Showing posts with label perkongsian maklumat. Show all posts
Showing posts with label perkongsian maklumat. Show all posts

Friday, April 29, 2022

Senarai Semak Keselamatan Pejabat Semasa Bercuti Raya Aidilfitri

 Assalamualaikum semua!

SR sibuk mengalahkan sotong. Tambahan pula ayu dan SR sendiri kurang sihat. Semoga kami sihat untuk raya ni hehe. Jadi hari ni SR datang juga pejabat untuk check pejabat SR ni. Off apa yang patut off. Sebab SR punya bilik ni, tak ada room mate. Jadi kalau ada terlepas pandang apa-apa, memang tak ada sesiapalah yang akan perasan sebab SR memang akan kunci pintu pejabat setiap kali balik.

Sunday, April 24, 2022

Doa Nabi Zakaria Memohon Anak yang Baik

Dalam agama Islam sendiri, jika menginginkan buah hati kita menjadi peribadi yang soleh dan berkeperibadian baik, kita boleh senantiasa memanjatkan doa bagi mereka bahkan saat mereka masih berada di dalam kandungan.

Tuesday, April 19, 2022

Friday, April 15, 2022

6 Cara Menanam Minat Anak Pada Pendidikan Seni

Adakah anda masih ingat pengalaman yang menarik anda ke dunia seni? Mungkin ia adalah taman arca berhampiran rumah anda, lawatan hujung minggu ke muzium bersama saudara kegemaran, atau pengalaman dan kenangan indah sewaktu kelas pendidikan seni di sekolah dulu?

Boleh sahaja kita menggarap dan menanam minat ke arah pendidikan seni buat anak-anak kita pula. Anak-anak SR pun, memang selalu dapat tugasan-tugasan yang menarik tentang seni ini sewaktu di sekolah. Ada sahaja hasil kerja pendidikan seni yang mereka bawa pulang. 

Projek seni zaman anak-anak sekarang, boleh dikatakan agak menarik jika dibandingkan dengan zaman SR sekolah dulu. Selalu sangat kena lukis gambar buah-buahan, atau pun pemandangan di kampung halaman. Ala... yang ada gambar sebuah rumah kampung, ada sawah padi petak-petak, ada gunung, ada matahari baru nak terbit di celah gunung, ada orang-orang di tengah sawah padi, ada orang kampung yang sedang mengerjakan sawah padi, dan ada burung yang dilukis halus di langit yang oren dan bercampur kebiruan.

Haha!

Monday, April 4, 2022

10 Genre Bacaan Popular Sesuai Untuk Kanak-Kanak

Membantu kanak-kanak menemui genre bacaan yang menarik minat mereka menjadikan pencarian buku baharu lebih mudah. Sebagai contoh, jika kanak-kanak memahami bahawa siri Harry Potter termasuk dalam genre fantasi, maka mereka boleh meminta pustakawan untuk mengesyorkan buku fantasi lain. Ia juga membantu mereka mengenal pasti dan menyampaikan jenis pembaca mereka.

Saturday, March 26, 2022

Cara Mohon Masuk Sekolah Rendah Kementerian Pendidikan Malaysia

Pendaftaran sekolah secara online boleh dibuat melalui portal KPM secara atas talian iaitu Portal SPS iaitu Modul Pengurusan Murid. Portal SPS dibangunkan untuk memudahkan ibu bapa bagi mendaftar anak-anak mereka bagi kemasukan ke tahun 1.

Sunday, March 13, 2022

Cara Mengenali Tanda Awal Kehamilan Kucing

Adalah penting untuk mengenali tanda-tanda kehamilan yang selamat dan sihat pada kucing anda, sama ada ia sengaja atau tidak disengajakan. Enam tanda kehamilan kucing ini akan membantu anda mengetahui bahawa anda boleh mengharapkan untuk mendapat anak kucing!

Friday, March 11, 2022

8 Faedah Membaca Bersama Anak Setiap Hari


Setiap hari membaca bersama kanak-kanak terutamanya hal berkaitan pembelajaran anak mempunyai banyak kelebihan. Bilangan ibu bapa yang membaca kepada anak-anak mereka setiap hari telah menurun secara mendadak, menurut data? Betul ke?

 Teruskan membaca!

