Berapa lama anda boleh menyimpan telur?

 

"Berapa lama anda boleh menyimpan telur?" adalah soalan yang selalu orang tanya. Telur mudah rosak dan mesti disimpan di dalam peti sejuk atau peti sejuk. Banyak faktor boleh mempengaruhi berapa lama telur bertahan. Apabila dikendalikan dan disimpan dengan betul, telur jarang rosak. Walau bagaimanapun, jika anda menyimpannya terlalu lama, ia mungkin kering. Petua penyimpanan telur segar di bawah ini membantu anda mempelajari cara menyimpan telur dengan betul agar tahan lama.



Penyimpanan Peti Sejuk: 

Sejukkan telur pada suhu 40°F atau kurang. Simpannya dalam karton asalnya di rak dalam dan jauh dari makanan pedas. Suhu pada rak dalam kekal lebih malar daripada satu pada pintu, yang dibuka dan ditutup dengan kerap. Karton menghalang telur daripada mengambil bau atau perisa daripada makanan lain dan membantu mengelakkan kehilangan lembapan.

Telur mentah yang telah dikeluarkan dari cangkerangnya hendaklah disejukkan dalam bekas yang bertutup rapat. Kuning telur keseluruhan yang disejukkan hendaklah ditutup dengan air untuk mengelakkannya daripada kering; toskan sebelum digunakan.


Penyimpanan Peti Sejuk Beku (Freezer): 


Jika anda mempunyai lebih banyak telur daripada yang anda boleh gunakan dalam masa beberapa minggu, anda boleh membekukannya, keluar dari cangkerangnya. Bekukan hanya telur yang bersih dan segar. Letakkannya dalam bekas penyejuk beku, tutup rapat dan labelkan dengan bilangan telur, putih atau kuning dan tarikh. Nyahbekukan telur beku semalaman di dalam peti sejuk.

Kuning telur menjadi pekat (atau gel) apabila dibekukan. Untuk menghalang pembentukan gel, pukul sama ada 1/8 sudu teh garam atau 1-1/2 sudu teh gula atau sirap jagung setiap ¼ cawan kuning telur (4 Besar) sebelum dibekukan. Tandakan "dengan garam" (hidangan utama) atau "dengan gula" (pencuci mulut) pada label.



Post a Comment

3 Comments

  1. Sy selalunya akn habiskan dlm masa 2 mgu je.. sbb tu beli mmg cukup2 utk 2 mgu.. dlu ms pkp beli byk2 selalu je rosak tp x beli byk pn ssh jugak sbb masa pkp nk kurangkan pergerakan keluar

    ReplyDelete
  2. expired dalam perut je..tak sempat simpan lama lama. anak anak kuat makan telo

    ReplyDelete
  3. jarang beli stok banyak & jarang la lama sgt bertahan..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.