5 Sebab Kenapa Perlu Bersarapan

Sarapan pagi ialah hidangan pertama yang dimakan selepas bangun dari tidur malam, dan biasanya dimakan pada waktu pagi sebelum memulakan kerja pada hari itu.


Tetapi anda tidak perlu bersusah payah dengan bufet sarapan pagi yang mewah. Mari kita lihat LIMA sebab yang menyatakan kenapa anda perlu mengambil sarapan di waktu pagi.
1. Kepantasan Mendapat Nutrien Penting 


Bangun dan berikan badan anda rangsangan pantas pelbagai nutrien yang diperlukan. Makanan yang mudah disediakan mungkin memberikan banyak khasiat untuk bajet anda. 

Susu dan produk tenusu membekalkan anda dengan sembilan nutrien utama dalam satu hidangan dan boleh membantu anda mencapai keperluan tenusu harian anda sebanyak tiga hidangan. 

Vitamin, mineral, dan fitokimia banyak terdapat dalam buah-buahan (sebatian tumbuhan yang membantu mencegah dan melawan penyakit). Dan makan bijirin penuh adalah perkara pertama pada waktu pagi yang boleh membantu anda memenuhi matlamat Garis Panduan Pemakanan!


2. Hentikan diri anda daripada menambah berat badan


Menurut kajian penyelidikan yang dibentangkan pada persidangan Persatuan Neurosains 2012 di New Orleans, kehilangan sarapan pagi boleh menyebabkan keinginan untuk item berkalori lebih tinggi di kemudian hari. Orang ramai ditunjukkan gambar pelbagai hidangan (mulai dari piza hingga sayur-sayuran hingga coklat) semasa kajian dijalankan, sesetengahnya pada hari-hari mereka melangkau sarapan pagi dan yang lain pada hari-hari ketika mereka diberi sarapan pagi sebanyak 750 kalori sebelum melihat imej-imej ini. 

Apabila orang melangkau sarapan pagi, mereka mendapati makanan berkalori tinggi (seperti piza) lebih menggoda berbanding ketika mereka bersarapan. Tambahan pula, pada hari orang melangkau sarapan, mereka makan 20% lebih banyak semasa makan tengah hari berbanding hari ketika mereka bersarapan.

Satu lagi statistik menarik datang dari National Weight Loss Registry, di mana orang ramai mendaftar dan melaporkan tabiat mereka sebaik sahaja mereka menurunkan berat badan dan mengekalkannya selama lebih 5 tahun. Secara purata, orang yang mendaftar untuk pendaftaran penurunan berat badan kehilangan 66 paun dan menyimpannya selama 5 ½ tahun. Tujuh puluh lapan peratus daripada mereka ini melaporkan makan sarapan setiap hari.


3. Kulit dalam keadaan baik


Tidak hairanlah bahawa telur telah disenaraikan dalam senarai 8 makanan sarapan pagi paling sihat. Telur ayam tinggi dengan protein, vitamin A dan D, dan lutein, antioksidan yang membantu kesihatan kulit. 

Untuk sarapan pagi yang cepat, rebus telur dan simpan di dalam peti sejuk, atau buat telur hancur dalam beberapa minit. Mudah sangat!


4. Tingkatkan Kecerdasan Anda


Sukar untuk memberi tumpuan tanpa sarapan pada waktu pagi, dan anda lebih cenderung untuk berasa jengkel dan letih—ini benar untuk orang dewasa dan kanak-kanak. 

Kanak-kanak yang makan sarapan lebih baik di sekolah, menurut beberapa kajian. Kanak-kanak yang mengambil sarapan pagi mempunyai keputusan matematik dan bacaan yang lebih tinggi, serta peningkatan ingatan dan kelajuan pada peperiksaan kognitif, menurut Pusat Penyelidikan dan Tindakan Makanan di barat.


5. Tingkatkan Tenaga Anda


Untuk berfungsi dengan baik, otak anda memerlukan glukosa. Selepas tidak makan untuk jangka masa yang lama, adalah penting untuk "mencergaskan otak anda" dengan sarapan pagi yang seimbang. Ini juga boleh membantu anda mengelakkan kemerosotan pada pertengahan pagi yang sering berlaku apabila anda terlepas sarapan.

Jangan lupa sarapan lagi!

Post a Comment

12 Comments

  1. Uncle ambik sarapan... tapi mekin tak cerdas... huhu

    ReplyDelete
  2. Sarapan adalah wajib, menggeletar rasa kalau tak bersarapan, hiihi.

    ReplyDelete
  3. sarapan wajib diambik. akak sekarang ni suka makan buah tin yang kering tu dgn air rebusan serai buat breakfast.

    ReplyDelete
  4. Wah, eloklah makan telur rebus selalu buat sarapan! Cantik kulit ooooo.

    ReplyDelete
  5. minum air je sarapan sbb tak boleh kaalu makan pagi2. sakit perut haha

    ReplyDelete
  6. Ciknur sarapan biskut 2@3 keping dan air teh je awal pg ,kadang2 tu sempat langsung huhuu awal pun kol 10 dpt la jamah sb lapar dah time ni

    ReplyDelete
  7. sarapan pagi mesti ambil xboleh tidak heh heh...

    ReplyDelete
  8. Wak kalau tak bersarapan, tak larat kerja kebunlah

    ReplyDelete
  9. Saya kalau tak bersarapan, tak boleh buat kerja. Sel-sel otak tak berhubung.

    ReplyDelete
  10. Eat breakfast like a king gitu. Banyak kebaikannya. Terima kasih share.

    ReplyDelete
  11. Wajib sarapan.. tenaga untuk permulaan hari kan..

    ReplyDelete
  12. Sarapan paling penting agar sentiasa cerdas untuk permulaan hari....

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.