Mengenali dan Merawat Gejala Influenza B

 


Influenza, lebih dikenali sebagai selesema atau flu, adalah penyakit virus yang menjejaskan berjuta-juta orang setiap tahun. Terdapat empat jenis virus influenza, tetapi dua yang menyebabkan penyakit pada manusia yang paling biasa ialah influenza A dan influenza B. Kedua-duanya menyebabkan simptom flu yang sama termasuk hidung berair, batuk, demam dan sakit badan.


Gejala Influenza B

Gejala Influenza B selalunya dikatakan lebih ringan daripada simptom yang disebabkan oleh influenza A. Walau bagaimanapun, Influenza B boleh sama berbahayanya dengan Influenza A, terutamanya dalam populasi berisiko tinggi termasuk orang yang berumur lebih dari 65 tahun.

Influenza A dan B menyebabkan jenis simptom yang sama, jadi mustahil untuk mengetahui jenis yang anda miliki daripada simptom sahaja. Gejala Influenza B selalunya datang dengan cepat dan bertahan selama kira-kira seminggu. Ini adalah simptom selesema yang paling biasa:


Pernafasan

Batuk dan sakit dada adalah gejala biasa Influenza. Anda mungkin mengalami hidung tersumbat, bersin dan sakit tekak, tetapi ia adalah kurang biasa daripada batuk. Jika anda mengalami sakit dada yang teruk atau mengalami masalah bernafas, dapatkan rawatan perubatan.

Badan

Kebanyakan penghidap influenza mempunyai demam yang datang dengan cepat dan berlarutan selama tiga hingga empat hari. Ia juga biasa mengalami sakit kepala dan sakit badan, yang mungkin teruk. Anda juga mungkin mengalami menggigil dan berasa sangat letih.


Perut

Walaupun ramai orang mengaitkan influenza dengan gejala perut seperti loya dan muntah, ini jarang berlaku. Kanak-kanak yang mengidap influenza lebih berkemungkinan mengalami simptom perut berbanding orang dewasa dengan selesema.


Bagaimana Influenza B Dirawat?

Dalam kebanyakan kes, rawatan untuk Influenza melibatkan remedi rumah (termasuk berehat, kekal terhidrat, dan berpegang pada makanan ringan dan menyegarkan, seperti sup ayam) dan membiarkan virus itu mengambil alih.

Walau bagaimanapun, ubat antiviral preskripsi boleh digunakan untuk merawat Influenza jika ia didiagnosis dalam tempoh 48 jam pertama gejala. Ini amat penting untuk individu berisiko tinggi, termasuk orang yang berumur lebih dari 65 tahun, mereka yang hamil atau orang yang mempunyai masalah kesihatan lain.

Memandangkan simptom Influenza B boleh menjadi seteruk yang disebabkan oleh Influenza A, Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) mengesyorkan agar orang yang berumur lebih dari 65 tahun dan individu berisiko tinggi lain menggunakan ubat antivirus untuk jangkitan Influenza A dan Influenza B. Jika anda merasakan simptom flu datang, hubungi senarai penjagaan kesihatan anda secepat mungkin untuk memulakan rawatan.


Bolehkah Influenza B Dicegah?

Cara terbaik untuk mencegah Influenza adalah dengan mendapatkan vaksin Influenza tahunan anda. Vaksin Influenza melindungi daripada strain selesema yang paling biasa. Untuk musim Influenza 2022-2023, vaksin melindungi daripada dua Influenza A dan dua strain Influenza B.

Selain mendapatkan vaksin, anda boleh melindungi diri anda daripada Influenza dengan mengamalkan kebersihan yang baik, termasuk kerap mencuci tangan. Sejak wabak itu bermula, kes Influenza telah lebih rendah, menunjukkan bahawa langkah berjaga-jaga COVID seperti penjarakan sosial dan memakai topeng mungkin juga membantu mencegah flu.


Berapa lama masa yang diambil untuk menyingkirkan influenza jenis B?

Influenza biasanya berlangsung kira-kira seminggu. Demam biasanya berlangsung selama tiga hingga empat hari. Selepas itu, anda perlahan-lahan akan mula berasa lebih baik.



Baca Ini Juga πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡

Post a Comment

10 Comments

  1. iyer..mcm x perasan pun demam biasa or influenza ..kecuali dgn swap tu... baru tau kan.
    Ian pernah kena sekali dulu, kena kuarantin sendiri..sbb x perlu admit. than kena complete kan antibiotik for 5 days...semoga Amir cepat2 sembuh yer..

    ReplyDelete
  2. takut pulak, dahlah simptom covid lebih kurang sama je huhu

    ReplyDelete
  3. Terima kasih kongsi. Banyak sangat penyakit kena ambil tahu.

    ReplyDelete
  4. aha betul, masa housemate saya kena hari tu, memang sakit2 badan dan menggigil demam katanya...

    ReplyDelete
  5. Terima kasih Syaz berkongsi info..

    ReplyDelete
  6. Ozil last week pun demam jugak. 3 hari juga demamnya. Makan ubat ok pastu after 5 hrs panas balik..gitulah ulang2. sakit belah lain takde pulak dia complain

    ReplyDelete
  7. Terima kasih berkongsi info. Mohon dijauhkan dari demam influenza ini, kesannya sama dahsyat dengan covid juga.

    ReplyDelete
  8. SA dah booked vakin Influenza kat klinik Anjung Karisma tu...dah ada dah vaksin tu tapi x de masa lagi nak pi amik..hehehe....

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.