Pengalaman Anak Bengkak Tonsil

Hai semua uncle dan aunty!
Ya, semalam suhu ayu tinggi sampai cecah 39 darjah Celcius. Memang risau. Sebab sejak PKP, ayu jarang demam. Lepas tu, erus shoot pergi klinik. Sebab dah check guna kit Covid19, alhamdulillah negatif.


Rupanya, bila doktor suluh tekak dia, merah dan bengkak. Ayu demam sebab bengkak tonsil.
Dapat empat jenis ubat; Antibiotik, Demam, Batuk dan Selsema sekali. Jadi hari ni, dia masih panas, tapi dia aktif. Badan memang berbahanglah kan. Kita yang pegang pun rasa hangatnya.

Jadi SR nak kongsikan sikit hasil pembacaan SR tentang tonsil bengkak ni.

+++

Tonsil Bengkak: Semua yang Anda Perlu Tahu

Ilustrasi oleh Sophia Smith


Apakah tonsil bengkak?

Tonsil ialah ketulan tisu lembut yang berbentuk bujur dan terdapat pada setiap sisi tekak anda. Sistem limfa adalah termasuk tonsil ini. Sistem limfa membantu dalam pencegahan penyakit dan jangkitan. Tujuan tonsil anda adalah untuk menjauhkan virus dan kuman daripada mulut anda. 

Virus dan bakteria boleh menjangkiti tonsil anda. Mereka membengkak apabila ini berlaku. Tonsillitis adalah istilah perubatan untuk tonsil bengkak.



Bengkak tosil atau Tonsilitis paling kerap berlaku pada kanak-kanak kecil, walaupun ia juga boleh menjejaskan remaja dan orang dewasa. Tonsilitis kronik dan hipertrofi tonsil adalah dua gangguan yang mengakibatkan pembengkakan berulang dan merupakan sebab yang paling lazim untuk tonsilektomi, yang merupakan pembedahan pembedahan di mana kedua-dua tonsil dikeluarkan.


Gejala tonsilitis?

Gejala tonsillitis serupa dengan gejala selesema atau selesema yang teruk. Tonsillitis, menyebabkan tonsil anda menjadi merah, bengkak, dan menyakitkan. Tanda dan gejala lain termasuklah demam, sakit kepala, sakit tekak, ketidakselesaan di bahagian tepi leher, kesukaran menelan, sakit telinga serta keletihan. 

Tonsil bengkak boleh menyebabkan pelbagai gejala lebih teruk termasuk: nafas berbau basi, kelenjar yang bengkak dan tidak selesa (yang terasa seperti ketulan di bahagian leher anda) serta tompok putih pada tonsil anda yang kelihatan penuh dengan nanah.


Punca tonsillitis?

Virus berikut bertanggungjawab untuk tonsil bengkak: 

  • Adenovirus. Selsema, sakit tekak, dan bronkitis semuanya disebabkan oleh virus ini. 
  • Virus Epstein-Barr adalah sejenis virus herpes simplex (EBV). Mononucleosis, kadang-kadang dikenali sebagai penyakit ciuman, disebabkan oleh virus Epstein-Barr. Ia dihantar dari orang ke orang melalui air liur yang tercemar. 
  • Cytomegalovirus (CMV) ialah sejenis virus yang menjangkiti (CMV, HHV-5). CMV adalah virus herpes yang biasanya tidak disedari di dalam badan. Ia boleh nyata pada pesakit dengan sistem imun yang lemah dan wanita hamil. 
  • Virus yang menyebabkan campak (rubeola). Air liur dan lendir yang dijangkiti membahayakan sistem pernafasan, menjadikannya sangat berjangkit.
Beberapa jenis bakteria juga boleh menyebabkan tonsil bengkak. Jenis bakteria yang paling biasa yang bertanggungjawab untuk tonsil bengkak ialah Streptococcus pyogenes. Ini adalah bakteria yang menyebabkan sakit tekak. 

Bakteria menyebabkan sekitar 15 hingga 30 peratus daripada semua kes tonsillitis.


Mengapa tonsil dijangkiti?

Tonsil anda terdedah kepada jangkitan kerana ia adalah salah satu barisan awal perlindungan badan anda terhadap virus dan bakteria!


