5 Faedah Guna Media Sosial

 


Media sosial telah mengubah cara kita berkomunikasi hari ini. Adalah demi kepentingan kami untuk dimaklumkan tentang semua kemungkinan baharu untuk mengurus reputasi dalam talian kami. Garis antara profesional dan peribadi menjadi kabur dalam talian dan sering kali, kami merujuk kepada kehadiran dalam talian kami sebagai "Jenama Peribadi" kami. Jenama Peribadi anda boleh menjadi "ANDA" peribadi dan profesional.

Berikut adalah lima faedah menggunakan media sosial:

1. Membina hubungan.

Media sosial bukan hanya mengenai jenama yang berhubung dengan pelanggan mereka. Malah, pada asasnya, media sosial adalah mengenai menghubungkan orang kepada orang. Dari perspektif profesional, anda boleh mengembangkan rangkaian profesional anda dalam talian dengan hebat dengan berhubung dengan rakan sekerja, mentor, model peranan dan profesional lain. Jika anda memupuk hubungan tersebut, anda mempunyai rangkaian baharu untuk dimanfaatkan apabila anda mencari peluang atau bimbingan profesional.


2. Kongsi kepakaran anda.

Media sosial memberi anda peluang untuk bercakap tentang perkara yang anda tahu dan perkara yang anda ingin dikenali. Berkongsi kepakaran anda akan menarik hubungan profesional dan peribadi yang berpotensi. Ketahui cara membentangkan pengalaman profesional, pencapaian dan hasil anda dan anda akan mendapat lebih banyak peluang untuk berhubung dengan orang yang berfikiran sama.

Jika anda berkongsi kandungan mengenai topik yang anda tahu banyak tentang, anda boleh mula membina kredibiliti. Ini bukan sahaja untuk kehadiran dalam talian anda. Jika anda menggunakan jenama peribadi anda dan tindakan anda mencerminkan kehadiran dalam talian anda, ini mengesahkan bahawa anda boleh dipercayai dan hubungan yang anda bina akan menjadi lebih tulen dan berharga.


3. Tingkatkan ketampakan anda.

Jika anda meluangkan masa untuk mengasah kepakaran anda, mengurus saluran sosial anda secara konsisten, maka anda berpotensi untuk meningkatkan keterlihatan anda dengan lebih baik malah menjadi peneraju pemikiran dalam ruang anda. Kandungan yang baik akan dikongsi, jadi jika anda secara konsisten menyiarkan kandungan yang berkualiti, lebih ramai orang yang berkongsinya, lebih ramai orang melihatnya.

Walau bagaimanapun, ia bukan hanya tentang menolak kandungan. Anda juga perlu melibatkan diri dengan kandungan orang lain. Mengikuti orang dan berinteraksi dengan mereka di media sosial akan berfungsi untuk membina perhubungan dan akan membantu untuk memperkenalkan nama anda untuk orang ramai.


4. Mendidik diri sendiri.

Terdapat banyak perkara di Internet. Media sosial membolehkan anda mengasah perkara yang anda benar-benar ambil berat dan perkara yang anda mahu baca. Anda boleh membuat senarai yang menyusun kandungan daripada orang kegemaran anda, pemimpin pemikiran dalam ruang atau saluran media. Anda boleh belajar tentang peristiwa semasa dan perkara yang berlaku berhampiran anda dengan mudah.


5. Berhubung bila-bila masa

Sesetengah daripada anda ini mungkin terdengar seperti gangguan. Tetapi, kelebihan dapat berkomunikasi dan berhubung dengan sesiapa sahaja dengan serta-merta mengatasi potensi negatif.

Media sosial boleh membantu anda berhubung sebelum, semasa dan selepas acara rangkaian, persidangan atau mesyuarat. Orang ramai boleh mengenali anda sebelum bertemu dengan anda dan lebih bersedia untuk bercakap secara peribadi. Saya tahu saya telah bertemu orang secara peribadi buat kali pertama selepas mengikuti mereka dalam talian untuk seketika dan kami berasa seperti kawan lama hilang!

Media sosial adalah tanah peluang baharu. Terdapat banyak faedah peribadi dan profesional menggunakan media sosial. Dengan sedikit kasih sayang dan perhatian, kami boleh mula membina dan membentuk jenama peribadi kami menjadi pusat peluang.

SUMBER

Baca Ini Juga 👇👇👇

Post a Comment

3 Comments

  1. Media sosial best, cuma ada masa meletihkan juga. Meletihkan bila ada vibes yang negatif datang

    ReplyDelete
  2. Banyak kelebihannya jika kita menggunakannya dengan bijak kan. ;)

    ReplyDelete
  3. Yang penting jangan sampai terleka

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.