7 Jenis Ais & Bila Ia Digunakan


Ais adalah ais: ia membuat minuman anda sejuk, tetapi jika anda tidak berhati-hati, ia menyiramnya. Siapa yang tidak suka teh hijau sejuk ais atau air berkilauan dengan hirisan lemon untuk menghilangkan kelebihan hari yang hangat? 

Seperti semua perkara yang kelihatan biasa, sentiasa ada tahap kedalaman yang lain. Satu lagi langkah dalam kerumitan, tetapi dengan pemahaman datang penghargaan dan jumlah keseronokan yang baik. Mengapa berpuas hati dengan ais beg biasa atau ais bulan sabit yang dikeluarkan oleh pembuat ais terbina dalam anda apabila anda boleh menikmati pelbagai jenis ais, masing-masing mempunyai niche tersendiri dalam dunia minuman.

Berikut ialah panduan ringkas untuk tujuh jenis ais yang berbeza dan masa untuk menggunakannya:


Kiub Ais Biasa


1. Kiub Biasa/Separuh Kiub

Ini ialah kiub ais standard/paling biasa. Anda mungkin telah menggunakan sejuta daripada mereka dalam hidup anda. Ais beku biasa anda bertujuan untuk kuantiti, bukan kualiti, tetapi itu tidak bermakna mereka tidak menyelesaikan kerja. Anda mungkin menikmatinya dalam segala-galanya daripada teh hingga jus, hingga koktel. Kiub ini juga boleh dihancurkan menjadi kepingan. Jika anda tidak cuba memenangi anugerah untuk penampilan, kacau dan goncangkannya dengan sebarang minuman.

Walau bagaimanapun, jika anda berharap untuk membuat minuman kelihatan sesedap rasa, ia lebih baik digunakan untuk menyejukkan campuran anda dalam pengadun koktel sebelum ditapis ke dalam gelas bersih dengan sama ada ais yang lebih baik atau kiub ais segar.


Kiub Ais Bulan Sabit


2. Ais Bulan Sabit

Ia mengisi banyak peranan yang sama seperti ais kiub standard dan separuh kiub, tetapi ia mempunyai bentuk yang unik yang memisahkannya daripada pelbagai jenis ais. Bentuk ini membolehkan ia mengisi gelas dengan lebih baik dan mencipta anjakan cecair yang luar biasa dan aliran mudah semasa anda menikmati minuman anda. Ais bulan sabit agak sukar dihancurkan kerana tepinya yang bulat, jadi berhati-hatilah.


Ais Hancur


3. Ais Hancur

Kebanyakan peti sejuk datang dengan dua jenis ais yang berbeza: kiub dan hancur. Jika peti sejuk anda tidak mempunyai pilihan ais yang dihancurkan, taktik terbaik ialah membalut ais beku dengan tuala bersih dan memecahkannya dengan berhati-hati menggunakan palu atau pelembut daging. Ais hancur sesuai untuk koktel cair yang kuat yang memerlukan banyak pencairan. Ais hancur adalah lebih baik daripada jenis ais lain yang berbeza untuk minuman sejuk beku kerana ia tidak akan menyumbat bilah pengisar anda.




4. Kiub Penuh

Selalunya dua kali dua inci, kiub besar ini cair lebih perlahan dan memberikan rupa bersih kepada minuman anda kerana bentuk dan saiznya yang diukur. Disebabkan saiz yang lebih besar dan kadar cair yang lebih perlahan, kiub penuh menawarkan penyejukan maksimum dan jumlah pencairan yang dikurangkan, jadi anda tidak mendapat minuman berair. Terbaik, dan paling biasa, terdapat dalam minuman wiski di mana cair perlahan menyejukkan minuman tanpa mencairkannya. Walau bagaimanapun, kiub besar juga boleh digunakan untuk menggoncang, kerana ia mengudara dan menyejukkan koktel tanpa menyiramnya.


Ais Nugget

5. Ais Nugget

Ketulan kecil ais ini mempunyai beberapa nama, tetapi orang sangat menyukainya. Ais Nugget semakin ramai peminat kerana kepelbagaian, tekstur kenyal yang lembut, dan kebolehannya yang menakjubkan untuk melekat pada perisa. Ia juga semakin banyak ditemui dalam pembuat ais kerana ia lebih kering daripada jenis ais yang berbeza, menjadikannya lebih lembut pada dispenser dan kurang berkemungkinan jem. Ais nugget paling baik digunakan untuk mengadun dalam minuman beku dan smoothie, soda penyejuk, dan sebagainya.


