Keadaan Cahaya Malap dan Kualiti Tidur

Tidur penting untuk manusia

Tidur adalah salah satu proses fisiologi yang paling penting untuk tubuh manusia. Mendapatkan tidur berkualiti tinggi yang mencukupi adalah penting untuk kesihatan fizikal dan mental kita. Tetapi tahukah anda bahawa kualiti tidur dipengaruhi oleh jumlah dan jenis cahaya yang kita terdedah? Dalam catatan blog ini, kami akan meneroka kepentingan tidur dalam keadaan cahaya malap.

Cahaya dan Tidur

Kitaran tidur-bangun kita dikawal oleh bahagian kecil otak yang dipanggil nukleus supraciasmatic (SCN). SCN bertindak balas kepada cahaya dan kegelapan di sekeliling kita dan menghantar isyarat ke seluruh badan untuk mengawal kitaran tidur-bangun kita. Apabila gelap, SCN memberi isyarat kepada badan untuk mengeluarkan hormon melatonin, yang membantu kita berasa mengantuk. Sebaliknya, apabila cuaca cerah, SCN memberi isyarat kepada badan untuk berhenti menghasilkan melatonin, membuatkan kita berasa lebih terjaga dan berjaga-jaga.

Pendedahan kepada cahaya pada waktu malam, terutamanya cahaya biru yang dipancarkan oleh peranti elektronik, boleh menyekat pembebasan melatonin, menjadikannya lebih sukar untuk tidur dan terus tidur. Ia juga boleh menjejaskan kualiti tidur kita, membuatkan kita berasa kurang berehat dan berjaga-jaga pada keesokan harinya.


Keadaan Malap dan Kualiti Tidur

Tidur dalam persekitaran cahaya malap boleh membantu meningkatkan kualiti tidur kita. Pendedahan kepada kegelapan mencetuskan pembebasan melatonin, yang boleh membantu kita tidur lebih cepat dan kekal tidur lebih lama. Ia juga boleh meningkatkan kualiti tidur kita, membuatkan kita berasa lebih berehat dan berjaga-jaga pada keesokan harinya.


Mewujudkan Persekitaran Tidur Kurang Cahaya

Mencipta persekitaran tidur cahaya kurang tidak semestinya sukar. Berikut ialah beberapa petua untuk membantu anda bermula:

  • Gunakan langsir gelap atau bidai untuk menghalang sebarang cahaya luar.
  • Matikan peranti elektronik sekurang-kurangnya 30 minit sebelum waktu tidur.
  • Gunakan lampu malam yang malap di dalam bilik tidur anda dan bukannya lampu atas kepala yang terang.
  • Melabur dalam lampu merah atau ambar untuk meja malam anda, yang kurang berkemungkinan menyekat pengeluaran melatonin.
  • Pertimbangkan untuk menggunakan topeng tidur untuk menghalang cahaya yang tinggal.


Kesimpulan

Mendapatkan tidur berkualiti tinggi yang mencukupi adalah penting untuk kesihatan fizikal dan mental kita. Tidur dalam keadaan cahaya malap boleh membantu meningkatkan kualiti tidur kita dan membuatkan kita berasa lebih tenang dan berjaga-jaga pada keesokan harinya. Dengan mewujudkan persekitaran tidur yang kurang cahaya, kami boleh meningkatkan kualiti tidur dan kesejahteraan keseluruhan kami. 

Post a Comment

5 Comments

  1. Kualiti tidur sangat mempengaruhi mood :)

    Selamat Hari Raya SR ⭐🌜

    ReplyDelete
  2. saya takleh tidur kalau gelap sangat. rasa lemas. nak kena ada lampu tidur

    ReplyDelete
  3. akak memang jenis suka tidur tutup lampu semua, biarkan lampu dapur je hidup yang jadi samar-samar je cahaya nya

    ReplyDelete
  4. Tidur yang cukup dan nyenyak nak bangun pagi pun senang sekali alarmbunyi je terus bangun gittewww... Mrs. A memang suka tidur dalam suasana cahaya malap.

    ReplyDelete
  5. MA memang nak kena gelap betul baru senang nak tido... but kalau skt2 tu..boleh je

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.