Cara Memilih Warna Yang Sesuai Sebagai Blusher

 


Untuk warna pipi yang ringkas, pemerah pipi mempunyai tugas yang besar. Ia menambah warna pada wajah anda yang mewujudkan rupa kesihatan dan kesejahteraan. Menggunakan warna pemerah pipi yang betul boleh mencipta cahaya muda, menambah daya tarikan dan kelantangan pada kulit anda, dan memuji warna bibir dan pembayang mata anda. Pemerah pipi yang betul juga boleh menjadi tambahan yang bagus untuk rutin penjagaan kulit anda.

Jenis Blush
Jika anda seorang pro aplikasi hujung jari, noda pipi atau pemerah pipi krim boleh menjadi produk yang sesuai untuk anda. Jika anda lebih selesa dengan berus pemerah pipi, pemerah pipi serbuk adalah penyelesaiannya. Tidak kira apa, anda mempunyai pilihan.

Perlu diingat bahawa satu jenis pemerah pipi mungkin berfungsi paling baik untuk wajah yang terdedah, manakala satu lagi mungkin penyelesaian yang lebih baik untuk keluar malam.

Pemerah Pipi Krim
Pemerah pipi berasaskan krim adalah yang terbaik untuk jenis kulit normal hingga kering. Mereka berjalan dengan mudah dan biasanya tidak mudah apabila ia datang untuk mengadun. Cari pemerah pipi krim yang boleh dibina, dengan bahan semula jadi berasaskan tumbuhan yang memberi manfaat kepada kulit anda. Elakkan bahan seperti petroleum atau paraben, yang boleh merengsakan kulit anda dan menyumbat liang-liang anda.




Pemerah pipi serbuk
Pemerah pipi serbuk ialah piawaian pemerah pipi yang sebenar, dan mungkin perkara yang anda mulakan semasa mula-mula mula memakai solek. Tersedia dalam palet yang menawarkan banyak pigmen, anda boleh menggabungkan warna pemerah pipi serbuk dengan mudah untuk menghasilkan warna tersuai yang unik milik anda.

Pemerah pipi serbuk memerlukan lebih sedikit kemahiran untuk dikuasai, tetapi selagi anda bermula dengan produk berkualiti tinggi, gunakan berus yang betul dan berpegang pada beberapa teknik penggunaan, mudah untuk mendapatkan rupa semula jadi dan berseri.

Apabila memilih pemerah pipi serbuk yang ditekan, cari bahan semula jadi yang selamat untuk kulit anda. Oksida besi ialah mineral semula jadi yang mencipta pigmen cantik merah, batu bata, dan coklat. Ini adalah pemantul cahaya semula jadi, yang menjadikannya sempurna untuk pemerah pipi serbuk dan membolehkan anda menambah sedikit warna bercahaya pada kulit anda.

Titanium dioksida juga merupakan sejenis mineral semulajadi yang selamat dalam serbuk kosmetik. Ini digunakan untuk membantu menyerakkan cahaya dan menambah pemantulan semula jadi, yang menghasilkan pemerah pipi yang memberikan kulit anda cahaya yang jelas.

Kedua-dua mineral ini diberi penarafan 2 oleh Kumpulan Kerja Alam Sekitar. Bahan-bahan yang dinilai 1-3 oleh EWG dianggap sangat selamat untuk kegunaan kosmetik.

Noda Pipi atau Tint
Salah satu cara termudah untuk mencipta rupa semula jadi ialah dengan pewarnaan pipi atau warna. Ini memerlukan sedikit pengetahuan, tetapi ia biasanya tahan lama dan memberikan kulit anda cahaya muda yang mudah disalah anggap sebagai pewarna kulit semula jadi anda sendiri.

Noda dan rona pipi biasanya memberikan kemasan matte. Jika anda lebih suka rupa dewier, anda sentiasa boleh menggunakan luminizer pada bahagian atas noda pipi matte untuk menghasilkan sedikit pantulan. Ini berbeza daripada pemerah pipi cair, yang komposisinya lebih hampir kepada pemerah pipi krim tetapi dalam tiub.

Blush, Penyerlah (Highlighter) atau Bronzer?
Sangat mudah untuk dikelirukan dengan pemerah pipi, penyerlah dan bronzer; mereka semua melihat pipi anda sebagai hartanah utama. Walau bagaimanapun, ketiga-tiga produk ini sangat berbeza, dan penting untuk menggunakannya dengan betul. Anda tidak akan sekali-kali menggunakan pemerah pipi dengan cara yang sama seperti anda menggunakan penyerlah atau bronzer.

Penyerlah
Penyerlah menggunakan sebatian dan zarah untuk mencipta cahaya pada kulit anda. Zarah-zarah ini biasanya memantulkan dan boleh menghasilkan sejumlah kilauan berembun yang menjadikan kulit anda kelihatan bercahaya.

Pencahayaan dalam penyerlah anda harus disediakan oleh mineral semula jadi, sumber mampan, seperti mika. Mika dianggap selamat dalam kosmetik dan sangat memantulkan cahaya. Anda akan menemuinya dalam pemercahaya kami dan warna pemerah pipi kami yang ditekan.

