Kenali Mira!

 Ada yang cari Mira? Nak tahu siapa Mira?


Untuk sekian lama, rakyat Malaysia telah menikmati kehadiran Silinder Gas Kuning yang ikonik di rumah mereka. Seperti resipi rahsia keluarga anda, tradisi menggunakan silinder MiraGas telah diteruskan sepanjang generasi dan akan terus memupuk detik yang lebih berharga bersama orang tersayang anda.


NGC Energy, perintis dalam penyelesaian Gas Petroleum Cecair (LPG), berbangga sebagai penyedia penyelesaian tenaga yang dinamik, progresif dan inovatif. Melalui kerjasama kami dengan syarikat induk kami di Oman, kami mempunyai sokongan teknikal dan pengetahuan untuk meningkatkan standard kami dan kekal sebagai salah satu pemain terkemuka dalam industri dan terus membina lebih lanjut nilai teras kami iaitu integriti, keselamatan dan kebolehpercayaan.

MiraGas GAMBARAN KESELURUHAN

MiraGas 10KG & 14KG

Sama seperti saiz keluarga yang berbeza di Malaysia, "keluarga" kami dilengkapi dengan baik untuk memenuhi keperluan memasak anda. Pelbagai saiz Silinder Gas Kuning kami memberi anda kebebasan kemudahan dan pilihan bergantung pada keadaan. Sama ada perhimpunan keluarga besar atau makan malam keluarga kecil, MiraGas telah membantu anda.


APA ITU GAS LPG?

Gas LPG adalah Bahan Api Pembakaran Bersih dengan banyak Aplikasi.

Ia digunakan terutamanya untuk menyediakan pemanasan pusat di rumah, dapur bahan api di restoran, memanaskan kolam renang di hotel, dan membantu petani dan industri pembuatan. Kami menyasarkan untuk memenuhi keperluan pencahayaan dan kuasa mereka. Gas LPG ialah campuran hidrokarbon yang diperbuat daripada propana dan butana, dicairkan melalui pemampatan pada suhu ambien untuk meningkatkan pengedaran. Ia adalah salah satu bahan api terbersih yang ada dan digunakan secara meluas untuk kegunaan domestik, komersil dan perindustrian.

Sebagai syarikat pembekal yang menyediakan penghantaran gas dan menumpukan pada penyediaan penyelesaian tenaga yang inovatif kepada pengguna Malaysia, NGC Energy sentiasa berusaha untuk mencipta semula dan menemui produk dan perkhidmatan yang lebih mesra alam serta cekap tenaga. Kelebihan daya saing kami memastikan produk kami direka bentuk, dihasilkan dan dihantar dengan standard bertaraf dunia; dan untuk keselamatan pelanggan kami yang dihargai. Kami menguji produk kami secara berkala untuk memastikan standard global yang tinggi dicapai.


Gas LPG Domestik
Kami akan terus memberi perkhidmatan kepada rakyat Malaysia dengan Silinder Gas Kuning yang ikonik, yang merupakan tanda standard kualiti dan keselamatan yang tinggi. Mira Man kami yang terlatih, bersama-sama dengan NGC Energy, akan memenuhi semua keperluan Tenaga anda; sama ada untuk mendapatkan maklumat penting, sokongan, penghantaran gas dan penyelesaian.

LPG Perindustrian & Komersial
Disediakan untuk pelbagai sektor, NGC Energy LPG berkembang maju untuk memastikan semua penawaran penyelesaian tenaga adalah nilai tambah kepada setiap industri. Ia adalah kegemaran untuk menghidupkan kuasa industri, pengeluaran makanan, relau, pengeluaran bahan pembungkusan serta menjana kuasa trak forklift di gudang. Begitu juga dalam sektor komersial ia menjadi kegemaran untuk peralatan memasak dan penyejukan, pemanas ruang, dandang dan banyak lagi.

