Kuantan Pahang | Throwback

Saja SR nak kongsikan pemandangan dan suasana di Pantai Batu Hitam, Beserah, Kuantan Pahang pada waktu tengahari. 

Memang sangatlah panas dan terik!

Masa ni anak-anak SR sibuk ajak ayah dengan tok wan diorang ke pantai ni. Nak mandi laut punya pasal. Anak-anak SR memang susahlah nak lepaskan peluang untuk bermandi-manda di Pantai Batu Hitam ni setiap kali balik ke Kuantan. Selalu SR malas nak ikut, tapi masa mid Ogos hari tu, SR ikut.

Ha lepas dah ikut, kepanasanlah!
Hahaha!

Thursday, 11 August 2022

Baju Raya Tema Merah Jambu + Coklat | Throwback Thursday

Raya Aidilfitri 2022 yang lepas, zaimi memang dah bagitahu SR yang dia tak nak beli baju melayu baru untuk raya. Kisahnya baju raya yang beli masa 2021 pun masih elok dan tak luak lagi. Adam dan amir punya baju pun sama. Memang elok sangat dan baru aje pakai beberapa kali. Sejak dah habis tadika, budak-budak ni memang jarang pakai baju melayu. Masa tadika bolehlah juga dipakaikan masa hari Jumaat.

Bila check, masih muat. Seluar yang asal labuh, dah jadi ngam-ngam. Jadi zaimi suruh SR dengan ayu aje yang beli baju raya. Itu yang jadi tema campuran merah jambu dan coklat tu. Sebab SR berkenan pula tengok baju Sabella jenis ni (tak ingat kod dia) yang warna coklat. Lebih-lebih lagi, ada pula yang versi kanak-kanak sekali. Terus order!

 

Friday, 5 August 2022

Doa untuk Anak yang Keras Kepala



 يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِى عَلَى دِينِكَ

"Ya muqollibal quluub tsabbit qolbi ‘alaa diinik"

Monday, 13 June 2022

Family Time ke Sawah Padi Sekinchan

Assalamualaikum!

Apa khabar semua hari Isnin ni? SR alhamdulillah... Baru lepas rakam lecture untuk kerja hakiki. SR cuba juga untuk adakan masa sekejap ni untuk menaip di blog kesayangan SR ni.

Banyak sebenarnya yang SR nak update, tapi semua ke draft aje haa...

Antaranya kisah SR dan Zaimi bawa anak-anak menghirup udara sawah padi di Sekinchan ni.

Tuesday, 26 April 2022

Berkuda Di Pantai Batu Hitam

Assalamualaikum...

Cerita balik Kuantan awal Ramadhan hari tu sebenarnya ni. Kisah Tok Wan melayan cucu-cucu lelaki yang dah mati kutu tak tau nak buat apa sebab berpuasa. Jadi lepas asar, abah SR bawa adam dan amir ke Pantai Batu Hitam untuk lepak makan angin.

Sunday, 24 April 2022

Doa Nabi Zakaria Memohon Anak yang Baik

Dalam agama Islam sendiri, jika menginginkan buah hati kita menjadi peribadi yang soleh dan berkeperibadian baik, kita boleh senantiasa memanjatkan doa bagi mereka bahkan saat mereka masih berada di dalam kandungan.

Tuesday, 5 April 2022

Tak Puasa Tapi Solat Terawih?

Beberapa hari lepas, dalam post SR yang bertajuk "Bolehkah Kanak-Kanak Berpuasa Penuh?" , SR letak gambar ayu sebagai gambar hiasan dalam post tu. Dan mungkin disebabkan itu, beberapa orang rakan blogger ada bertanya tentang okey ke tidak ayu berpuasa.

Hihi.

Jujurnya, ayu tak puasa.

Hahaha!

Sunday, 3 April 2022

Bolehkah Kanak-Kanak Berpuasa Penuh?

Para ulama memang dah bersepakat bahawa kanak-kanak yang belum baligh tidak diwajibkan berpuasa. Kalau nak mendidik anak untuk berpuasa tak salah, tapi janganla sampai memudaratkan anak - anak.


Tuesday, 29 March 2022

Cara Kejut Anak Bangun Tidur

Cara kanak-kanak bangun tidur boleh mempengaruhi kesanggupan mereka untuk menghadapi hari itu dengan sikap positif, yang seterusnya mempengaruhi cara mereka belajar dan berkembang.


 Ia sebenarnya satu proses penting untuk benar-benar dipertimbangkan oleh ibu bapa. 

Monday, 28 March 2022

Tudung Bunga-Bunga

Assalamualaikum wbt!
Mana pergi weekend dua hari? 
Mana?
Mana???

Hahaha tiba-tiba dah pagi isnin semula.
Selamat kembali bekerja, selamat kembali menguruskan anak sekolah.

Thursday, 24 March 2022

Pantai Batu Hitam Kuantan Ada Sky Mirror! | Throwback Thursday

Assalamualaikum!

SR dengan anak-anak berborak lama juga dengan emak dan abah SR malam tadi. Rindu pula sebab dah lama tak bersua wajah. Insyaallah bulan puasa nanti, kalau ada rezeki, kalau tak ada sesiapa yang terkesan dengan Covid-19, harapannya nak balik ke Kuantan.

Hari ni rasa nak kongsikan beberapa gambar kami masa ke Pantai Batu Hitam beberapa bulan lepas. Kami ke sini sebenarnya untuk naik ATV yang adik SR buat sewa tu. Boleh baca dekat sini bagi sesiapa yang nak main ATV di pantai Kuantan.

Saturday, 19 February 2022

Buat Popcorn Guna Popcorn Maker

Kelmarin, masa SR tengah rehat sambil scroll Facebook, tiba-tiba lalu iklan Popcorn Maker. SR pun tunjuk dekat ayu dan amir. Rasa macam seronok pulak kami tengok video iklan popcorn maker tu. Amir pun kenen-kenen kata suruh SR beli.

SR pun sajalah intai di shopee, eh! Tak adalah mahal sangat rupanya! RM30+ aje. Apa lagi, terus order! Yang syok tu, seller yang SR beli tu, laju gila dia pos! Semalam juga terus sampai. Anak-anak memang tak sabar-sabar nak cuba.

Asalnya SR taknak buka lagi kotaknya. Tapi, kesian pula tengok anak-anak berharap kan. SR pun buka. Itulah kisah sampai jadi popcorn macam dalam gambar di bawah ni 😁

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot

Awana SkyWay Gondola: Genting Highlands Cable Car

Awana SkyWay Gondola: Genting Highlands Cable Car
BOOK YOUR RIDE HERE