Paxlovid: Ubat Untuk Covid-19?

 


Paxlovid merupakan ubat antiviral yang boleh mengurangkan gejala COVID-19 dan mengelakkan penyakit daripada menjadi lebih teruk. Pesakit COVID-19 berisiko tinggi iaitu individu berusia 60 tahun dan ke atas, mempunyai daya tahan badan yang rendah, mempunyai apa-apa komorbid, obes, perokok atau bekas perokok, disarankan untuk mendapat rawatan Paxlovid. 


Paxlovid berkesan apabila diambil dalam tempoh masa lima (5) hari daripada hari gejala bermula. Sila dapatkan penilaian perubatan awal di fasiliti kesihatan berhampiran untuk menentukan kelayakan anda mengambil Paxlovid.


+++

Paxlovid ialah rawatan antivirus yang menggabungkan dua ubat berbeza, iaitu 2 tablet nirmatrelvir (150mg) dan 1 tablet ritonavir (100 mg). Nirmatrelvir, menyekat enzim penting yang diperlukan oleh virus COVID untuk menghasilkan zarah virus berfungsi. Virus COVID yang dikeluarkan daripada sel selepas menerima rawatan nirmatrelvir tidak lagi dapat menembusi sel yang sihat dalam badan, yang menghentikan jangkitan. 

Ritonavir, ubat yang dahulunya digunakan untuk merawat HIV/AIDS kini digunakan untuk meningkatkan tahap ubat antivirus. Sebagai ubat COVID-19, Ritonavir pada asasnya menghentikan metabolisme Nirmatrelvir dalam hati, membolehkannya bertindak lebih lama dan lebih berkesan, memberikannya rangsangan untuk membantu menangani jangkitan.

Berikutan diagnosis COVID-19, Paxlovid perlu diambil secepat mungkin (dalam tempoh 5 hari selepas gejala). Ia diberikan untuk mengurangkan bilangan dan keamatan simptom atau mencegah jangkitan serius yang boleh mengakibatkan kemasukan ke hospital atau kematian.

Bagaimanakah Paxlovid perlu diambil? 

1 dos Paxlovid bersamaan dengan 2 tablet Nirmatrelvir dan 1 tablet Ritonavir, dan ia perlu diambil dua kali (pagi dan malam) sehari selama 5 hari. Ambil tablet dengan segelas air. Elakkan mengunyah, memecahkan atau menghancurkannya. Anda boleh mengambilnya dengan atau tanpa makanan. Biarkan sekitar 12 jam antara dos pagi dan dos petang anda. Ia juga berfaedah bahawa pil dibekalkan dalam "kad dos," yang pada asasnya adalah pek lepuh farmaseutikal yang membolehkan anda menumbuk pil seperti yang diperlukan.

Apakah yang perlu dilakukan sekiranya tertinggal dos? 

Ambil Paxlovid sebaik sahaja anda teringat jika anda terlupa mengambil satu dos tetapi menyedarinya dalam masa lapan jam dari masa yang anda biasa lakukan. Jika anda terlepas dos lebih daripada 8 jam, langkau dan ambil dos berikutnya pada masa yang dijadualkan. Paxlovid tidak boleh digunakan dalam dos tambahan untuk menggantikan dos yang terlepas. Rujuk pembekal penjagaan kesihatan anda jika anda tidak pasti tentang perkara yang perlu dilakukan. 




Berapa lama Paxlovid perlu diambil? 

Keseluruhan kursus Paxlovid ialah 5 hari. Ingat bahawa walaupun anda berasa lebih baik, jangan berhenti mengambil Paxlovid tanpa berunding dengan doktor anda terlebih dahulu. Paxlovid mungkin tidak lagi melindungi anda daripada simptom COVID-19 yang teruk jika anda berhenti mengambilnya.

Sesetengah orang tidak boleh mengambil Paxlovid. Sebelum mula mengambil ubat ini, beritahu doktor anda jika anda:

  • Sedang hamil, mungkin hamil, atau merancang untuk hamil.
  • Pernah mengalami reaksi alahan terhadap Paxlovid atau sebarang ubat lain.
  • Menghidapi penyakit buah pinggang.
  • Menghidapi penyakit hati.
  • Adakah laktosa atau galaktosa tidak bertoleransi kerana Nirmatrelvir mengandungi sejumlah besar laktosa.
  • Mempunyai malabsorpsi glukosa-galaktosa atau kekurangan laktase.

Ubat antivirus Paxlovid akan tersedia secara percuma kepada pesakit Covid-19 di hospital kerajaan atau kemudahan kesihatan swasta terpilih. Bagaimanapun, pesakit masih tertakluk kepada caj konsultasi dan caj lain yang berkaitan yang ditentukan oleh kemudahan kesihatan swasta.