Ais Blok


6. Ais Blok

Secara tradisinya, ais digunakan untuk dipotong mengikut pesanan dari blok besar. Walau bagaimanapun, hari ini anda biasanya akan menjumpai bongkah ais terapung dalam mangkuk besar berisi tebuk, lukisan agua dan kumpulan koktel yang besar. Cara terbaik untuk membuat ais bongkah ialah menggunakan penyejuk bertebat di dalam peti sejuk untuk memaksimumkan ais jernih dan mengurangkan kekeruhan. Bongkah ais mengekalkan reputasinya sebagai ais parti pukal: paling baik digunakan dalam bekas isipadu besar, menyejukkan minuman secara perlahan-lahan sepanjang tempoh pesta.

Ais Sfera / Ais Bulat


7. Sfera

Jika anda pernah minum dengan sfera ais, atau kiub ais bulat oksimoron, anda akan ingat betapa menariknya minuman itu secara visual. Sfera ais jatuh ke dalam peranan yang sama seperti ais kiub penuh, kerana ia sering digunakan dengan semangat lurus untuk pencairan perlahan atau dikacau (tidak digoncang) dalam koktel. Sfera ais juga berfungsi sebagai hiasan. Selain itu, sfera ais mencair pada kadar yang lebih perlahan daripada sfera kiubnya dan selalunya mengisi sebahagian besar gelas. Sfera ais ialah pilihan ais gourmet yang benar-benar boleh memukau orang ramai.



Sekarang setelah anda mengetahui lebih lanjut tentang pelbagai jenis ais dan penggunaannya, anda mungkin ingin mencubanya dalam minuman anda dan melihat jika terdapat perbezaan yang ketara. Mungkin air limau anda lebih baik dihidangkan dengan kiub besar, atau mungkin anda ingin mencuba ketulan ais. Walaupun anda mungkin boleh mencari pembekal ais tempatan yang boleh memuaskan rasa ingin tahu anda, anda berkemungkinan besar perlu mencari dulang/acuan ais khas atau membeli pembuat ais khusus untuk rumah anda.

Walau bagaimanapun, peti sejuk telah menjadi sangat jauh dalam bidang pembuat ais. Anda mungkin terbiasa dengan pilihan biasa ais hancur dan kiub atau bulan sabit, tetapi model baharu seperti LG InstaView Line mempunyai dwi pembuat ais: satu yang menghasilkan ais beku biasa anda dan pembuat ais kraf sfera terbina dalam. Ia adalah cara yang bagus untuk benar-benar meningkatkan parti dengan ais yang cair perlahan dan cantik tanpa perlu risau menuang acuan atau perniagaan berisiko membentuk sendiri.

Mungkin anda telah menemui keutamaan antara pelbagai jenis ais atau ingin mengambil projek membuat ais sebelum perhimpunan seterusnya. Walau apa pun, anda akan memerlukan peti sejuk dan/atau peti sejuk yang berfungsi dengan baik untuk memastikan anda boleh memastikan perkara itu sejuk sehingga tiba masanya untuk menikmatinya.

Post a Comment

7 Comments

  1. MA memang suka ice..pagi2 pun kadang dah minum air sejuk..but bukan ice la..yg dr coway tu.. kopi pun..mesti nak iced coffee...emmmm...

    ReplyDelete
  2. kat rumah saya ais buat dalam tepak aikrim je. nak guna, ketuk pakai anak lesung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat rumah Aini x minum ais..lebih pada bancuh air panas pastu campur skit dgn air sejuk.
      Klau di luar memang kene order air berais la tp akan minta ais kurang.

      Delete
  3. SA pernh minum kat mana x ingat ada sfera ais...Pasta Zanmai rasanya...memang lambat cair dan rasa nak bawak balik je...comel...hahaha...

    ReplyDelete
  4. ais sfera tu selalu nampak dlm video barista. mmg unik cara penyediaannya. asalnya berbentuk kiub tp dibentuk jadi sfera

    ReplyDelete
  5. pernah minum kopi dengan ais sfera dekat kedai kopi..ade acuan khas ais ni dijual kat shopee..ais nugget tu comel pulak kejadian dia..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.