F14 Gas Forklift
Semakin ramai pengendali trak forklift memilih F14 untuk menggerakkan armada trak forklift mereka terutamanya disebabkan oleh bahan apinya yang lebih bersih, menyebabkan kos penyelenggaraan yang lebih rendah untuk forklift.

nc+ Gas Pemotong Logam
Gas pemotong logam nc+ menawarkan kualiti pemotongan terbaik, peningkatan keselamatan berbanding gas pemotongan lain, kemesraan pengguna serta kecekapan kos yang lebih baik. Penyelesaian gas pemotong alternatif revolusioner ditawarkan secara eksklusif oleh NGC Energy.


TIP KESELAMATAN

Ketahui perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan tentang cara mengendalikan silinder MiraGas anda untuk memastikan masakan berkualiti & keselamatan orang tersayang anda di rumah anda.


Pastikan anda membeli MiraGas anda, hanya daripada pengedar sah MiraGas.

* Untuk senarai pengedar MiraGas berhampiran anda, layari laman web kami di www.miragas.com.my atau hubungi Pasukan Khidmat Pelanggan MiraGas kami yang mesra di 1-300- 88-5808.



Pastikan silinder tegak pada setiap masa. Jika silinder terus berbaring, cecair mungkin keluar daripada wap, sekali gus mewujudkan bahaya yang lebih besar.



Letakkan silinder gas dalam keadaan tegak di kawasan yang mempunyai pengudaraan yang baik, dan pastikan ia jauh dari haba dan sumber pencucuhan. Jangan letakkan silinder berhampiran kawasan merokok atau kawasan pembakaran terbuka.


Jangan tukar silinder berhampiran punca penyalaan. Jauhkan silinder daripada nyalaan terbuka atau rokok yang menyala kerana ia boleh menyalakan sebarang gas yang dilepaskan.


PEMASANGAN


Pastikan saiz atau diameter hos gas adalah betul. Jangan gunakan hos yang tidak sesuai dengan pengatur gas dengan betul.

Gunakan hos gas yang diperakui SIRIM (standard BS 3212, MS 773 atau MS2086:2008). Periksa keadaannya dengan kerap. Gantikan mana-mana hos yang rosak atau haus dengan hos baru (setiap 2-3 tahun), bergantung pada keadaan penyimpanan dan kekerapan anda memasak.

Gunakan hos yang direka khas untuk LPG dengan sambungan hujung berkelim kilang. Jangan sekali-kali menggunakan hos tanpa klip yang hanya ditolak ke atas muncung pengawal selia atau perkakas.

Gunakan pengawal selia yang betul dan periksa keadaannya dengan kerap. Gunakan hos dan pengawal selia yang diedarkan oleh pengedar MiraGas yang sah. Pengatur gas perlu diganti setiap 4-5 tahun, bergantung pada keadaan penyimpanan dan kekerapan anda memasak.



PENGGUNAAN


Buka pengatur/injap gas. Nyalakan dapur gas; nyalakan pemetik api dahulu jika perkakas gas anda tidak mempunyai penyalaan automatik atau lampu pandu.

Gunakan silinder MiraGas di dalam bilik yang mempunyai pengudaraan yang baik; jangan gunakannya dalam persekitaran yang tertutup atau ruang bawah tanah. Gas menggunakan oksigen apabila ia terbakar dan oleh itu ia mesti digunakan di kawasan yang mempunyai pengudaraan yang baik untuk mengelakkan kemalangan.

Jangan letak barang panas pada silinder gas. Mereka boleh merosakkan sama ada pengatur gas atau hos.  Jangan biarkan masakan tanpa pengawasan dalam apa jua keadaan. Jika periuk mendidih, ia boleh memadamkan api dan boleh menyebabkan pengumpulan gas.


Matikan injap/pengawal selia silinder dan perkakas gas selepas digunakan. Jika gas tidak akan digunakan untuk tempoh yang lama, keluarkan pengawal selia gas dari silinder dan gantikannya dengan penutup keselamatan MiraGas Blue (ciri eksklusif MiraGas) pada silinder.

