Cara Rebus Ubi Badak by Chef Kecik

sumber gambar

 Sehari dua ni asyik teringat dekat ubi badak, ubi yang warna purple tu. Dulu ada sekali SR buat post tentang Ubi Badak Rebus Cicah Gula. Itu pun masa balik kampung tahun lepas, ayah mertua SR ada bekalkan kami ubi badak tu. Selain Ubi Badak, ada beberapa lagi nama ubi warna ungu ni, ada yang panggil Ubi Ular, Ubi Tiang, Ubi Nasi..macam-macam lagilah!

Lepas tu tadi SR sajalah cari video di youtube tentang cara rebus dan masak ubi badak atau orang putih panggil purple yam ni. Terjumpa satu video ni. Alala comelnya suara latar video!

Rupanya, video tu dari satu channel Youtube yang bernama Chef Kecik. Dalam channel tu, ada seorang kanak-kanak lelaki yang comel bernama Boboy, yang menunjukkan bakat dia masak beberapa resepi. Termasuklah resepi yang melibatkan ubi badak. Ada juga video Boboy buat mukbang.

So cute Boboy! Kecik-kecik dah ada channel. Aunty SR tumpang gembira buat Boboy!

Cute kan? Dahlah kecek qlate videonya!

+++

Baca juga: Tips dan Pengalaman Potty Train Anak Perempuan

Post a Comment

15 Comments

  1. kecik kecik dah ada bakat memasak. Baru tahu nama ubi ni ubi badak. Nama lain Ubi Ular, Ubi Tiang, Ubi Nasi tu pun pertama kali dengar.huhu...

    ReplyDelete
  2. Pertama kali ni akak tahu pasal ubi badak ni.
    Hebatlah Boboy :)

    ReplyDelete
  3. Ooh ini nama ubi badak. Dah tua pun gagal nama ubi 😅

    ReplyDelete
  4. akak tak pernah jumpa ubi badak ni, teringin nak rasa camne agaknya rasa dia tu ya

    ReplyDelete
  5. Baru rahu ada channel ni... nice

    ReplyDelete
  6. baru tahu nama dia ubi badak haha selama ni panggil ubi purple je. Ke tak sama? sebab rupa dia lain. Resipi ni mudah sangat. thanks share kak syaz :)

    ReplyDelete
  7. ubi purple ni namanya ubi badak ya? baru tahu.

    ReplyDelete
  8. tak pernah nmpk ubi badak, baru tau..

    ReplyDelete
  9. first time dengar ubi badak ni...tak pernah lagi tgok youtube dia..eh nak skodeng la...

    ReplyDelete
  10. asal purple je ammi sebut keledek..huhuhu..banyak lagi namanya rupanya

    ReplyDelete
  11. Pertama kali tengok ubi badak..

    ReplyDelete
  12. ubu badak? saya tau ubi kayu jer

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.