Pilihan rawatan untuk tonsilitis?

Kebanyakan kes tonsil bengkak yang disebabkan oleh virus biasanya hilang dengan sendirinya. Doktor anda mungkin mengesyorkan beberapa kaedah over-the-counter (OTC) untuk mengurangkan kesakitan, seperti: semburan kebas tekak lozenges, penyelesaian antiseptik dan ubat penahan sakit seperti acetaminophen (Tylenol). Jika jangkitan bakteria seperti Streptococcus pyogenes menyebabkan tonsil anda bengkak, anda mungkin memerlukan antibiotik untuk melawannya.

Jika anda menghidap tonsillitis berulang biasa yang mengganggu bersama-sama dengan sukan harian anda dan tidak bertindak balas dengan baik kepada rawatan konservatif, pembedahan membuang tonsil boleh disyorkan. Sistem ini dikenali sebagai tonsilektomi.


Home remedies?

Jika tonsil anda bengkak dan anda juga mengalami sakit, barisan perlindungan pertama anda mestilah melalui doktor. Jika doktor anda menentukan bengkak tonsil anda disebabkan oleh virus, rawatan di rumah juga boleh membantu meringankan kesakitan anda dan membantu anda sembuh. 

Kaedah untuk anda cuba termasukla;

  •  mendapat banyak rehat minum banyak air, seperti air atau jus yang dicairkan 
  • mengambil teh panas dengan madu atau  sup 
  • bersih berkumur dengan air garam panas 
  • melembapkan udara dengan pelembap atau periuk air mendidih 



+++

Siapa pernah kena tonsilitis? SR tak pernah, tapi zaimi selalu. Siapa pernah kena, boleh share pengalaman? Macam mana nak kurangkan sakit?


Post a Comment

8 Comments

  1. Tinggi betul suhu tu. Memang panas betul. Sakit tekak, bengkak tonsil tu orang dewasa pun tak selesa inikan budak budak. Semoga cepat turun suhunya dan cepat sembuh Ayu.

    ReplyDelete
  2. Siannya Ayu. Moga Allah beri kesembuhan untuk Ayu.

    Akak sejak Sabtu demam/sakit kepala/batuk on off, dan sepanjang tu sakit tekak. Telan air liur pun terasa sakit. Bangun tidur paling seksa, perit!

    Lepas telan beberapa jenis ubat (spray/pil/kemam), sekarang semua makin pulih. Tinggal batuk sikit2.

    Nampaknya rata2 ramai yang kena gejala yang sama. Dan bila test negative covid.

    ReplyDelete
  3. Tonsil bengkak memang menyebabkan ketidakselesaan.
    Biasanya utk anak2, akk make sure habiskan antibiotik yg diberi.
    Plus, ada juga Doc pernah suggest bagi aiskrim utk redakan ketidakselesaan tu, sejuk kan lalu di tekak tu.

    ReplyDelete
  4. Naura kalau demam memang bahagian tonsil tu akan merah.. Masa baby 6++ doktor suggest bagi ais krim vanilla untuk legakan tonsil dengan cepat.

    Demam tonsil ni kalau terlalu kerap dalam setahun doktor akan suggest untuk operate buang bahagian bengkak tonsil tu. Takut dengar macam tu. Alhamdulillah tahun lepas sekali je demam. Tahun ni last week baru recover.

    ReplyDelete
  5. Kita memang dari kecil slalu sakit tonsil ni sampai la dah tua2 ni baru terhegeh nak operate buang sebab dh teruk sangat. Menanah bagai....
    alhamdulilah lps je buang, setakat ni sihat dari kena tonsil lagi..

    Slalu nya bagi dia makan eskrem vanilla utk sejukkan sket tekak tu..
    Minum air masak tu mmg wajib la kan.

    Selagi tak buang tonsil ni, akan berulang2 kena demam so just beware je la k..

    ReplyDelete
  6. Ya Allah kesiannya...semoga cepat sembuh

    ReplyDelete
  7. sian ayu moga cpt sembuh amiin

    ReplyDelete
  8. Semoga cepat sembuh Ayu...kesian dia...benda paling x suka bengkak tonsil ni la..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.