Kebaikan dan Mudarat Dari Madu

 

Madu dan Kopi Hitam 

Madu adalah makanan yang dibuat oleh lebah untuk lebah, tetapi ramai orang juga menikmatinya. Manusia menghargai madu kerana rasa manisnya selama beribu-ribu tahun. Sesetengah penyelidik mengatakan madu lebih daripada pemanis. Ia juga mungkin mempunyai manfaat kesihatan, walaupun terdapat sedikit bukti untuk beberapa kegunaan perubatannya.


Madu mentah datang terus dari sarang lebah. Sesetengah pengeluar madu menyalurkan bahan tersebut melalui penapis kasar untuk mengeluarkan bahan asing, tetapi ia kekal sebagai makanan yang tidak diproses. Kebanyakan madu yang dijual di kedai melalui proses pemanasan untuk menjadikannya kurang melekit dan lebih mudah ditapis.

Suhu tinggi mempasteurkan madu dan memusnahkan sel yis di dalamnya yang boleh menyebabkan penapaian yang tidak diingini.

Maklumat nutrisi
Madu pada asasnya adalah gula. Ia sebenarnya lebih tinggi kalori daripada gula putih biasa yang digunakan untuk memasak atau membakar. Kerana ia lebih manis, anda mungkin memerlukan lebih sedikit jika anda menggunakannya sebagai pengganti. Selain itu, madu menambah rasa yang tidak ada pada gula putih.

Satu sudu madu mengandungi:

  • Kalori: 64
  • Protein: 0 gram
  • Lemak: 0 gram
  • Karbohidrat: 17 gram
  • Serat: 0 gram
  • Gula: 17 gram
Madu mengandungi beberapa vitamin dan mineral dalam kuantiti surih, termasuk sejumlah kecil:

  • Zat besi
  • Zink
  • Potasium

Madu mentah tidak lebih baik daripada madu yang diproses dalam pemakanan atau manfaat kesihatan. Penyelidik mendapati bahawa pemprosesan tidak menjejaskan nilai pemakanan madu atau tahap antioksidan.

Potensi Manfaat Kesihatan Madu

Walaupun ia bukan sumber nutrien yang kaya, sesetengah orang menganggap madu sebagai makanan kesihatan. Terdapat sedikit atau tiada bukti untuk banyak dakwaan biasa tentang madu, tetapi penyelidikan menyokong beberapa perkara berikut:

Kesan Anti-radang

Madu mengandungi antioksidan, yang boleh melindungi tubuh daripada keradangan. Keradangan boleh membawa kepada pelbagai masalah kesihatan, termasuk penyakit jantung, kanser dan gangguan autoimun. Satu kajian mendapati bahawa antioksidan dalam madu soba dapat dikesan dalam plasma darah, menunjukkan bahawa makan madu boleh meningkatkan aktiviti antioksidan dalam badan.

Melegakan Batuk untuk Kanak-kanak

Pihak berkuasa kesihatan tidak mengesyorkan ubat tanpa preskripsi untuk merawat batuk dan selsema kanak-kanak kecil. Sesetengah ibu bapa mungkin mencari ubat semulajadi. Dalam satu kajian, dua sudu teh madu melegakan batuk malam kanak-kanak dan membolehkan mereka tidur. Walau bagaimanapun, doktor tidak mengesyorkan amalan ini untuk kanak-kanak berumur kurang dari setahun.

***

Potensi Risiko Madu

Madu adalah makanan yang selamat untuk kebanyakan orang, tetapi bukan untuk semua. Berikut adalah beberapa potensi risiko makan madu, termasuk madu mentah:


Botulisme pada Bayi

Anda tidak boleh memberi madu kepada bayi di bawah 12 bulan. Madu mengandungi zarah debu yang mungkin membawa spora bakteria yang menyebabkan botulisme. Bayi kurang daya tahan terhadap banyak kuman, dan mereka boleh menjadi sangat sakit. Menggunakan madu dalam memasak makanan untuk kanak-kanak harus selamat, kerana haba memusnahkan kebanyakan bakteria.


Alahan

Mereka yang terdedah kepada alahan harus berhati-hati tentang makan madu. Walaupun alahan madu jarang berlaku, ia berlaku. Mungkin ini disebabkan oleh debunga lebah dalam madu. Debunga lebah ialah campuran debunga dan enzim pencernaan daripada lebah. Ia boleh mencetuskan tindak balas alahan yang serius.

Sesetengah orang mengatakan bahawa makan madu tempatan meningkatkan alahan bermusim mereka. Mereka percaya debunga dalam madu menghilangkan kepekaan mereka kepada debunga di udara. Tidak ada bukti yang cukup untuk menyokong ini. Ia boleh berbahaya untuk bergantung pada madu daripada mendapatkan rawatan perubatan untuk alahan pernafasan.


Baca post ini juga ya! 😊👇👇

Post a Comment

6 Comments

  1. Saya tengah amalkan madu.

    ReplyDelete
  2. tapi mesti nak madu asli ...sekarang madu tiruan merata rata

    ReplyDelete
  3. sekarang nak beli madu pun tak yakin...semua claim original tapi elok berpanas madu tu dalam botol kaca. macam tak caya pulak

    ReplyDelete
  4. Susah nak dapat madu yang betul2 asli..Mak Pah x leh makan sebab diabetes

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.