Search This Blog

Showing posts with label tidur. Show all posts
Showing posts with label tidur. Show all posts

Friday, November 1, 2013

Gaya Tidur Terkini Adam

Oh hello november..

Sejak sehari dua ni, Adam dah pandai dah selalu terjaga masa tidur malam..
Selalu dia terjaga jugak, tapi tak lama.. dalam berapa minit je, lepas bagi susu tukar pampers semua, dia tidur balik..

Tapi ini tak..

Bila jaga je terus tegak je kepala dia meniarap..
dan terus mengensut main.. takpun menangis..

Oh Adam..

Memang tak cukup tidur emak ayahmu ini..hew hew hew..

Itu satu, lepas tu, sekarang ni dah tak nak tidur mengereng sangat macam selalu tu, mula-mula mengereng..

Lepas tu akan tegak kepala macam meniarap tu..
Tup tup kalau dia mengantuk sangat dia akan tertidur pulak.. dalam keadaan meniarap tu..


Oh Adam..

memang lagilah kitorang tak lena sangat tidur.. takut pulak kalau hidung dia tertungap kan..

Macam-macam perkembangan budak tecit ni..



Sendiri yang takmo tidur malam, lepas tu pagi-pagi sendiri yang bad mood..hahahaha

p/s: cuti cuti cuti :D

Tuesday, October 29, 2013

Ada Budak Asyik Nak Berkepit Bawah Ketiak Malam ni

Adam ku sayang..
Malam ni anak emak ni over manja ye..
Letak kat tilam asyik berpusing je ke kiri kanan kiri kanan..

Rupanya nak berdakap ye..
Anak emak punya pasal takpe..
Pukul 4 pagi pun takpe..

Dah besar esok jangan lawan cakap mak ye adam sayang..

Thursday, October 3, 2013

Anak hilang bila tidur malam

Tajuk entry ni boleh jadi tajuk utama suratkhabar tak?
Haha..

Ini kisah anak aku si Adam tu..
Bukan hilang terus.. nauzubillah..

Cuma sejak umur dah nak mencapai 6 bulan ni, dia dah tak nak tidur malam sangat..
Kalau letak dia dalam cot dia, kira ok lah lagi, paling-paling pun dia merengek je sebab tak dapat meniarap..

Tapi bila kitorang laki bini dah tertidur depan tv kat ruang tamu, asalnya Adam tidur dekat tengah-tengah.. Ok lah.. Awal2 tidur tu mesti nampak nyenyak je.. terlopong je mulut budak kecik tu..

Tapi.. bila dah pukul 2.30 pagi macam tu.. Aku mesti terjaga sebab terasa yang adam dah hilang.. dah tak ada kat tengah2.. Bukak je mata.. tepat skali. Memang dah hilang! Tak ada dah kat tengah tu!

Tengok sekeliling, ha amek kau.. jauh dah merayapnya..

Umur belum 6 bulan lagi tapi alhamdulillah adam dah boleh merayap ke depan, boleh pusing2 dalam keadaan meniarap.. dia macam mengensut ke depan guna siku, dia tolak dengan kaki dia.. sampai terangkat-angkat bontot..haha..

Tapi risaulah jugak.. Kitorang ni kadang-kadang bila dah letih sangat, tak perasan adam dah jauh..
Sebab dia tak menangis.. senyap2 je dia pergi merayap.. risau gak dia kutip apa-apa masuk dalam mulut.. Dahlah memang hobi dia masukkan benda dalam mulut sekarang..

Haih la anak.. suka mak tengok adam merayap.. rasa bangga :')

Ye saya suka explore yeay!

Handsome tak saya..hahahah

Reading my first book sampai keluar air liur hahaha

emak <3 adam="" br="">


Alhamdulillah..

p/s: Malam tak nak tidur, pastu orang nak pergi kerja pagi, dia pulak dah mengamuk mengantuk.. apadaaa..

