Awasi Anak Semasa Cuaca Panas

 


Terdapat beberapa sebab mengapa kanak-kanak mungkin tidak digalakkan bermain di luar semasa cuaca panas:

Risiko dehidrasi: Apabila cuaca panas, kanak-kanak lebih terdedah kepada dehidrasi kerana mereka kehilangan lebih banyak cecair melalui peluh. Ini boleh membawa kepada gejala seperti pening, keletihan, dan sakit kepala, yang boleh menjejaskan keupayaan mereka untuk bermain dan menikmati aktiviti luar.

Risiko keletihan haba dan strok haba: Jika kanak-kanak bermain di luar dalam cuaca panas untuk tempoh yang lama, mereka mungkin mengalami keletihan haba atau strok haba. Ini adalah keadaan serius yang boleh menyebabkan gejala seperti loya, muntah, kekeliruan, dan juga kehilangan kesedaran. Dalam kes yang melampau, mereka boleh mengancam nyawa.

Risiko selaran matahari: Sinaran matahari boleh memudaratkan kulit kanak-kanak, terutamanya semasa cuaca panas. Selaran matahari boleh menyebabkan kesakitan, ketidakselesaan, dan juga kerosakan jangka panjang pada kulit, meningkatkan risiko kanser kulit di kemudian hari.

Risiko masalah pernafasan: Semasa cuaca panas, kualiti udara mungkin kurang baik disebabkan peningkatan tahap pencemaran. Ini boleh memburukkan lagi masalah pernafasan seperti asma dan menyukarkan kanak-kanak untuk bernafas dengan betul.

Untuk mengelakkan risiko ini, adalah penting untuk memastikan kanak-kanak kekal sejuk dan terhidrat semasa cuaca panas. Ini mungkin termasuk tinggal di dalam rumah semasa bahagian paling panas hari ini, minum banyak cecair, memakai pakaian yang ringan dan longgar, dan menggunakan pelindung matahari dengan kerap. Jika kanak-kanak bermain di luar, adalah penting untuk memantau mereka dengan teliti untuk tanda-tanda dehidrasi, keletihan haba, atau strok haba, dan mendapatkan rawatan perubatan jika perlu.

Post a Comment

6 Comments

  1. Betul skrg cuaca panas sgt skrg... selalu ingatkan anak² minum air di sekolah.. risau bila baca berita yg budak kena stroke haba

    ReplyDelete
  2. betul, MA pun jenuh pesan ngan Ian & Iris walaupun x budak dah, kena minum air putih byk2...

    ReplyDelete
  3. itulah bekal air ke sekolah mmg wajib... mujur la sekolah aiyan tempat jalan nya banyak dah berbumbung

    ReplyDelete
  4. seram dengan cuaca panas sekarang, mudah sangat kena migraine. mandi pun kerap sebab badan cepat berpeluh

    ReplyDelete
  5. Bapak-bapak pun kena awasi juga... hek hek hek....

    ReplyDelete
  6. Memang kita kena perhatikan anak- anak masa musim panas ni...lain macam panasnya kan...

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.