Pages

Search This Blog

Showing posts with label pulut. Show all posts
Showing posts with label pulut. Show all posts

Wednesday, August 28, 2013

Rabu Resepi | Resepi Sotong Sumbat

Rasanya macam nak buat segment "Rabu Resepi" lah kat blog ni..hahaha..
Alang-alang nak merajinkan diri memasak kan..

Boleh?

Hihihi..

Ok, ini pun aku ambil dari Buku Resepi emak aku je, kiranya, entry pertama untuk Rabu Resepi ni adalah resepi Sotong Sumbat! Yea!



Bahan-bahan:

1 kole beras pulut (ditanak)
12 ekor sotong segar
Santan @ Kelapa
1/2 inci halia
2 ulas bawang merah
1 sudu teh halba


Cara-cara memasaknya:

Isikan pulut yang telah ditanak ke dalam sotong yang telah dibersihkan, dan aturkan sotong-sotong itu ke dalam periuk dan nyalakan api perlahan.

Tuangkan santan cair sedikit, dan masukkan juga bawang merah dan halia yang telah dimayang. Masukkan juga halba.

Masak sehingga mendidih, dan selepas itu masukkan pula santan pekat dan garam secukup rasa.
Kacau supaya rata dan tunggulah sehingga masak.


Nanti kuah dia akan jadi warna pink gitu..
Selamat mencuba!!


Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot

Disclaimer


All content provided on this "Syazni Rahim Blog" blog is for informal reading only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information or comments on this site or found by following any link on this site.

The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information.

The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.

This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.