ZzZZzzZZzzz

Thursday, August 15, 2013

Suamiku Sayang

Allah, syukur kau kurniakan Zaimi untuk aku.
Dia sangat membantu dalam menjaga Adam. Dia rajin tolong. Dia jarang sangat tak involve dalam apa2 perkara berkaitan anak kami Adam Zuhairi.
Syukur ya Allah.
Sayu pulak hati ni bila tengok dia tidur kat lantai, sedangkan aku dan Adam tidur atas katil dia. Oh lupa nak cakap, sekarang ni kat kampung dia, kat Pasir Pekan, Kelantan.
Nanti naik rumah baru, kita beli cot Adam ye. :)
Sayam ko demo..

Wednesday, January 30, 2013

Posisi tidur terbaik ketika hamil trimester ketiga

Hai semua!
Walaupun aku ni mengandung yang tak nampak macam mengandung *haha*, aku dah boleh rasa dah perubahan pada diri aku. Duduk rasa lain, bersila rasa lain, berjalan pun dah sedikit kengkang *ooppss* dan yang paling utama, tidur memang dah tak nyenyak.. -_-"

Perut yang tak begitu ketara bak kata orang..haha yeke?


Lately aku selalu tak lena tidur. Kejap-kejap cramp sana, cramp sini, terjaga tak tentu pasal lah, rasa perut macam tak sedap lah.. Dan aku ni sebenarnya paling selesa sekali waktu sebelum mengandung dulu, adalah tidur telentang.

Jadi bila dah habit, masa mengandung ni macam susah sikit nak tidur telentang ni. Macam kau tidur sambil letak benda atas perut kau. Ini pulak kat dalam. Siap gerak-gerak lagi. Itu yang asyik terjaga agaknya.

Bila cari info pasal tidur waktu pregnant ni, memang kebanyakan artikel akan cakap bahawa tidur telentang adalah paling tak elok sekali ketika pregnant. Amek kau.. Menggelupur lah aku.. Aku dahlah tak biasa sangat tidur mengereng.

Kalau ikut artikel dekat Baby Zone ni, ibu mengandung memang digalakkan untuk tidur mengereng ke kiri. Ringkasnya, tujuan mengereng ke kiri adalah untuk mengurangkan tekanan oleh rahim yang semakin membesar dan memberat ni menghimpit salur vena cava si ibu.

Bila vena cava ni terhimpit, ianya akan mengganggu laluan darah, dan boleh menyebabkan kaki membengkak, merendahkan tekanan darah, dan boleh ganggu hubungan plasenta antara ibu dan anak. Sounds creepy jugak eh?

Tapi kalau ikut artikel dekat Mommy Docs pulak, walaupun tidur mengereng ke kiri memang sangat digalakkan, tapi sebenarnya tak ada bukti yang kukuh mengatakan kalau tidur dengan posisi yang lain, boleh bagi kesan mudarat kepada kandungan.


Kurangkan tidur telentang untuk kurangkan tekanan pada paru-paru, tapi kalau rasa nak ubah posisi, ubah je, jangan dek takut sangat sampai tak cukup tidur pulak :)


Tuesday, August 16, 2011

Nasi Goreng Hawaii

Apa?
Nasi goreng hawaii itu apekah?

Wuu..
Tetiba aku terbangun pukul 1.45 tadi.. Sedar sedar, lampu kat ruang tamu dah berkelip2..

Adoi..masalah..



Bangun, totop lampu, masuk bilik balik.. Mata tamau pejam plak..

Esok dahla nak keje..gulp..

Macam macam teringat waktu2 macam ni.. Fikiran pon dah jauh menerawang..

Last sekali encik perut terasa lapar..

Terbayang plak nasi goreng hawaii kat Amirul Tomyam.. Sedapnyaa!

Eh, korang tau tak perkataan tomyam pon dah masuk kamus dewan?

Hehe..
Lapor weh..

Monday, January 17, 2011

Muka Stim Che Putih


Dah penat main dekat bawah, main kat atas pulak.
Tup tup dah puas main kat atas, melompat atas katil..
Duduk-duduk kejap kelebek apa yang patut, 
terus menghempaskan badan atas tilam..

Mata makin kuyu..
Muka pun dah stim..


