Elakkan Perangkap Cenderamata Ini Ketika Di Luar Negara

 

Ia boleh menjadi menarik untuk mengalami pemandangan, bunyi dan sensasi baharu semasa melancong ke luar negara. Walaupun mungkin menarik untuk pergi membeli-belah dan membeli cenderahati untuk rakan dan keluarga, adalah penting untuk berfikir dengan teliti sebelum membuat sebarang pembelian. Berikut ialah beberapa item yang anda tidak boleh beli apabila melawat negara lain.

Barang Haram: Tidak perlu dikatakan, tetapi penting untuk mengelak daripada membeli sebarang barangan haram semasa melancong ke luar negara. Ini termasuk ubat-ubatan, barangan tiruan, produk spesies terancam dan barangan yang penting dari segi budaya atau sejarah. Ia bukan sahaja menyalahi undang-undang, tetapi ia juga menyokong amalan yang menyalahi undang-undang dan tidak beretika.


Item Pereka Kalah Mati: Walaupun ia boleh menggoda untuk membeli item pereka tiruan pada sebahagian kecil daripada kos, adalah penting untuk mempertimbangkan implikasi etika. Kebanyakan barangan ini dihasilkan di kedai peluh dalam keadaan kerja yang teruk dan mungkin tidak berkualiti. Selain itu, pembelian barangan tiruan menyokong perusahaan jenayah yang sering mengeksploitasi pekerja yang terdedah.

Perhiasan Pelancong Norak: Setiap destinasi pelancongan mempunyai bahagian cenderahati norak yang mungkin anda tidak akan pernah gunakan atau pakai lagi. Elakkan membeli barangan yang jelas dihasilkan secara besar-besaran dan mempunyai sedikit makna atau nilai selain daripada menjadi cenderahati generik. Sebaliknya, cuba cari item unik dan tulen yang akan menjadi peringatan yang berkekalan tentang perjalanan anda.

Produk Haiwan Eksotik: Adalah penting untuk mengelak daripada membeli sebarang produk yang diperbuat daripada haiwan eksotik, termasuk gading, bulu dan kulit haiwan. Bukan sahaja produk ini sering menyalahi undang-undang, tetapi ia juga menyumbang kepada kepupusan spesies dan kemusnahan ekosistem.

Barang Terlebih Harga: Hanya kerana item dijual di kawasan pelancongan tidak bermakna ia adalah nilai yang baik. Luangkan masa untuk menyelidik harga barangan yang anda minati sebelum anda berlepas untuk perjalanan anda. Dengan cara itu, anda akan mempunyai idea yang lebih baik tentang apa yang merupakan tawaran yang baik dan apa yang tidak.

Elektronik: Walaupun boleh menggoda untuk membeli barangan elektronik semasa melancong ke luar negara, adalah penting untuk berhati-hati. Sesetengah negara mungkin tidak mempunyai piawaian atau peraturan keselamatan yang sama seperti negara asal anda, yang boleh menyebabkan produk rosak yang boleh membahayakan keselamatan anda. Selain itu, jaminan dan perkhidmatan pelanggan mungkin tidak tersedia atau mudah diakses sebaik sahaja anda pulang ke rumah.

Makanan dan Minuman Bukan Tempatan: Walaupun adalah lumrah untuk mencari makanan dan minuman biasa apabila melancong ke luar negara, adalah penting untuk diingat bahawa anda kehilangan aspek penting budaya tempatan. Cuba menjadi petualang dan rasai masakan tempatan, walaupun ia berada di luar zon selesa anda. Anda mungkin terkejut dengan betapa lazat dan uniknya makanan itu.

Kesimpulannya, apabila melancong ke luar negara, adalah penting untuk mengambil kira apa yang anda beli. Elakkan membeli barangan haram, barangan berjenama tiruan, perhiasan pelancong yang tidak sedap, produk haiwan eksotik, barangan terlalu mahal, elektronik dan makanan dan minuman bukan tempatan. Dengan berbuat demikian, anda bukan sahaja akan mengelak daripada menyokong amalan tidak beretika tetapi juga membawa balik cenderahati yang bermakna dan tulen.

Post a Comment

2 Comments

  1. setuju dengan part makanan tu, pergi tempat orang baik merasa makanan dekat situ. tak syok lah pergi berjalan tapi sudahnya makan megi sebab nak berjimat haha

    ReplyDelete
  2. Kalau ke berjalan-jalan ke luar negara biasanya saya beli keychain dan baju sahaja atau barang makan..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.