Posisi tidur terbaik ketika hamil trimester ketiga

Hai semua!
Walaupun aku ni mengandung yang tak nampak macam mengandung *haha*, aku dah boleh rasa dah perubahan pada diri aku. Duduk rasa lain, bersila rasa lain, berjalan pun dah sedikit kengkang *ooppss* dan yang paling utama, tidur memang dah tak nyenyak.. -_-"

Perut yang tak begitu ketara bak kata orang..haha yeke?


Lately aku selalu tak lena tidur. Kejap-kejap cramp sana, cramp sini, terjaga tak tentu pasal lah, rasa perut macam tak sedap lah.. Dan aku ni sebenarnya paling selesa sekali waktu sebelum mengandung dulu, adalah tidur telentang.

Jadi bila dah habit, masa mengandung ni macam susah sikit nak tidur telentang ni. Macam kau tidur sambil letak benda atas perut kau. Ini pulak kat dalam. Siap gerak-gerak lagi. Itu yang asyik terjaga agaknya.

Bila cari info pasal tidur waktu pregnant ni, memang kebanyakan artikel akan cakap bahawa tidur telentang adalah paling tak elok sekali ketika pregnant. Amek kau.. Menggelupur lah aku.. Aku dahlah tak biasa sangat tidur mengereng.

Kalau ikut artikel dekat Baby Zone ni, ibu mengandung memang digalakkan untuk tidur mengereng ke kiri. Ringkasnya, tujuan mengereng ke kiri adalah untuk mengurangkan tekanan oleh rahim yang semakin membesar dan memberat ni menghimpit salur vena cava si ibu.

Bila vena cava ni terhimpit, ianya akan mengganggu laluan darah, dan boleh menyebabkan kaki membengkak, merendahkan tekanan darah, dan boleh ganggu hubungan plasenta antara ibu dan anak. Sounds creepy jugak eh?

Tapi kalau ikut artikel dekat Mommy Docs pulak, walaupun tidur mengereng ke kiri memang sangat digalakkan, tapi sebenarnya tak ada bukti yang kukuh mengatakan kalau tidur dengan posisi yang lain, boleh bagi kesan mudarat kepada kandungan.


Kurangkan tidur telentang untuk kurangkan tekanan pada paru-paru, tapi kalau rasa nak ubah posisi, ubah je, jangan dek takut sangat sampai tak cukup tidur pulak :)


Post a Comment

2 Comments

  1. Oh mcm tu posisinya..tq sharing syaz..shida belum merasa lg..xde rezki lg nk merasa ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah shida, kite selalu doakan shida akan merasai pengalaman jadi ibu suatu hari nanti <3 :)

      Delete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.