Kumpulan Keutamaan untuk Rawatan Antivirus Influenza

 


Rawatan antiviral disyorkan secepat mungkin untuk mana-mana pesakit yang disyaki atau disahkan influenza yang:
  • dimasukkan ke hospital;
  • mempunyai penyakit yang teruk, rumit, atau progresif; atau
  • mempunyai risiko lebih tinggi untuk komplikasi influenza.

Keputusan tentang memulakan rawatan antivirus untuk pesakit yang disyaki influenza tidak harus menunggu pengesahan makmal jangkitan virus influenza. Rawatan antiviral empirik harus dimulakan secepat mungkin dalam kumpulan keutamaan di atas.

Pakar klinik boleh mempertimbangkan rawatan antiviral empirik awal bagi pesakit luar yang tidak berisiko tinggi dengan disyaki influenza [cth., penyakit seperti influenza (demam sama ada dengan batuk atau sakit tekak)] berdasarkan penilaian klinikal, jika rawatan boleh dimulakan dalam tempoh 48 jam dari permulaan penyakit.


Pilihan Ubat Antiviral Untuk Influenza

Bagi pesakit yang dimasukkan ke hospital dengan disyaki atau disahkan influenza, permulaan rawatan antivirus dengan oseltamivir oral atau enterik disyorkan secepat mungkin. Bagi pesakit luar yang mengalami komplikasi atau penyakit progresif dan influenza yang disyaki atau disahkan (cth., radang paru-paru, atau pemburukan keadaan perubatan kronik yang mendasari), permulaan rawatan antivirus dengan oseltamivir oral disyorkan secepat mungkin.

Bagi pesakit luar yang disyaki atau disahkan influenza tidak rumit, oseltamivir oral, zanamivir yang disedut, peramivir intravena, atau baloxavir oral boleh digunakan untuk rawatan, bergantung pada kumpulan umur dan kontraindikasi yang diluluskan. Dalam satu percubaan terkawal rawak, baloxavir mempunyai keberkesanan yang lebih besar daripada oseltamivir pada remaja dan orang dewasa dengan jangkitan virus influenza B.

Panduan untuk mempertimbangkan ujian dan rawatan influenza apabila virus influenza sedang beredar dalam komuniti



Walaupun vaksinasi influenza adalah cara terbaik untuk mencegah penyakit influenza, sejarah vaksinasi influenza tidak menolak kemungkinan jangkitan virus influenza pada pesakit yang sakit dengan tanda dan gejala klinikal yang serasi dengan influenza.

Rawatan antivirus juga boleh dipertimbangkan untuk mana-mana pesakit luar yang sihat dan bergejala sebelum ini yang tidak berisiko tinggi mendapat penyakit teruk dengan influenza yang disahkan atau disyaki berdasarkan pertimbangan klinikal, jika rawatan boleh dimulakan dalam tempoh 48 jam dari permulaan penyakit. Pelbagai ujian klinikal terkawal rawak (RCT) dan meta-analisis RCT telah menunjukkan keberkesanan permulaan rawatan awal (bermula dalam masa 48 jam selepas penyakit bermula) dengan perencat neuraminidase dalam mengurangkan tempoh demam dan simptom penyakit berbanding plasebo pada kanak-kanak yang sihat dan orang dewasa dengan influenza yang tidak rumit.





Golongan Berisiko Tinggi Yang Disarankan Untuk Rawatan Antiviral Influenza

  • Dewasa 65 tahun ke atas
  • Kanak-kanak berumur bawah 2 tahun
  • Asma
  • Keadaan neurologi dan perkembangan saraf
  • Gangguan darah (seperti penyakit sel sabit)
  • Penyakit paru-paru kronik (seperti penyakit paru-paru obstruktif kronik [COPD] dan fibrosis kistik)
  • Gangguan endokrin (seperti diabetes mellitus)
  • Penyakit jantung (seperti penyakit jantung kongenital, kegagalan jantung kongestif dan penyakit arteri koronari)
  • Penyakit buah pinggang
  • Gangguan hati
  • Gangguan metabolik (seperti gangguan metabolik yang diwarisi dan gangguan mitokondria)
  • Orang yang obes dengan indeks jisim badan [BMI] 40 atau lebih tinggi
  • Orang yang berumur di bawah 19 tahun menggunakan ubat jangka panjang yang mengandungi aspirin atau salisilat.
  • Orang yang mempunyai sistem imun yang lemah akibat penyakit (seperti penghidap HIV atau AIDS, atau sesetengah kanser seperti leukemia) atau ubat-ubatan (seperti mereka yang menerima rawatan kemoterapi atau radiasi untuk kanser, atau orang yang mempunyai keadaan kronik yang memerlukan kortikosteroid kronik atau ubat lain yang menekan sistem imun)
  • Orang yang mengalami strok
  • Orang hamil dan orang sehingga 2 minggu selepas tamat kehamilan
  • Orang yang tinggal di rumah penjagaan dan kemudahan penjagaan jangka panjang yang lain
  • Walaupun semua kanak-kanak yang berumur di bawah 5 tahun dianggap berisiko lebih tinggi untuk mendapat komplikasi daripada influenza, risiko tertinggi adalah bagi mereka yang berumur di bawah 2 tahun, dengan kemasukan ke hospital dan kadar kematian tertinggi di kalangan bayi yang berumur kurang daripada 6 bulan. Oleh kerana ramai kanak-kanak yang mengalami penyakit pernafasan demam ringan mungkin mempunyai jangkitan virus lain (cth., virus respiratory syncytial, rhinovirus, virus parainfluenza atau metapneumovirus manusia), pengetahuan tentang virus pernafasan lain serta strain virus influenza yang beredar dalam komuniti adalah penting untuk keputusan rawatan.
  • Orang daripada kumpulan kaum dan etnik minoriti tertentu menghadapi risiko yang lebih tinggi untuk dimasukkan ke hospital dengan influenza, termasuk orang kulit hitam bukan Hispanik, orang Hispanik atau Latin, dan orang Indian Amerika atau Orang Asli Alaska.


Baca ini juga 👇👇👇

Post a Comment

3 Comments

  1. Rakan sekerja saya, anaknya kena influenza ni. Dia pun kena kuarantin 5 hari.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.