Tuesday, March 8, 2022

Anak Sertai Phytonization - Kursus Asas Phyton

Zaimi daftarkan untuk adam turut serta Kursus Asas Phyton untuk cuti sekolah kali ini. Bayaran dia pun tak mahal mana, RM30 untuk tiga kali sesi 2 jam.

Sunday, March 6, 2022

10 Tips Mengajar Kanak-kanak Tentang Keselamatan Mata

Anak sulung SR si Adam memang naik lagi rabunnya. 
*tarik nafas dalam-dalammmmm....lepas......


Dia memang dah pakai cermin mata sejak tahun lepas. Agak awal juga, baru darjah 2 masa tu. Tapi, baru-baru ni bila check semula, power cermin mata dia dah bertambah secara drastik. 

Tuesday, February 22, 2022

7 Cara Menyikat Rambut Dengan Betul

Adakah anda ingin tahu cara menyikat rambut anda dengan betul? 

Menyikat harus diberi penelitian  berbeza bergantung pada jenis rambut yang anda miliki - ketebalan, tekstur dan panjang. Selain itu, berus yang perlu anda gunakan bergantung pada jenis rambut anda.

 

Wednesday, February 16, 2022

Bengkak Tonsil

Hai semua uncle dan aunty!
Ya, semalam suhu ayu tinggi sampai cecah 39 darjah Celcius. Memang risau. Sebab sejak PKP, ayu jarang demam. Lepas tu, erus shoot pergi klinik. Sebab dah check guna kit Covid19, alhamdulillah negatif.


Rupanya, bila doktor suluh tekak dia, merah dan bengkak. Ayu demam sebab bengkak tonsil.

Wednesday, February 9, 2022

5 Sebab Kenapa Perlu Bersarapan

Sarapan pagi ialah hidangan pertama yang dimakan selepas bangun dari tidur malam, dan biasanya dimakan pada waktu pagi sebelum memulakan kerja pada hari itu.


Tetapi anda tidak perlu bersusah payah dengan bufet sarapan pagi yang mewah. Mari kita lihat LIMA sebab yang menyatakan kenapa anda perlu mengambil sarapan di waktu pagi.

Monday, January 24, 2022

Saturday, January 15, 2022

Bagaimana Anda Harus Mencuci Tangan Anda?

Perlu diulangi! Mencuci tangan adalah teknik paling berkesan untuk memastikan kanak-kanak sihat dan mencegah penyebaran kuman.

Gambar hiasan

 Apakah Cara Terbaik untuk Mencuci Tangan?

Inilah cara untuk menghapuskan kuman tersebut. Ajar perkara ini kepada anak-anak anda — atau lebih baik lagi, basuh tangan anda dengan kerap supaya mereka mengetahui betapa pentingnya tabiat baik ini:

Wednesday, January 12, 2022

Bagaimana Memilih Ubat Gigi Terbaik? | Wordy Wednesday

Pernahkah anda mendapati diri anda melihat rak pilihan ubat gigi berwarna di kedai tempatan anda yang bertimbun-timbun dengan ubat gigi? Tapi tak tahu nak beli yang mana?

 Jangan risau jika ini berlaku. Ia sangat semula jadi. Mencari ubat gigi yang sesuai untuk anda mungkin lebih membingungkan daripada mudah. Mengetahui apa yang terbaik untuk anda atau keluarga anda mengenai ubat gigi adalah penting.

 

Thursday, January 6, 2022

Tauhu Begedil Daging Pohon Tanjong, Wakaf Bharu | Throwback Thursday

SR tak berapa nak free. Sibuk mengalahkan YB (ok tipu). Jadi SR pun cepat lapar kalau dah sibuk buat kerja. Apa lagi, mulalah nak terbayang makanan kan. Sambil buat kerja, teringat pula dekat Gerai Nasi Air Dingin di Jalan Hamzah, Kota Bharu, yang ada jual segala aneka makanan tu weh!

Sambil scroll telefon, terjumpa pulak gambar tauhu begedil ni, SR beli dekat Kedai Zaki di Pohon Tanjong, dekat dengan rumah MIL masa balik sana hari tu.

Tuesday, December 28, 2021

Hand Sanitizers Are Drugs? | Sharing


The US Food and Drug Administration regulates hand sanitizers as over-the-counter (non-prescription) medications. Read and obey the Drug Facts label, especially the warnings section, if you use alcohol-based hand sanitizers. Hand sanitizer should be kept out of reach of dogs and children, and youngsters should only use it under adult supervision.

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot