Sarapan pagi yang baik untuk kanak-kanak sekolah

 


Sarapan pagi adalah hidangan paling penting pada hari itu, terutamanya untuk kanak-kanak sekolah. Ia membekalkan tenaga dan nutrien yang diperlukan untuk memulakan hari dengan betul dan menunjukkan prestasi yang baik di sekolah. Walau bagaimanapun, tidak semua sarapan dibuat sama. Sesetengah sarapan pagi lebih sihat dan lebih bermanfaat daripada yang lain. Dalam esei ini, kita akan meneroka lima sarapan pagi terbaik untuk kanak-kanak sekolah.



Oatmeal
Oatmeal adalah pilihan sarapan pagi yang sangat baik untuk kanak-kanak sekolah. Ia adalah bijirin penuh yang kaya dengan serat, protein, dan nutrien penting lain. Oatmeal membekalkan tenaga berterusan yang akan memastikan kanak-kanak berasa kenyang dan fokus sepanjang pagi. Untuk menjadikan oatmeal lebih menarik kepada kanak-kanak, ia boleh ditambah dengan buah-buahan, kacang, atau sedikit madu.

Telur
Telur adalah satu lagi pilihan sarapan pagi yang bagus untuk kanak-kanak sekolah. Mereka adalah sumber protein yang baik dan nutrien penting lain yang penting untuk pertumbuhan dan perkembangan. Telur boleh disediakan dalam pelbagai cara, seperti hancur, direbus atau dibakar. Untuk menjadikan telur lebih menarik kepada kanak-kanak, ia boleh digandingkan dengan roti bakar bijirin penuh atau sayur-sayuran segar.

Yogurt
Yogurt adalah pilihan sarapan pagi yang berkhasiat dan mudah untuk kanak-kanak sekolah. Ia kaya dengan kalsium, protein, dan probiotik yang penting untuk tulang dan pencernaan yang sihat. Untuk menjadikan yogurt lebih menarik kepada kanak-kanak, ia boleh digandingkan dengan buah-buahan segar, granola, atau sedikit madu.

Smoothie
Smoothie adalah pilihan sarapan yang menyeronokkan dan lazat untuk kanak-kanak sekolah. Mereka boleh dibuat dengan pelbagai buah-buahan dan sayur-sayuran, seperti pisang, beri, bayam, dan kangkung. Smoothie kaya dengan serat, vitamin dan mineral yang penting untuk kesihatan dan kesejahteraan keseluruhan. Untuk menjadikan smoothie lebih menarik kepada kanak-kanak, ia boleh dimaniskan dengan sedikit madu atau jus buah.

Bijirin bijirin penuh
Bijirin bijirin penuh ialah pilihan sarapan klasik untuk kanak-kanak sekolah. Ia kaya dengan serat, vitamin dan mineral yang penting untuk kesihatan dan kesejahteraan keseluruhan. Untuk menjadikan bijirin bijirin penuh lebih menarik kepada kanak-kanak, ia boleh dipadankan dengan buah-buahan segar, kacang, atau sedikit madu.

Kesimpulannya, sarapan pagi merupakan hidangan penting yang tidak boleh dilewatkan terutamanya bagi murid sekolah. Lima pilihan sarapan pagi terbaik untuk kanak-kanak sekolah ialah oatmeal, telur, yogurt, smoothie dan bijirin bijirin penuh. Sarapan pagi ini berkhasiat, lazat, dan mudah disediakan. Dengan memilih salah satu daripada pilihan sarapan pagi ini, ibu bapa boleh memastikan anak-anak mereka memulakan hari dengan betul dan mempunyai tenaga serta nutrien yang mereka perlukan untuk berprestasi dengan baik di sekolah.

***

Rasanya di Malaysia, sarapan seperti di atas macam tak popular di kalangan ibubapa yang ada anak sekolah. Apa pendapat kalian?

Selalunya anak-anak di Malaysia makan apa sebelum pergi sekolah? Anak SR tak makan di rumah, makan sarapan di sekolah sahaja. Sebab 6.30 pagi dah keluar rumah. Tak sempat nak makan oat semua tu 😂


Post a Comment

4 Comments

  1. betul tu, anak2 MA pun x amik bfast sbb awal sgt....masing2 bawa bekal or beli kat kantin je masa rehat nanti

    ReplyDelete
  2. Kita dulu2 minum teh o sebelum pegi sekolah. Mananya sempat nak sarapan, tapi tengok drama, rilek jer dorg sarapan hari dah terang, haha.

    ReplyDelete
  3. Agaknya lah... apa mak uncle akan jawab kalau masa kecik uncle mintak sarapan.... "Mak... nak sarapan nak bijiran penuh dengan yogurt..."

    Uhuk...

    ReplyDelete
  4. anak baru tadika.. makan pun tadika sudah sediakan.. :)

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.