Strok Haba Berbahaya!

Strok haba ialah keadaan perubatan serius yang boleh berlaku apabila suhu teras badan anda meningkat ke tahap berbahaya. Ia biasanya disebabkan oleh pendedahan yang berpanjangan kepada suhu tinggi dan/atau senaman fizikal dalam persekitaran yang panas dan lembap. 

Cuaca panas di UiTM Kuala Pilah Mac 2023


Apabila badan terdedah kepada haba, ia cuba menyejukkan badan dengan berpeluh. Walau bagaimanapun, dalam kes yang melampau, berpeluh mungkin tidak mencukupi untuk menghilangkan haba dan suhu badan terus meningkat. Ini boleh menyebabkan kerosakan pada otak dan organ penting lain, yang membawa kepada komplikasi serius seperti kegagalan organ atau kematian. 

Gejala strok haba termasuk suhu badan yang tinggi, degupan jantung yang cepat, pening, loya, muntah, sakit kepala, kekeliruan, dan kehilangan kesedaran. 

Jika anda mengesyaki seseorang mengalami strok haba, adalah penting untuk mendapatkan rawatan perubatan dengan segera. Untuk mengelakkan strok haba, adalah penting untuk kekal terhidrat, elakkan pendedahan berpanjangan kepada matahari dan persekitaran yang panas, pakai pakaian ringan dan berwarna terang, dan berehat di bawah naungan atau penyaman udara. 

Jika anda mesti berada di luar dalam cuaca panas, pastikan anda kerap berehat, minum banyak air, dan elakkan aktiviti berat semasa bahagian paling panas hari itu. Kesimpulannya, strok haba adalah keadaan yang serius dan berpotensi mengancam nyawa yang boleh berlaku apabila badan terdedah kepada suhu tinggi untuk tempoh yang lama. Pengiktirafan awal dan rawatan segera adalah penting untuk mengelakkan komplikasi serius dan menyelamatkan nyawa. 

Mengambil langkah pencegahan dan mengetahui simptomnya boleh membantu anda kekal selamat semasa keadaan cuaca panas. 

Post a Comment

7 Comments

  1. Cuaca sangat panas 2-3 hari ni... dugaan besar terutama bg anak2 yg berpuasa...

    ReplyDelete
  2. sekarang ni kan waktu tengahari panas sangat, kalau ambil Aiyan balik sekolah lembik je dia, jalan pun slow je siap request berbuka nak minum air buah sebab kepenatan dan panas

    ReplyDelete
  3. Mrs. A kalau cuaca panas sangat mudah dapat migrain.

    ReplyDelete
  4. panas berbahang siang malam la ni

    ReplyDelete
  5. Kena elakkanlah berjemur cuaca panas terlalu lama

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.