7 Cara Menangis Beri Manfaat Kepada Kesihatan Anda

 Assalamualaikum wbt...

Hmm... sebab lately SR banyak menangis... Jadi SR kongsi hasil dari pembacaan SR. Nangis-nangis pun sibuk nak membaca, itulah SR 😂


Menangis adalah perbuatan manusia biasa, dan ia boleh dicetuskan oleh pelbagai emosi yang berbeza. Tetapi mengapa manusia menangis?

Penyelidik telah mendapati bahawa menangis boleh memberi manfaat kepada badan dan minda anda, dan faedah ini bermula sejak lahir dengan tangisan pertama bayi. Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut tentang faedah kesihatan menangis.

1. Menyahtoksin badan

Terdapat tiga jenis air mata yang berbeza:

  • air mata refleks
  • air mata yang berterusan
  • air mata emosi

Refleks mengoyakkan serpihan, seperti asap dan debu, dari mata anda. Air mata yang berterusan melincirkan mata anda dan membantu melindunginya daripada jangkitan. Air mata emosi mungkin mempunyai banyak manfaat kesihatan. Manakala air mata berterusan mengandungi 98 peratus air, air mata emosi mengandungi hormon tekanan dan toksin lain. Penyelidik telah berteori bahawa menangis menghilangkan perkara ini daripada sistem anda, walaupun lebih banyak penyelidikan diperlukan dalam bidang ini.

 2. Membantu menenangkan diri

Menangis mungkin salah satu mekanisme terbaik anda untuk menenangkan diri. Penyelidik telah mendapati bahawa menangis mengaktifkan sistem saraf parasimpatetik (PNS). PNS membantu badan anda berehat dan mencerna. Walau bagaimanapun, faedahnya tidak serta-merta. Ia mungkin mengambil masa beberapa minit untuk mengalirkan air mata sebelum anda merasakan kesan menenangkan tangisan.

3. Meredakan kesakitan

Menangis untuk jangka masa yang lama mengeluarkan oksitosin dan opioid endogen, atau dikenali sebagai endorfin. Bahan kimia yang menyenangkan ini boleh membantu meringankan kesakitan fizikal dan emosi. Sebaik sahaja endorfin dibebaskan, badan anda mungkin mengalami tahap kebas. Oxytocin boleh memberi anda rasa tenang atau kesejahteraan. Ini satu lagi contoh bagaimana menangis adalah tindakan yang menenangkan diri. 

4. Meningkatkan mood

Bersama-sama membantu anda meredakan kesakitan, menangis, khususnya menangis teresak-esak, malah boleh menaikkan semangat anda. Apabila anda menangis, anda menghirup udara sejuk dengan cepat. Menghirup udara yang lebih sejuk boleh membantu mengawal dan bahkan menurunkan suhu otak anda. Otak yang sejuk lebih menyenangkan badan dan minda anda daripada otak yang hangat. Akibatnya, mood anda mungkin bertambah baik selepas episod menangis.

5. Dapat sokongan

Jika anda berasa sayu, menangis adalah cara untuk memberitahu orang di sekeliling anda bahawa anda memerlukan sokongan. Ini dikenali sebagai faedah interpersonal. Dari masa anda masih bayi, menangis telah menjadi tingkah laku lampiran. Fungsinya adalah dalam pelbagai cara untuk mendapatkan keselesaan dan penjagaan daripada orang lain. Dalam erti kata lain, ia membantu membina rangkaian sokongan sosial anda apabila keadaan menjadi sukar.

6. Membantu anda pulih daripada kesedihan

Berduka adalah satu proses. Ia melibatkan tempoh kesedihan, kaku, rasa bersalah, dan kemarahan. Menangis adalah penting terutamanya semasa tempoh berduka. Ia juga boleh membantu anda memproses dan menerima kehilangan orang tersayang. Setiap orang melalui proses berduka dengan cara yang berbeza. Jika anda mendapati bahawa tangisan anda melampau atau mula mengganggu kehidupan seharian anda, mungkin idea yang baik untuk memeriksa dengan doktor anda.

7. Mengembalikan keseimbangan emosi

Menangis bukan sahaja berlaku sebagai tindak balas kepada sesuatu yang menyedihkan. Kadang-kadang anda mungkin menangis apabila anda sangat gembira, takut, atau tertekan. Penyelidik di Universiti Yale percaya menangis dengan cara ini boleh membantu memulihkan keseimbangan emosi. Apabila anda sangat gembira atau takut tentang sesuatu dan menangis, ini mungkin cara tubuh anda pulih daripada mengalami emosi yang begitu kuat.


Bilakah anda perlu mendapatkan bantuan?

Menangis sebagai tindak balas kepada sesuatu yang membuat anda gembira atau sedih adalah perkara biasa dan sihat. Jangan segan untuk menitiskan air mata jika anda rasa perlu melepaskannya. Walau bagaimanapun, tangisan yang berlebihan adalah sesuatu yang perlu anda sembang dengan doktor anda. Jika tangisan mula mengganggu aktiviti harian anda, ini mungkin tanda kemurungan.



Gejala kemurungan lain termasuk:

  • perasaan sedih atau putus asa
  • perasaan jengkel atau kecewa
  • perubahan dalam selera makan, atau penurunan atau penambahan berat badan
  • kurang tenaga
  • sukar tidur atau terlalu banyak tidur
  • sakit atau sakit yang tidak dapat dijelaskan
  • pemikiran kematian atau bunuh diri

Jika anda terfikir untuk mencederakan diri sendiri, hubungi perkhidmatan kecemasan tempatan anda. Tidak mengapa untuk menangis. Malah mungkin memberi manfaat kepada anda. Jika anda rasa perlu menangis, jangan tahan air mata anda. Air mata adalah cara yang normal dan sihat untuk meluahkan emosi.

SUMBER

Post a Comment

8 Comments

  1. MENANGIS GEMBIRA XSELALU MENANGIS SEDIH SAKIT XMAU

    ReplyDelete
  2. kadang2 bila sendiri2 tu , di mlm hari akan auto menangis , takpun bila lepas solat akan kenang2 blk kisah2 dgn arwah mak ayah memang airmata laju je keluar. tp alhamdulillah rasa lega. rasa terubat kerinduan yg amat sangat

    ReplyDelete
  3. Kalau menangis tak berlagu macam mana pulak?

    ReplyDelete
  4. menahan kesakitan pun boleh mengeluarkan air mata.huhu

    ReplyDelete
  5. Bagus info ni... siapalah yang suka suruh jangan nangis bila kita time sedih, kecewa... Saya rasa, kalau lepas nangis puas-puas, rasa satu kelegaan yang amat sangat.

    ReplyDelete
  6. dulu di awal ammi jumpa boss (sejenis yg suka bercerita) dia selalu terkejut bila tetengah dia bercerita ammi terkebil-kebil menangis. ammi ni agak mudah menangis...cerita sedih nangis, cerita gembira nangis.. skrg dia dah xde perasaan dah bila tetiba seketeri cabuk dia bangun capai tisu

    ReplyDelete
  7. MA pun pernah baca..menangis ni ada baiknya.
    and menangis jugak buat kita rasa lega

    ReplyDelete
  8. yup menangis pon actually ada kebaikan die, it just people buat tu kadang2

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.