From Kerala To Kuantan by Idrus Abu Bakar

SR rasa, ramai juga blogger yang mengenali penulis buku ini, Idrus Abu Bakar, atau lebih dikenali sebagai Pak Idrus di laman blog beliau. Pada suatu hari, Pak Idrus update tentang buku pertamanya telah berjaya diterbitkan, setelah mengimpikannya buat sekian lama!

Dan SR pun apa lagi, terus sambar 1!
Tadaa!

SR memang suka buku, dan memang seorang yang suka memiliki buku. Bagi SR, tak ada ruginya jika kita ada simpanan buku-buku di rumah. Baca atau tidak, mungkin lain cerita. SR selalu percaya yang dalam setiap judul buku (maybe not all, but mostly) akan ada pengajaran atau ilmu yang pembaca akan dapat.

Berbalik pada cerita, bila ada orang yang SR boleh reach out directly telah mengeluarkan buku, lagi semangat SR nak memiliki buku tersebut. Antara sebabnya, bila SR kenal penulisnya, atau pernah berhubung dengan penulisnya, buat rasa lebih dekat di hati. Kandungan buku tu lah maksudnya. Dan buku-buku dari penulis yang baru pertama kali, atau baru menginjak naik ni, adakala lagi seronok kandungannya. Cuma tiada nasib dan rezeki untuk menjadi popular.

Ah tu cerita lain. Berbalik pada buku From Kerala to Kuantan ni, memang SR of course la dapat signature dari penulis kan!
 


Alhamdulillah, SR tumpang gembira dengan Pak Idrus. Such a long wait, but worth it. Eh speaking London pulak! Sebab buku in English kot hehe.

SR tengah fasa sibuk dengan peperiksaan dan pengiraan markah pelajar sekarang, baca pun curi-curi. Tapi setakat ni, SR suka!


Memang sangat inspiring. Pak Idrus membuktikan bahawa jangan sesekali mengalah dalam mengejar impian. Sebab kita tak tahu, bila impian tu akhirnya berjaya kita gapai. Untuk Pak Idrus, impian tu dia berjaya gapai selepas lamaaaaa dia bersara. Kiralah sendiri umur Pak Idrus gais! He did it! Tumpang bangga!

SR bukan promote sebab ada komisen eh. Tak eh! SR promote sebab why not kita sokong rakan-rakan blogger kita menerbitkan buku kan 😊

0172216219
Boleh whatsapp Pak Idrus directly untuk beli.

Till soon gais!
Stay safe!

Dah 11K Covid-19 new cases gais...adehh...

Post a Comment

13 Comments

  1. Menarik tajuknya tu, SR. Tahniah utk Pak Idrus.

    ReplyDelete
  2. Menarik tajuknya..
    Baca dan simpan buku fizikal ni lagu best daripada ebook. Ebook tak berapa rajin sangat nak membaca..

    Tengok angka kes tu emmmmm...

    ReplyDelete
  3. Tumpang bangga dengan usaha Pak Idrus. Akhirnya berjaya terbitkan buku.
    Betul Syaz, tak rugi beli buku.

    ReplyDelete
  4. rasa special lain macam kalau dapat buku ada autograf penulis! Selamat bekerja & enjoy your reading session :)

    ReplyDelete
  5. Terima kasih banyak banyak Syazni Rahim. Dan terima kasih kepada yang membuat komen2 disini; sunggoh menggalakan. Appreciate it very much. Saya dididik dalam bahasa Inggeris sembab itulah lebeh mudah menulis dalam Bahasa Inggeris. Bagi saya Alhamdulillah dapat published this book. Tujuan utama ialah untok meninggalkan hardcopy kepada anak cucu cicit dan lain lain generasi akan datang. Bagi saya apa apa data dalam digital tidak selamat dan dalam sekelip mata bleh hilang begitu saja. Pada pandangan saya apa apa data yang ada in the 20th and the 21st century would be lost for good jika ada Sun Flare, War atau glitches. Tak ada apa yang akan selamat melainkan diukr pada batu seperti yabg dibuat oleh generasi terdahulu atau dalam bentuk hardcopy seperti buku. Selain dari itu saya hendak menyelamatkan article2 yang saya anggap berguna dalam blog saya yang bermula pada tahun 2003 dengan memuatkannhya dalam buku ini. Terima kasih.

    ReplyDelete
  6. Selamat membaca...mesti best,catatan pengalaman..

    ReplyDelete
  7. Waahhh, proud dengan Pak Idrus achieved satu impian dia. Dapat pulak tandatangan of course kita jadi semngat nak baca. ^^

    ReplyDelete
  8. tu yg best beli ngan writer, dpt autograph.. happy reading!

    ReplyDelete
  9. Wah.. Tahniah buat penulis..
    Semoga terus sukses..

    ReplyDelete
  10. buku travelog yg menarik nih dari sorg blogger veteran., ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. ps. kalo wak beli je buku pak idrus ni dari syaz dpt lg murah kann sbb secondhand.. boleh?

      Delete
    2. Tak boleh, sayang kat buku tu ahaha

      Delete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.