Periksa kebocoran gas dari semasa ke semasa menggunakan air sabun. JANGAN PERNAH menggunakan api telanjang (terbuka). MiraGas mempunyai bau tersendiri yang menunjukkan kehadiran kebocoran gas. Air sabun akan menggelegak apabila disapu pada kawasan atau sambungan dengan kebocoran gas.


APA YANG PERLU DIBUAT APABILA ADA DISYAKI/DISAHKAN KEBOCORAN GAS?


Sekiranya berlaku kebocoran gas yang disyaki atau mempunyai bau yang sangat tersendiri, padamkan semua nyalaan dan punca pencucuhan, matikan semua peralatan gas dan segera cabut pengatur gas.

JANGAN hidupkan atau matikan sebarang peralatan elektrik, termasuk lampu. JANGAN hidupkan bekalan gas sehingga ia telah dinyatakan selamat oleh orang yang cekap.

Jika kebocoran gas berlaku di dalam rumah, buka semua pintu dan tingkap untuk menyuraikan gas. Jika keadaan selamat, alihkan silinder ke luar ke ruang terbuka yang jauh dari orang ramai, bangunan, longkang dan sumber pencucuhan.

Maklumkan pembekal gas anda atau hubungi Pasukan Perkhidmatan Pelanggan MiraGas kami yang mesra di 1- 300-88-5808. Jika gas bocor daripada pengatur gas atau injap silinder gas, cabut pengatur gas dan gantikannya dengan Penutup Keselamatan berwarna biru dan gerakkan silinder ke kawasan terbuka yang mempunyai pengudaraan yang baik.


APA YANG PERLU DIBUAT BILA ADA KEBAKARAN?


Hubungi Perkhidmatan Kecemasan Kebakaran dengan segera dan maklumkan bahawa terdapat tong gas di premis.

Nombor Perkhidmatan Kecemasan: 999
Melalui Telefon Bimbit: 112

Matikan bekalan gas jika boleh dan selamat untuk berbuat demikian. Keluarkan silinder gas dari kawasan kebakaran jika selamat untuk berbuat demikian. JANGAN mendekati silinder di sekitar kebakaran jika TIDAK selamat untuk berbuat demikian.

Sekiranya berlaku kebakaran akibat kebocoran gas, hentikan punca kebocoran gas sebelum memadamkan api, hanya jika ia selamat untuk melakukannya. Jika kebocoran tidak dapat dihentikan, pertimbangkan untuk membenarkan api terbakar sehingga punca boleh diasingkan. Jangan hidupkan bekalan gas sehingga ia telah dinyatakan selamat oleh orang yang kompeten.


APA NAK BUAT DENGAN SILINDER GAS KOSONG?


Kembalikan silinder kosong kepada pembekal MiraGas anda. Jangan buang silinder gas kosong di kemudahan sisa domestik atau industri.

Jangan potong, tebuk atau bakar silinder gas, walaupun selepas digunakan. Jangan gunakan silinder untuk sebarang tujuan selain daripada tujuan yang betul.


Nak Cari Mira?

Perlukan Silinder MiraGas Kuning? Ketahui jika kami berdekatan dengan anda. Hanya isikan butiran anda dan kami akan memberikan anda lokasi pengedar mesra kami yang terdekat. KLIK SINI UNTUK MIRA.

Post a Comment

7 Comments

  1. Macam mana uncle baru tahu ni?

    ReplyDelete
  2. Hi Mira ! hihihihi. Mira tong gas tp tak pernah try sbb rumah guna induction

    ReplyDelete
  3. huhu tajuk, wak ingtkn mira penyondol tuh., ;p

    ReplyDelete
  4. ingatkan mira view chin td.. rupanya wujud miragas ni ye... nasib baik xde kat sarawak.. kalau x jadi gas jugaklah kite

    ReplyDelete
  5. mira yg ni takpe mira yang tangga tu tak boleh hahahaha

    ReplyDelete
  6. Hahhaaha... Mira silinder gas rupanya ingatkan Mira adik beradik Rashid tu yang kaki suruh klik link di bawah tu rupanya link shopxx

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.