Apakah kesan sampingan Paxlovid yang mungkin?

  • Kebimbangan hati : Jika anda mempunyai mana-mana tanda dan gejala masalah hati berikut seperti hilang selera makan, jaundis (kulit kuning dan putih mata), air kencing hitam, najis berwarna cerah, kulit gatal dan sakit perut, hubungi doktor anda dengan segera.
  • Rintangan dadah untuk HIV : Paxlovid mungkin menghalang beberapa ubat HIV daripada berfungsi dengan baik pada masa hadapan jika anda mempunyai jangkitan HIV yang tidak dirawat.

Selain daripada yang dinyatakan di atas, kesan sampingan lain yang mungkin termasuk:

  • deria rasa yang berubah.
  • Cirit-birit.
  • Tekanan darah tinggi.
  • Sakit otot.

Kesan sampingan Paxlovid tidak berakhir di sini. Paxlovid tidak banyak digunakan. Mungkin terdapat kesan buruk lain yang masih tidak diketahui sehingga hari ini.


Bolehkah Paxlovid menggantikan vaksin?

Tidak, dan tidak! Walaupun lebih banyak ubat tersedia, vaksinasi masih merupakan elemen penting dalam pencegahan.


Apa yang perlu dipertimbangkan sebelum mengambil Paxlovid?

  • Sebutkan kepada doktor penjagaan kesihatan anda tentang setiap ubat yang anda ambil.
  • Sesetengah ubat mungkin tidak berkesan dengan Paxlovid dan, apabila digunakan serentak, mungkin mempunyai kesan sampingan negatif yang berpotensi serius.
  • Jika anda mengambil atau baru-baru ini mengambil sebarang ubat lain, termasuk ubat preskripsi dan over-the-counter, vitamin dan suplemen herba, beritahu doktor atau ahli farmasi anda.
  • Jangan sekali-kali mula mengambil ubat baru tanpa terlebih dahulu berunding dengan doktor anda. Jika selamat untuk mengambil Paxlovid dengan ubat lain, profesional penjagaan kesihatan anda akan memberitahu anda.
  • Sebut kepada doktor penjagaan kesihatan anda jika anda hamil, anda mungkin hamil, atau anda merancang untuk hamil.
  • Paxlovid tidak disyorkan untuk digunakan semasa kehamilan. Rujuk doktor anda untuk mendapatkan nasihat dan penjelasan.
  • Anda harus mengelak daripada hamil (dengan menggunakan kontraseptif atau menahan diri daripada aktiviti seksual) semasa mengambil Paxlovid dan selama 7 hari selepas rawatan tamat.
  • Sebut kepada doktor penjagaan kesihatan anda jika anda menggunakan sebarang jenis kontraseptif.
  • Lebih berhati-hati harus diambil jika anda menggunakan tablet kawalan kelahiran kerana Paxlovid boleh menjejaskan keberkesanannya.
  • Semasa rawatan dengan Paxlovid dan selama tujuh hari selepas ia selesai, anda dinasihatkan supaya menahan diri daripada aktiviti seksual dan menggunakan kondom sebagai tambahan kepada kaedah kontraseptif biasa anda.
  • Sebutkan kepada doktor penjagaan kesihatan anda jika anda sedang menyusu.

Semasa rawatan dan selama tujuh hari selepas dos terakhir Paxlovid, penyusuan susu ibu tidak disyorkan.

Ini disebabkan oleh ketidakpastian sama ada Paxlovid masuk ke dalam susu ibu dan menjejaskan anak dalam kandungan. Sebelum menggunakan ubat ini, beritahu profesional penjagaan kesihatan anda bahawa anda sedang menyusu.


Post a Comment

8 Comments

  1. morning SR..wah ada ubat covid dah but dibawah kawalan KKM la yer...

    ReplyDelete
  2. Hi SR...apapun kena dapat kan consult doktor dulu kan..x boleh main makan je sebab kita x tau reaction terhadap tubuh badan kita..x semua orang sesuai dengan paxlovid ni rasanya kan

    ReplyDelete
  3. Risau juga skrg ni kes makin meningkat walau dah divaksin.. Moga kita semua diselamatkan dri virus covid ni amin

    ReplyDelete
  4. semoga kita terselamat adri covid 19 ni. abe kie dah kena covid semasa Ramadhan 2021... pas tu dah siap ambik vaksin booster...

    ReplyDelete
  5. Good info ni... first time dengar ubat ni...!

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.