Anda boleh menggunakan pencerah mata kami di atas pemerah pipi anda pada tulang pipi, dan juga pada kelopak mata anda, batang hidung anda, dan juga pada tulang selangka anda.

Bronzer
Bronzer kelihatan serupa dengan pemerah pipi, tetapi warnanya lebih kemerah-merahan. Ia digunakan untuk memberikan kulit anda rupa yang dicium matahari tanpa sinaran UV yang merosakkan. Bronzers harus digunakan di mana-mana matahari secara semula jadi akan memberikan warna kulit anda, seperti epal di pipi anda, hidung anda, dan juga pada kelopak mata anda.

Mencari Blush Sempurna Anda
Tahun ini, warna yang paling sempurna tertumpu kepada penciptaan rupa semula jadi yang boleh dipercayai. Untuk mencari warna yang sempurna, anda perlu memahami warna kulit anda.

Tona dan Tona Kulit
Ton kulit anda ialah warna yang anda lihat apabila anda melihat kulit anda. Fikirkan ia seperti kulit anda secara keseluruhan. Undertone, bagaimanapun, adalah variasi warna yang berbeza yang boleh anda lihat di bawah kulit anda. Mereka membentuk warna kulit anda, tetapi hanya sebahagian daripada keseluruhannya. 

Jika anda tidak pasti warna kulit anda, anda boleh mengetahui cara mencarinya di sini:

  • Ton kulit cerah secara semula jadi akan tertarik kepada merah jambu dan ungu muda klasik, ton kulit sederhana kelihatan sempurna dengan warna pic, dan ton kulit gelap sentiasa boleh menarik warna beri dalam, batu bata dan terakota.
  • Jangan hadkan diri anda kepada satu warna; setiap warna kulit kelihatan baik dalam pelbagai warna pemerah pipi. Selain itu, cuba jangan terlalu risau tentang warna pemerah pipi yang mungkin popular untuk orang lain. Malah warna yang paling bergaya dan paling terkenal tidak sesuai untuk semua orang.

Padankan dengan Makeup
Sama ada anda cuba memadankan warna pipi anda dengan pengilat bibir atau pembayang mata anda, ingat bahawa matlamatnya adalah untuk menjadikan kulit anda kelihatan hidup dan berseri secara semula jadi. Walau bagaimanapun, jika anda menggunakan maskara berwarna atau celak berwarna terang, pilih warna pemerah pipi yang lebih lembut.




Jika anda menggunakan warna hitam keperangan standard, anda boleh mempertingkatkan lagi warna pipi anda. Mencipta keseimbangan adalah kunci untuk menyempurnakan sebarang rupa.

Cara Menyapu Blush Anda Seperti Pro
Memohon pemerah pipi dengan betul memerlukan sedikit latihan, tetapi setelah anda menguasai teknik anda, anda boleh mencipta keserian dalam beberapa sapuan berus mudah atau sapuan jari.

Selepas anda membersihkan kulit anda dan menggunakan pelembap, sediakan kulit anda dengan mana-mana asas atau produk concealer yang biasa anda gunakan. Seterusnya, angkat sedikit produk dengan berus atau hujung jari anda.

Pemerah pipi hendaklah digunakan di dua tempat: sama ada epal pipi bercantum ke atas, atau lebih tinggi sedikit pada tulang pipi untuk penampilan yang lebih terangkat.

Kesilapan yang Perlu Dielakkan
Elakkan daripada membawa pemerah pipi anda ke pelipis, dahi, hidung atau dagu anda. Walaupun anda mungkin mahukan warna semula jadi di kawasan ini, pemerah pipi bukanlah produk yang sesuai untuk kerja itu. Sebaliknya, pilih luminizer atau bronzer di kawasan ini dan kekalkan pemerah pipi anda — jika anda benar-benar tidak dapat menahan, terdapat trend di mana anda menyapu pemerah pipi dengan ringan pada bahagian atas tulang pipi dan hidung anda yang akan memberikan anda pandangan aneh, sedikit sunkiss.

Anda juga perlu memastikan anda menggunakan berus pemerah pipi yang kecil dan khusus untuk pemakaian. Menggunakan berus yang besar akan menyebabkan anda menggunakan pemerah pipi di kawasan bulat yang lebih besar, bukannya terus pada pipi anda di tempat yang sesuai.

Akhir sekali, pastikan blend, blend, blend! Tiada yang kelihatan lebih malang daripada tampalan warna segi empat tepat bersudut pada pipi anda. Jika anda telah menggunakan terlalu banyak pemerah pipi, gunakan berus serbuk dengan sedikit serbuk lut sinar untuk menyerlahkan warna dan sebatikan bahagian tepi produk untuk menjadikannya kelihatan semula jadi.




Post a Comment

6 Comments

  1. dah lama tak pakai blusher ni sejak ada anak. kalau beli suka warna yang lembut

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pakai juga kekadang, saja buat ghaso ghaso ahaha

      Delete
  2. SA species x suka letak blusher..x tau kenapa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau jarang pakai, sekali pakai terus vavavoom cantik ;)

      Delete
  3. less is more , kalau terlebih idok lawa lak kan

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.