Tuesday, 1 November 2022

Apa Yang Perlu Ada Jika Mahu Memelihara Kucing

 

Memiliki kucing memerlukan komitmen yang ketara, walaupun pada hakikatnya mereka lebih bebas daripada kebanyakan haiwan peliharaan lain. Untuk mengekalkan mereka bahagia dan sihat yang mungkin, mereka memerlukan pemilik yang penyayang. Kucing memerlukan perkara berikut:


Kotak 'tandas' yang bersih.

 Memandangkan kucing dalaman mewakili kebanyakan kucing rumah, litter box diperlukan. Walaupun berguna, litter box mesti dibersihkan setiap hari untuk mengelakkan bau busuk. Syarikat pembekal haiwan peliharaan menjual formulasi  yang memudahkan untuk mengangkut sampah dan menguruskan bau.

Buy Cat Litter Mat-Extra Large HERE!


Dandanan seragam. 

Walaupun kucing mungkin tidak memerlukan penjagaan sebanyak anjing, anda masih perlu berusaha untuk memastikan rumah anda tidak menjadi satu hairball yang besar. Biasanya, pembersihan mingguan adalah mencukupi, dan kebanyakan kedai haiwan peliharaan menyediakan peralatan dandanan kucing yang mudah digunakan.


Tiang pencakar.

 Banyak kucing mempunyai kecenderungan untuk menggaru dan mencakar langsir, perabot, dan apa sahaja yang mereka suka. Melabur dalam tiang cakar bukan sahaja akan memberikan kucing anda saluran menggaru yang mereka perlukan, tetapi juga menjimatkan banyak wang dan kekecewaan anda.


Pemakanan yang seimbang. 

Bekerjasama dengan doktor haiwan anda untuk memastikan kucing anda mendapat diet pemakanan. Elakkan makan berlebihan yang boleh menyebabkan obesiti dan masalah kesihatan serius yang lain. Juga, pastikan anda menyimpan mangkuk makanan dan air mereka jauh dari kotak sampah mereka untuk mengelakkan sebarang risiko pencemaran.


Persekitaran yang selamat.

Kucing kecil dan rapuh menikmati kehidupan yang baik terutamanya di dalam rumah. Walaupun banyak kucing suka mempunyai kebebasan luar yang tidak terhad, bahaya termasuk trafik dan pemangsa lain boleh membahayakan keselamatan mereka. Jejaki lokasi kucing anda pada setiap masa dan sentiasa pakai tanda pengenalan diri. Jika kucing anda sesat, meminta haiwan kesayangan anda dicip mikro akan memudahkan tempat perlindungan dan doktor untuk mengenal pasti anda sebagai pemiliknya.

+++

Memiliki kucing boleh menjadi hubungan yang sangat bermanfaat. Kucing mempunyai keupayaan untuk menenangkan sistem saraf anda dan menyediakan saluran keluar segera untuk keseronokan dan bermain. Walaupun kucing adalah haiwan bebas yang suka mengais dan meneroka mengikut istilah mereka sendiri, mereka juga sangat menyayangi pemiliknya dan orang yang mereka percayai.

11 comments:

  1. Penting ada semua ni. Barulah kucing hidup sihat dan gembira.

    ReplyDelete
  2. iyer..byk komitmen bila bela kucing ni.. nak gi holiday oun kena fikir kan diaorang mcm mana...

    ReplyDelete
  3. betul, nak jaga kucing komitment tinggi macam jaga anak juga. Kadang lagi lah manja dari anak kita pun iya.

    ReplyDelete
  4. balik Seremban baru tengok adik lelaki ammi dok bela 2 ekor kitten...nampak pandai dah nak poopoo, weewee dalam bekas buangan dia. Tapi lampu dapur tu sentiasalah kena buka masa adik gi kerja sbb bila tdia tutup lampu kucing tu tak makan pun makanan dia. Kucing pun takut gelap agaknya ye

    ReplyDelete
  5. jaga kucing ni kena fikir banyak benda. perabot rosak antara salah satunya sebab kita tak boleh kawal sangat pergerakan kucing. dah pandai kencing dekat litter box pun ada masa dia suka hati je kencing dekat pc

    ReplyDelete
  6. Good sharing...harap2 nanti bila dah bela kucing SA nak bela yang kaler kelabu tu...kucing mahal..hehehe

    ReplyDelete
  7. sedih kucing Naim dah hilang 3 bulan dah. huhu

    ReplyDelete
  8. Pemakanan , kebersihan memang kena jaga rapi

    ReplyDelete
  9. Kucing saya pun dah 3 bulan hilang. Malas dah nak bela kucing. Lebih sebulan saya sedih sebab asyik teringat dia.

    ReplyDelete
  10. makanan plg utama sbb ada kaitan dgn kesihatan kucing. sy x de bela cuma jaga stray cat je

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot

Awana SkyWay Gondola: Genting Highlands Cable Car

Awana SkyWay Gondola: Genting Highlands Cable Car
BOOK YOUR RIDE HERE