Kayak: Bukan Aktiviti Sesuai Bersama Anak Kecil

 

Berkayak ialah sukan air rekreasi dan aktiviti luar yang melibatkan penggunaan bot kecil yang dipanggil kayak untuk mengemudi melalui air. Kayak ialah bot sempit dan ringan yang direka untuk digerakkan dengan mendayung dengan dayung berbilah dua.

Berkayak boleh dilakukan di pelbagai badan air, termasuk sungai, tasik, dan lautan. Ia menawarkan individu peluang untuk meneroka dan menikmati persekitaran semula jadi, mengalami pengembaraan berasaskan air, dan melibatkan diri dalam aktiviti fizikal.

Kayak biasanya direka untuk satu atau dua orang, walaupun terdapat juga kayak yang tersedia untuk berbilang penghuni. Pengayuh duduk di dalam kayak dan menggunakan gabungan teknik dayung untuk menggerakkan bot, termasuk pukulan ke hadapan, pukulan ke belakang dan pukulan pusing. Teknik yang betul dan pergerakan yang mahir membolehkan para kayak menavigasi pelbagai jenis keadaan air, termasuk perairan yang tenang, jeram dan ombak.

Berkayak boleh dilakukan sebagai aktiviti riadah, alat pengangkutan, atau sebagai sukan yang kompetitif. Ia menawarkan faedah seperti senaman kardiovaskular, pembangunan kekuatan bahagian atas badan, dan peluang untuk pemerhatian hidupan liar dan penerokaan laluan air yang indah. Langkah keselamatan, termasuk memakai alat pengapungan peribadi (PFD), adalah penting apabila terlibat dalam berkayak untuk memastikan pengalaman yang selamat dan menyeronokkan.

_________________________________________________________________________

Berkayak secara amnya tidak sesuai untuk kanak-kanak berumur satu tahun. Walaupun berkayak boleh menjadi aktiviti yang menyeronokkan dan menyeronokkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak yang lebih tua, ia menimbulkan beberapa risiko dan cabaran untuk kanak-kanak kecil.

Kebimbangan keselamatan: Kanak-kanak kecil mempunyai mobiliti, koordinasi dan kekuatan yang terhad, yang menyukarkan mereka untuk duduk atau mengimbangi dalam kayak. Walaupun dengan langkah keselamatan yang betul seperti jaket keselamatan, terdapat risiko anak kecil tergelincir atau terjatuh dari kayak, terutamanya jika mereka tidak boleh duduk diam atau berpegang pada sisi.

Kemahiran motor tidak matang: Pada usia satu tahun, kanak-kanak kecil masih mengembangkan kemahiran motor mereka. Mengayuh, mengemudi, dan mengekalkan keseimbangan dalam kayak memerlukan tahap ketangkasan dan koordinasi fizikal yang kebanyakan kanak-kanak berumur satu tahun belum berkembang.

Pendedahan kepada air dan cuaca: Berkayak melibatkan berada di atas air untuk tempoh yang lama, dan kanak-kanak kecil mungkin tidak mempunyai keupayaan untuk mengawal suhu badan mereka dengan berkesan. Selain itu, pendedahan kepada matahari, angin dan air boleh menjadi tidak selesa dan berpotensi membahayakan kanak-kanak kecil.

Jangka perhatian dan kesabaran: Kanak-kanak kecil biasanya mempunyai rentang perhatian yang singkat dan kesabaran yang terhad, yang mungkin menyebabkan mereka mencabar untuk terus terlibat dan tenang semasa perjalanan berkayak. Mereka mungkin menjadi cerewet atau gelisah, menyukarkan orang dewasa untuk memberi tumpuan kepada mendayung dan keselamatan.

Daripada berkayak, biasanya disyorkan untuk melibatkan diri dalam aktiviti yang sesuai dengan umur untuk kanak-kanak berumur satu tahun yang menggalakkan perkembangan fizikal dan kognitif mereka, seperti bermain air yang diawasi di kawasan cetek, meneroka persekitaran yang selamat dan bermain interaktif dengan mainan yang sesuai. Seperti biasa, adalah penting untuk mengutamakan keselamatan dan kesejahteraan kanak-kanak kecil dan memilih aktiviti yang sesuai untuk peringkat umur dan perkembangan mereka.

Gambar Hiasan





Post a Comment

9 Comments

  1. Sedih betul bila terbaca hal targedi tu....

    ReplyDelete
  2. Baca entri ini teringat pula kejadian menyedihkan yang melibatkan seorang bayi terlepas dari pegangan bapanya sewaktu berkayak. Innalillahiwainnailaihiraajiuun!

    ReplyDelete
  3. Bukan semua orang sesuai berkayak terutama bagi individu yang tak mahir berenang dan warga emas juga.

    ReplyDelete
  4. Berkayak ada risiko tergolek, memang sangat tak sesuai untuk anak kecik yang belum tau nak bertindak. Sedih dengan berita semalam kan…

    ReplyDelete
  5. Betul. Saya kalau saja-saja nak main aktiviti lasak macam ni memang tolak jauh-jauh. Risiko tu tinggi tak berbaloi dengan pengalaman yang nak dikutip.

    ReplyDelete
  6. Terkejut sgt baca news tu semalam... ๐Ÿ˜ญ

    ReplyDelete
  7. Baby tu sebaya Sofea ๐Ÿ˜”. Sedih , terkejut sgt masa baca berita tu.

    ReplyDelete
  8. kesian baby tu terjatuh..herm

    ReplyDelete
  9. Allah lebih sayangkan dia kan.Tapi tulah, kecuaian jugak dari parents

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.