Mandi Air Sejuk Boleh Turunkan Berat Badan

 

Air sejuk atau dikenali dengan Cold Shower

Beribu-ribu orang dari seluruh dunia sudah pun memasukkan mandi air sejuk ke dalam rutin harian mereka. Faedah utama yang dilaporkan oleh orang yang kerap mandi air sejuk disenaraikan di bawah:


1. Tahap tekanan berkurangan. 

Mandi air sejuk secara kerap menimbulkan sedikit tekanan pada badan anda, yang membawa kepada proses yang dipanggil pengerasan. Ini bermakna sistem saraf anda secara beransur-ansur membiasakan diri untuk mengendalikan tahap tekanan yang sederhana.


2. Tahap kewaspadaan yang lebih tinggi. 

Mandi air sejuk membangunkan badan anda, mendorong keadaan berjaga-jaga yang lebih tinggi. Sejuk juga merangsang anda untuk menarik nafas lebih dalam, mengurangkan tahap CO2 di seluruh badan, membantu anda menumpukan perhatian. Mandi air sejuk membolehkan anda sentiasa bersedia dan fokus sepanjang hari.


3. Tindak balas imun yang lebih mantap. 

Kajian saintifik mendapati bahawa mandi air sejuk meningkatkan bilangan sel darah putih dalam badan anda. Sel darah ini melindungi tubuh anda daripada penyakit. Penyelidik percaya bahawa proses ini berkaitan dengan peningkatan kadar metabolisme, yang merangsang tindak balas imun.


4. Kemahuan yang meningkat. 

Ia memerlukan minda yang kuat untuk menahan sejuk untuk jangka masa yang panjang. Dengan memasukkan mandi air sejuk ke dalam rutin harian anda, anda mengukuhkan kemahuan anda, yang memberi manfaat kepada banyak aspek kehidupan harian (anda).


Berat badan, nak naik senang, nak turun liat


5. Pengurangan berat. 

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa mandi air sejuk (dan pendedahan kepada sejuk secara umum), di samping meningkatkan kadar metabolisme secara langsung, merangsang penjanaan lemak perang. Lemak coklat adalah jenis tisu lemak tertentu yang seterusnya menjana tenaga dengan membakar kalori. Oleh itu, mandi air sejuk adalah alat yang berkesan untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan.

Wow!

SUMBER


Baca ini juga 👇👇👇

Post a Comment

10 Comments

  1. Air panas kt rumah memang dah lama rosak, pagi2 mmg mandi air sejuk tp k0k tak turun2 badannya SR heheheh.

    ReplyDelete
  2. Aduhai... pagi tadi terbaca entah di page apa, katanya elok mandi air sejuk sebab boleh halau syaitan. Rasionalnya syaitan itu daripada apai, jadi kalau kita jirus badan dengan air sejuk, larilah syaitan...hehehehee.

    ReplyDelete
  3. hehe. Kena seimbang juga kak, makan kena ambil separuh2 hehe

    ReplyDelete
  4. Agaknya kalau mandi ais lagi cepat turun berat badannya

    ReplyDelete
  5. Cuya dulu2 mandilah air sejuk... sekarang dah mengada nak air panas je, patutlah berat tak turun2! HAHA

    ReplyDelete
  6. ooo patutla orang jepun kurus2 walopun makan nasi..sebab diorang ada musim sejuk..ha tiber

    ReplyDelete
  7. Masalahnya dah mandi air sejuk selalu tapi tak kurus-kurus jugak nih.. hahaha (padahal makan tak hengat mana maunya menjadi)

    ReplyDelete
  8. Serius la....hahaha..hari- hari SA menjerit masa mandi pagi sebab air paip sekarang macam air batu...kalau betul bleh kurngkan berat badan..SA rela...hahahaha

    ReplyDelete
  9. Tak mandi pagi mang rasa tak selesa....kediaman saya diutara ni berhampiran pergunungan sejuk..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.