Perkara Yang Anda Mesti Tahu Mengenai Air Fryer (Penggoreng Udara)

 


Secara umumnya, perkakas ini menarik kerana ia mendakwa menggoreng makanan dengan satu sudu minyak atau kurang dan mempunyai keupayaan untuk mengalirkan lemak berlebihan semasa makanan masak. 

Tidak seperti penggoreng dalam, yang memerlukan anda menenggelamkan makanan dalam kuantiti yang banyak minyak tidak sihat, penggoreng udara memasak makanan dengan menyalutnya dalam lapisan minyak nipis dan mengedarkan udara panas di sekelilingnya melalui kipas mekanikal pada kelajuan tinggi. Ini seterusnya menghasilkan lapisan yang enak dan rangup yang merupakan tanda dagangan makanan yang digoreng secara tradisional, tetapi dengan kira-kira 75 peratus kurang lemak.

Memandangkan penggoreng udara mengedarkan haba dan udara 360 darjah di sekeliling makanan, ia sesuai untuk memasak kentang goreng, sayur-sayuran dan hidangan lain yang pernah dibekukan. Walaupun "goreng" dalam namanya, dengan aksesori yang betul, penggoreng udara juga mampu membakar, memanggang atau memanggang makanan tertentu seperti ayam, ayam belanda, stik dan daging lain dalam masa beberapa minit. Oleh kerana cara ia direka, penggoreng udara juga mengunci jus dan rasa makanan, menjadikannya sangat lazat.

Makanan yang digoreng adalah lazat, tetapi kerana cara penyediaannya, ia juga sarat dengan kalori dan sangat tidak sihat. Memandangkan penggoreng udara menggunakan mana-mana sahaja daripada 70-80 peratus kurang minyak, ia secara automatik lebih baik untuk jantung, pinggang dan hampir semua yang lain. Pertimbangkan ini: Walaupun resipi ayam goreng tradisional memerlukan jumlah minyak sayuran atau kanola yang sangat banyak, anda hanya memerlukan kira-kira satu sudu sama ada (kira-kira 120 kalori) apabila menggunakan penggoreng udara. Apa lagi? Memandangkan kebanyakan penggoreng udara tidak mempunyai petak berasingan untuk minyak, anda boleh berpakaian makanan mengikut kehendak anda dan menggunakan minyak pilihan anda.

Apakah gunanya melabur dalam perkakas dapur baharu jika ia tidak menjimatkan masa dan/atau ruang anda? Nasib baik, penggoreng udara melakukan kedua-duanya. Memandangkan kebanyakan model adalah bersaiz seperti pembuat kopi standard, penggoreng udara boleh dimuatkan walaupun di dapur terkecil. Tambahan pula, peranti ini boleh memasak pelbagai hidangan, seperti sayap ayam Asia panggang, lumpia goreng rangup dan salmon dengan pesto dan tomato panggang—dalam masa tiga puluh minit atau kurang. Sesetengah model boleh memasak keseluruhan ayam dalam masa kurang dari satu jam!

Memandangkan penggoreng udara benar-benar bersinar apabila ia menggunakan keajaiban pada makanan sejuk beku, ia sesuai untuk tukang masak yang bergantung pada makanan ruji beku seperti kentang goreng, ayam tender atau sayur-sayuran sebagai sebahagian daripada penyediaan makanan mereka. Selain itu, kerana alat penggoreng udara benar-benar cemerlang dalam membawa makanan dari peti sejuk ke dalam pinggan dalam masa beberapa minit, ibu bapa kepada anak-anak yang menggemari batang ikan, kroket, ladu dan seumpamanya boleh mendapat banyak perbatuan daripada peranti ini. Memandangkan kita telah membincangkan cara penggoreng udara menjimatkan beratus-ratus kalori, ia juga sesuai untuk tukang masak yang mementingkan kesihatan dan mereka yang ingin menurunkan berat badan.

Post a Comment

10 Comments

  1. Kalau nak buat bekal frozen food utk anak² mmg jimat masa AF ni... letak je nugget ke fries ke kemudian tinggal pegi mandi dan sebagainya... lengkang kangkung sikit lah di waktu pagi... hihihi... tp pernah cuba grg ikan x brp sedap lah sbb jadi kering sgt walaupun dah lumur minyak sikit pada ikan... kena deep fry juga br sedap

    ReplyDelete
  2. buat burnt cheesecake sedap ni pakai airfryer

    ReplyDelete
  3. memang sgt membantu air fryer ni..sbb senang sgt.

    ReplyDelete
  4. masa harga minyak masak naik memang banyak memasak menggunakan AF ni. Dapat jimatkan masa dan tenaga hehehe

    ReplyDelete
  5. AF ni banyak memabantu penyediaan makanan terutama ibu bekerja.Kalau bulan puasa best guna untuk ayam dan frozen food terutama masa sahur kan..Cuna saya belum betul2 kreatif..hihihi

    ReplyDelete
  6. Tetiba rasa nak ada AF nih.. mesti berguna time bulan puasa nanti.

    ReplyDelete
  7. sejaak ada air fryer kat rumah mmg senang hidup mama

    ReplyDelete
  8. Dari segi penjelasan ni, sangat memudahkan kerja memasak. Tapi kena masak dengan cara yang betul baru berkhasiat dan sedap. Terima kasih untuk infonya. Tengah berkira kira juga nak beli AF tapi tulah risau jadi pameran je nanti. hihi...

    ReplyDelete
  9. Ammi selalu guna AF untuk perkara2 yg melibatkan grill. Pernah cuba goreng ayam segera (ayamas) tu..jadi tak sedap sebab crust kat luar ayam tu jadi lemau gitu

    ReplyDelete
  10. baru jee beli air fryer ni, sebab duduk menyewa so kena lah pandai sikit guna dapur hahahaha. thankss for the info!

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.