Autopublishing Dan Blog

 

Kelebihan penerbitan automatik ialah ia membolehkan penulis blog mengeluarkan kandungan mereka apabila pembaca mereka akan mendapati mereka paling menarik.


Autopublish siaran pada blog ialah proses menjadualkan siaran untuk diterbitkan pada masa dan tarikh tertentu pada masa hadapan. Ciri ini tersedia dalam kebanyakan platform blog seperti WordPress, Blogger dan Tumblr, dan sangat berguna untuk blogger yang ingin mengekalkan jadual penerbitan yang konsisten atau yang tidak dapat menerbitkan siaran mereka secara manual pada masa yang dikehendaki.


Untuk menerbitkan siaran secara automatik, seorang blogger perlu menulis siaran mereka seperti biasa dan kemudian menetapkan tarikh dan masa tertentu untuk ia diterbitkan. Ini biasanya boleh dilakukan dalam skrin editor catatan, di mana terdapat pilihan untuk memilih tarikh dan masa untuk siaran itu diterbitkan. Sebaik sahaja siaran itu dijadualkan, penulis blog tidak perlu berada dalam talian atau pun komputer mereka dihidupkan untuk siaran itu disiarkan secara langsung. Platform blog akan menerbitkan siaran secara automatik pada masa yang dijadualkan.

Salah satu faedah utama penerbitan automatik ialah ia membolehkan penulis blog mengekalkan jadual penerbitan yang konsisten tanpa perlu menerbitkan setiap siaran secara manual. Ini amat berguna untuk blogger yang sibuk atau yang tidak boleh sentiasa dalam talian untuk menerbitkan siaran mereka pada masa yang dikehendaki. Dengan penerbitan automatik, penulis blog boleh menulis beberapa catatan lebih awal dan kemudian menjadualkannya untuk diterbitkan pada selang masa yang tetap, memastikan blog mereka sentiasa mempunyai kandungan segar untuk pembaca mereka.

Satu lagi faedah penerbitan automatik ialah ia membolehkan penulis blog menerbitkan siaran mereka pada masa terbaik untuk khalayak mereka. Blogger boleh menggunakan alat analitis untuk menentukan bila khalayak mereka paling aktif di blog mereka, dan kemudian menjadualkan siaran mereka untuk diterbitkan pada masa tersebut. Ini boleh membantu meningkatkan penglibatan dan menjangkau lebih ramai pembaca.

Autopublishing juga boleh berguna untuk blogger yang ingin berehat dari blog tetapi masih mahu mengekalkan jadual penerbitan mereka. Dengan menulis dan menjadualkan siaran lebih awal, blogger boleh mengambil cuti tanpa blog mereka kelihatan tidak aktif atau diabaikan. Ini juga boleh membantu blogger yang merancang untuk pergi bercuti atau yang mempunyai komitmen lain yang mungkin menghalang mereka daripada menulis blog untuk satu tempoh masa.

Autopublishing mungkin mempunyai beberapa kelemahan, walaupun. Sebagai contoh, jika seorang blogger merangka catatan terlalu awal, ia boleh menjadi lapuk apabila ia diterbitkan. Seorang blogger juga mungkin tersilap merancang dua atau lebih siaran untuk disiarkan secara langsung pada masa yang sama jika mereka tidak rajin semasa menjadualkan siaran mereka, yang boleh membebankan pengikut mereka.

Akhir sekali, entri blog autopublish ialah alat berguna yang boleh menjimatkan masa dan membantu blogger dalam mengekalkan jadual penerbitan yang berterusan. Blogger boleh berehat tanpa tapak mereka kelihatan tidak aktif dengan menggunakan alat ini, yang membolehkan mereka mengarang dan menjadualkan siaran lebih awal, menerbitkannya pada masa yang sesuai untuk khalayak mereka, kemudian mengambil cuti. Walau bagaimanapun, blogger harus berhati-hati apabila menjadualkan siaran mereka untuk memastikan bahawa ia tidak usang atau menggembirakan untuk penonton mereka.

Post a Comment

7 Comments

  1. Akk belum pernah auto publish entry. Nak buat draft pun tak sempat kadang² huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe saya pun dah mula berjinak-jinak. Mood sedikit kelaut lately.

      Delete
  2. Dulu2 masa aktif selalu jugak auto publish ni. Hehe.

    ReplyDelete
  3. Betul, salu gak guna..kadang nak post time peak hour..kononnya.sebab siap entrin Memalam buta tu, so tak terus post..saja nak publish esoknya.. Hehe...

    ReplyDelete
  4. Setakat ni uncle tak pernah guna auto publish lagi...

    ReplyDelete
  5. Sekarang nak auto publish tu jarang sangat dapat merasa. Busy

    ReplyDelete
  6. dulu memang selalu buat autopublish ni...sekarang ni dah kureng skt sbb manjang busy je. kadang2 time cuti tu la kot...

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.