Itulah dia Che Putih saya..
Itulah rutin dia hari-hari..
Mesti nak duk menyibuk tidur atas katil..
Berlagak betul kucing sekor ni!

ps: Hari-hari gaduh dengan Elin..bilalah dua ekor ni nak berdamai...aih~

Monday, September 20, 2010

Punca Blog Tidak dikemaskini (Di Update)

  • Bulan puasa, lepas berbuka mata jadi kuyu..malas dah nak tengok laptop.
  • Raya, ramai tetamu datang, kena menolong di dapur. Di samping tu aku juga banyak pergi merambu.
  • Internet yang lembab, memang bikin panas.
  • Lanjutan dari kelambatan internet, aku pun menjadi malas.

ps: macamlah ada orang kesah..haha.. Tapi traffic tak pernah kurang dari 100+.. Jadilah..huhu

Letak je lah gambar apa-apa pun.. asalkan ada gambar haha

Friday, August 13, 2010

Aksi Betina Gedik Tangkap Lentok Sampai Terkangkang




Si betina gedik ni memang pantang nampak beg terbukak, mesti dia tangkap lentok dalam beg tu.. Lepas tu tidur sampai terkangkang..haha~! Paling buat dia tidur sampai tak nak bangun kalau kitorang bukak kan kipas.. Kadang-kadang dia berdengkur, percaya tak?

Percayalah..bahawa kucing gedik aku ni memang tidur berdengkur.. Tapi takdelah macam orang berdengkur bunyinya..bunyi dengkur dia halus je.. bila aku tengok dia tidur nyenyak sangat, aku pun rasa nak tidur..hehe..

ps: pagi yang sejuk..rasa mau tido..

Friday, May 7, 2010

Kurang Tidur: Boleh Mati Awal




Aku terbaca 1 artikel kat Metro harini, 
yang bagi aku walaupun artikel tu pendek, tapi boleh wat aku terfikir..huhu

Satu kajian dibuat di London, bahawa, jika seseorang tu kurang tidur,
boleh membawa kepada pendek umur..

Ketua penyelidik di Universiti Warwick, Francesco Cappuccio, berkata seseorang yang tidur sedikit akan mengalami diabetes, kegemukan, tekanan melampau dan kadar kolesterol berlebihan.

Dalam kajian yang sama, mereka kata jika tidur berlebihan, seperti lebih dari 9 jam sehari pun, boleh membawa kepada mati awal..

Huhuhu..aku kadang-kadang terlebih tidur..haha!
Tapi, kajian ni macam tak berapa nak tepat aje lah, atau mungkin aku yang tak berapa faham mati awal tu, dia maksudkan umur berapa tahun.. sebab, mak kepada abah aku, masa dia muda-muda dulu, dia orang susah.. dia buat macam-macam kerja untuk sara anak dia 7 orang lepas suami dia meninggal masa dia muda lagi.. jadi mengikut penceritaan abah aku, dan dia sendiri, dia kata dia selalu tidur lewat, dalam pukul 11 baru tidur.. pastu, pukul 4 pagi dah bangun pulak nak buat kuih nak jual..

Lepas siap kuih, pergi hantar anak-anak ke sekolah pulak, naik basikal.. berulang alik banyak kali.. lepas tu, sambung jual kuih, lepas habis kuih, pergi amek upah kat rumah orang plak, samada basuh pinggan ke, kopek udang ke..macam-macam..

Tengahari, dia ulang alik lagi jemput anak-anak.. Petang sikit, buat kuih untuk jual petang pulak..sampai la ke senja, masa tu rehat sikit.. malam pulak, masak untuk anak-anak dan siapkan upah menjahit pulak.. Pukul 11 baru tidur.. Macam tu lah hari-hari, kalau cuti sekolah, aktiviti dia tukar sikit, dari ulang alik hantar anak tu, jadi amek upah basuh pinggan dan periuk rumah orang kawen pulak..

Tapi tak mati awal pun dia, sekarang ada lagi, umur dah 78..hehe..

ps: ajal maut di tangan Allah.. jagalah pemakanan untuk lebih sihat, dan amalkan gaya hidup sihat!~

Wednesday, October 28, 2009

Seronotnye...

seronot nye jadi ko ye ELin..
tido je keje..

depan pintu dapur pon leh terbongkang..

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot

Ya it's me