Kurma Medjoul Raihan | Thankful Thursday

Alhamdulillah...
Kurma medjoul ni pemberian dari mak cik SR. Dia order untuk semua ahli keluarga sebelah emak SR. Tahun lepas pun, dia ada bagi kami sekotak kurma medjoul ini juga. Tengok dekat sini. Semoga murah rezeki Alang hendaknya.

Sekotak kurma seberat 250g ini dikatakan asli dari Bumi Palestin. Bukan depan aje ada gambar tau! Belah dalam kotak dia pun ada gambar lagi. Masa bukak kotak pun memang dah terliur hihi...


Inilah rupa sebiji kurma medjoul tu. Besar kan saiz kurma medjoul ni? Sebab itulah kurma medjoul ini mendapat jolokan nama sebagai Raja Kurma tau! Kurma medjoul adalah salah satu jenis kurma dari sekian banyak jenis kurma. Beberapa tempat dan lokasi, menanam kurma jenis ini, diantaranya tanah Palestin.


"Keunikan kurma ini dibanding dengan kurma jenis lain adalah ukuran buah lebih besar dibanding ukuran buah kurma umumnya. Memiliki rasa yang lezat, seperti rasa karamel, tekstur lembut, daging buah tebal dan memiliki biji yang kecil, membuat kurma jenis ini salah-satu kurma pilihan yang istimewa." - sumber

Rasa dia standard aje pada tekak SR, tapi disebabkan saiz dia yang besar tu menjadikan dia unik. Anak-anak SR, tak sempat masuk bulan ramadhan lagi, dah pakat-pakat bedal kurma medjoul pemberian nenek alang diorang ni. Dah habis dah pulak kurmanya masa SR taip entri ni. Hahaha!

Post a Comment

10 Comments

  1. suka kurma yg lembit..yg jenis keras tk minat

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, rezeki...tapi dah habis sebelum puasa..hihi..oklah anak2 suka makan kurma..

    ReplyDelete
  3. Suka jenis kurma lembut camtu..
    Wahh habis terus dh kurma tu ya..hehe

    ReplyDelete
  4. Susah la pulak nak menyebutnya... Tapi makan senang! hehehe

    ReplyDelete
  5. Masa berbuka dan sahur harus makan kurma

    ReplyDelete
  6. Belum pernah rasa lagi kurma medjoul. Alhamdulillah orang memberi kita merasa. Senang nak kenal sebab saiznya besar.

    ReplyDelete
  7. macam-macam jenis kurma skrg ni..akak suka kurma yang saiz kecik. kalau besar sangat rasa macam jenuh nak perabiskan...

    ReplyDelete
  8. Saiz besar dan lembut, bestnya! Suka jenis yang lembut mcm tu

    ReplyDelete
  9. Kurma ini je belum cuba lagi.. Nak kena beli juga nie.. berminat betul tengok saiz dia..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.