Friday, April 15, 2022

6 Cara Menanam Minat Anak Pada Pendidikan Seni

Adakah anda masih ingat pengalaman yang menarik anda ke dunia seni? Mungkin ia adalah taman arca berhampiran rumah anda, lawatan hujung minggu ke muzium bersama saudara kegemaran, atau pengalaman dan kenangan indah sewaktu kelas pendidikan seni di sekolah dulu?

Boleh sahaja kita menggarap dan menanam minat ke arah pendidikan seni buat anak-anak kita pula. Anak-anak SR pun, memang selalu dapat tugasan-tugasan yang menarik tentang seni ini sewaktu di sekolah. Ada sahaja hasil kerja pendidikan seni yang mereka bawa pulang. 

Projek seni zaman anak-anak sekarang, boleh dikatakan agak menarik jika dibandingkan dengan zaman SR sekolah dulu. Selalu sangat kena lukis gambar buah-buahan, atau pun pemandangan di kampung halaman. Ala... yang ada gambar sebuah rumah kampung, ada sawah padi petak-petak, ada gunung, ada matahari baru nak terbit di celah gunung, ada orang-orang di tengah sawah padi, ada orang kampung yang sedang mengerjakan sawah padi, dan ada burung yang dilukis halus di langit yang oren dan bercampur kebiruan.

Haha!
Generasi artis, kurator dan pengumpul akan datang ialah kanak-kanak yang menggunakan krayon hari ini. Kita semua mempunyai peranan penting untuk dimainkan dalam membuka pintu ini kepada seni dan membenarkan kanak-kanak meneroka alam seni melalui penemuan dan penciptaan.

Dengan mengambil kira itu,berikut adalah beberapa cara untuk memanfaatkan tenaga kreatif anak muda dengan memberikan penghargaan yang lebih mendalam kepada hasil seni buat kanak-kanak.

1. Biarkan fikiran mereka melayang bebas!


Benarkan anak-anak anda mengotorkan tangan mereka secepat mungkin jika anda mengajar mereka kraf baharu. Arahan dan pengawasan adalah perlu, tetapi seni lebih kepada penemuan daripada kaedah untuk kanak-kanak yang lebih muda. Beri mereka beberapa idea dan perkara untuk diusahakan dan kemudian biarkan mereka pergi.


2. Bawa Mereka ke Muzium dan Bersabar!


Muzium ialah cara terbaik untuk mendedahkan kanak-kanak kepada seni, tetapi jangan meletihkan mereka dengan menyeret mereka melalui setiap pameran. Benarkan mereka meneroka pada masa lapang mereka. Tanya mereka soalan dan luangkan masa untuk membincangkan perkara yang menarik minat mereka.

Apabila anda sampai ke muzium, mulakan di kedai cenderamata dan biarkan anak-anak anda memilih poskad kegemaran karya yang dipamerkan di sana. Kemudian, pergi memburu dan cuba mencarinya! Ini membolehkan mereka mengambil ingatan bersama mereka, dan menjadikan penemuan seni itu peribadi dan mengujakan.


3. Simpan bahan-bahan kraf.


Kanak-kanak sebenarnya pakar dalam potensi seni objek yang ditemui, dan mereka boleh mengubah secara praktikal apa sahaja menjadi sesuatu yang unik. Hanya pastikan kanak-kanak mempunyai keperluan, seperti gam, kertas dan cat. Seorang kanak-kanak hanya memerlukan beberapa kotak kosong dan pen untuk mencipta pameran seni olok-olok mereka sendiri! Hanya pantau bahan-bahan yang luar biasa  dan simpan! Barang-barang inilah yang mungkin digunakan untuk pelbagai projek oleh anak-anak nanti.


4. Cipta Arca daripada Hasil Seni Dikenali


Arca menawarkan cara tangan yang unik untuk memperkenalkan kanak-kanak kepada idea seni sebagai bahagian kekal dan penting dalam kehidupan. Taman awam sering meletakkan mural dan arca berhampiran taman permainan atas sebab ini. Cuba tanyakan pendapat mereka. Anda juga boleh bertanya kepada mereka soalan yang lebih khusus dan minta mereka menterjemahkan jawapan tersebut ke dalam projek mereka sendiri. 

Tanya apa yang mereka suka tentang arca itu, atau apa yang akan menjadikannya lebih baik. Kemudian, minta mereka meneroka lebih lanjut di rumah dengan medium mesra kanak-kanak seperti Sculpey atau Play-Doh. Selain itu, jangan takut untuk berkongsi pandangan dan pendapat anda sendiri, membuka tentang cara anda mengalami karya seni hanya akan menggalakkan anak anda berkongsi lebih banyak lagi. Membawa seni keluar dari halaman dan ke tangan anak-anak anda membolehkan imaginasi mereka menjadi liar.


5. Letak Dalam Konteks Yang Mereka Akan Faham


Seni kadang-kadang sukar untuk difahami oleh kanak-kanak. Jadi mengaitkannya dengan sesuatu yang mereka minati adalah kaedah yang hebat untuk menarik perhatian mereka. Seni Lego ialah contoh seni yang sangat baik yang boleh dinikmati oleh semua peringkat umur. Adakah mereka mempunyai tempat yang lembut untuk Minecraft atau My Little Pony? Mereka akan segera masuk jika anda mencadangkan projek yang menyepadukan minat istimewa.


6. Kerjasama adalah kunci.


Mulakan projek seni kumpulan dan bekerjasama dengan anak anda. Jika ada projek yang sedikit di luar kemampuan mereka tetapi anda tahu mereka akan suka, uruskan pemasangan yang mencabar dan biarkan mereka melakukan peringkat yang menyeronokkan dan menghias. Untuk mendapatkan kepercayaan mereka, luangkan masa untuk mengajak anak-anak menyiapkan tugasan seni anda, dan kemudian sengaja mengiktiraf dan memuji sumbangan idea dan tenaga mereka kepada usaha bersama dengan anda. Kemudian tunjukkan pula kepada rakan-rakan anda! Ini pasti membina keyakinan anak-anak!


11 comments:

  1. tips menarik. thanks for sharing SR. anak sulong akak so far ada la menurun akak suka seni2 sikit. yang dua lagi tu belum nampak bayang lagi hehehe

    ReplyDelete
  2. Projek seni sekarang makin kreatif dan lebih menarik. Dulu setakat lukis mewarna paling hebat guna watercolor. Zaman sekolah, selalu cikgu puji sebab lukisan cantik. Pernah menang lukis poster. Itu dulu lah, sekarang ni keras tangan nak melukis. huhu...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. di sek abe kie, budak2 kelas hujung dipaksa ambik subjek PSV sbg elektif sbb mp ni x perlu membaca buku. Lebih kpd skills n talents...

    ReplyDelete
  5. good sharing Syaz..Subjek pendidikan seni antara favourite akak masa time sekolah dulu. wpun tangan jenis tak berseni tapi tetap suka apa2 yang berkaitan seni...

    ReplyDelete
  6. Terima kasih untuk perkongsiannya kak syaz!

    ReplyDelete
  7. Syiok jadi budak sekarang yer... baruler seronok kan....

    ReplyDelete
  8. betul tu.. zaman kita dulu asik disuruh melukis buah-buhan je kerjanya.. pastu buat tikar.. skrg mcm² diorang buat ikut dlm silibus.. tp budak laki ni mmg x brp nk gemar seni ni sbb maknya pn x minat kot... hihihi

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot