Apa Itu Jet Lag?

 


Jet lag ialah gangguan tidur sementara yang boleh berlaku apabila anda mengembara merentasi zon waktu yang berbeza. Apabila anda melakukan perjalanan jauh, jam dalaman badan anda atau irama sirkadian, yang mengawal kitaran tidur-bangun anda, boleh terganggu, mengakibatkan gejala jet lag.

Keterukan jet lag bergantung pada bilangan zon waktu yang anda lalui dan arah perjalanan anda. Lazimnya, badan anda mengambil masa yang lebih lama untuk menyesuaikan diri dengan perbezaan masa apabila melakukan perjalanan dari barat ke timur berbanding dari timur ke barat. Gejala biasa jet lag termasuk keletihan, insomnia, cepat marah, sukar menumpukan perhatian, sakit kepala, masalah penghadaman, dan selera makan berkurangan. Gejala ini boleh bertahan selama beberapa hari sehingga badan anda menyesuaikan diri dengan zon waktu baharu.

Untuk meminimumkan kesan jet lag, anda boleh mengambil beberapa langkah sebelum, semasa dan selepas penerbangan anda. Ini termasuk:

Dapatkan banyak rehat sebelum penerbangan anda.

Kekal terhidrasi dengan meminum air dan mengelakkan alkohol dan kafein.

Laraskan jadual tidur anda beberapa hari sebelum penerbangan anda agar sepadan dengan zon waktu destinasi anda.

Semasa penerbangan anda, cuba tidur atau berjaga mengikut masa di destinasi anda.

Dapatkan sedikit cahaya matahari atau pendedahan cahaya terang pada siang hari di destinasi anda untuk membantu menetapkan semula irama sirkadian anda.

Tidur sebentar jika perlu untuk membantu mengurangkan keletihan.

Elakkan makanan berat dan makan makanan ringan yang sihat.

Secara keseluruhannya, jet lag mungkin mencabar untuk ditangani, tetapi dengan beberapa persediaan dan pelarasan pada jadual tidur anda, anda boleh meminimumkan kesannya dan menikmati perjalanan anda.

Post a Comment

1 Comments

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.