8 Apps Photo Editor Untuk Dimuat Turun 2023

 

Hari ini, apl (apps) pengeditan foto terbaik bukan sahaja untuk jurugambar profesional, dan ia juga tidak dikeluarkan secara eksklusif untuk komputer. Memandangkan kuasa pengkomputeran dalaman telefon kamera terbaik, telefon pintar anda kini boleh mengendalikan penyuntingan foto serta pengambilan foto dengan mudah. Jadi sama ada anda seorang jurugambar kasual, seorang yang berpengaruh dengan ramai pengikut atau seorang jurugambar profesional, anda boleh mengedit foto pada telefon pintar anda dan menjadikannya kelihatan profesional.

Apl pengeditan foto terbaik adalah intuitif dan mudah digunakan — lagipun, jika anda pendatang baru dalam penyuntingan foto, set menu yang membingungkan bukanlah yang anda mahukan. Dan jika anda datang daripada mengedit pada komputer, anda pasti inginkan pengalaman yang sesuai dengan skrin telefon pintar yang lebih kecil. Sama ada cara, anda tidak akan mahu menghabiskan masa anda menggali banyak menu untuk mencari tetapan.


Apl pengeditan foto terbaik bagaimanapun seharusnya menawarkan pelbagai alat yang berkuasa untuk anda menyesuaikan foto anda dengan tepat seperti yang anda mahukan. Dan yang penting, mereka mesti memudahkan untuk berkongsi foto, sama ada dengan rakan sekerja, keluarga atau rakan anda.

Selepas menguji lebih daripada sedozen apl popular, ini ialah pilihan apl pengeditan foto terbaik menurut Tomsguide.com untuk 2023. Mana yang paling sesuai untuk anda, walau bagaimanapun, adalah mengikut keperluan anda, jadi pastikan anda menyemak semua pilihan kami supaya anda boleh membuat pilihan yang tepat.


1. PicsArt (Android, iOS)



PicsArt ialah pilihan utama apl pengeditan foto terbaik, kerana ia menyeronokkan, mudah digunakan, namun merangkumi hampir semua asas untuk fotografi mudah alih pengguna. Ia menyediakan banyak kawalan kreatif, alat penyuntingan imej yang sangat baik dan pelbagai jenis filter yang menarik. Selain itu, anda boleh dengan pantas memilih atau mencipta pelekat yang menyeronokkan, menggabungkan gambar anda ke dalam kolaj yang sangat disesuaikan, menambah teks artistik dan berkongsi. Modul kamera berciri penuh termasuk kesan pra-tangkapan dan alatan foto.

Anda boleh menggunakan Remix Chat untuk berkongsi dan mengedit foto secara kolaboratif dengan 150 juta pengguna bulanan PicsArt, atau hanya dengan rakan anda. Tutorial dalam apl mudah diikuti dan cabaran menggesa pengguna untuk menyerahkan ciptaan mereka berdasarkan jenis pengeditan atau tema tertentu; pemenang dipilih melalui undian komuniti. PicsArt menawarkan koleksi alat pengeditan dan kolaj foto yang kaya dan mudah diakses untuk jurugambar pengguna. Dan ia menyediakan banyak kawalan kreatif sambil memastikan segala-galanya menyeronokkan dan meriah.

Download PicsArt: AndroidiOS


2. Snapseed (Android, iOS)


Snapseed bukan untuk pengguna biasa, tetapi lebih kepada jurugambar serius yang mahu atau perlu meluangkan masa mencipta imej terbaik semasa dalam perjalanan. Oleh itu, ia mempunyai rangkaian lengkap alat pengeditan terkemuka, termasuk berus suntingan terpilih, serta koleksi filter berkaitan filem yang bagus (seperti Lens Blur, Retrolux dan Double Exposure).

Untuk jurugambar berorientasikan perincian, Snapseed bukan sahaja menyeronokkan tetapi juga ketagihan. Kami hanya seronok mengembara melalui rangkaian pendedahan, warna, alat pelekat dan pembentukan semula, berus dan penapis sambil kami mencuba tetapan yang berbeza. Oleh kerana pengeditan tidak merosakkan, anda sentiasa boleh pergi ke Tindanan (lapisan pengeditan) dan melaraskan atau menghapuskan sebarang pengeditan (termasuk membetulkan teks yang salah eja). Atau anda boleh menggunakan berus Stacks untuk menggunakan kesan pada sebahagian gambar anda sahaja. Selain itu, anda boleh menyimpan Timbunan suntingan yang telah anda gunakan pada gambar sebagai "Lihat", yang kemudiannya boleh digunakan pada foto lain dan dikongsi dengan pengguna lain.

Alat tradisional Snapseed yang sangat baik dan pengeditan tidak merosakkan menjadikannya salah satu apl pengeditan foto terbaik untuk jurugambar yang serius yang mahu atau perlu meluangkan masa untuk memperhalusi gambar mereka. Aplikasi ini percuma dan tiada versi premium.

Download Snapseed: AndroidiOS


3. Adobe Photoshop Camera (Android, iOS)



Adobe Photoshop Camera ialah salah satu apl pengeditan foto terbaik kerana AInya, yang menggunakan kesan khas dan pembetulan foto sebelum atau selepas anda menangkap dengan kamera telefon anda.

Kamera Photoshop menggunakan filter, dipanggil "kanta," untuk menggunakan kesan khas atau membuat pelarasan pada warna, pencahayaan dan kejelasan. Tetapi apa yang menjadikan Kamera istimewa ialah penggunaan Adobe Sensei yang secara automatik mengenal pasti jenis foto (potret atau landskap) dan mencipta topeng untuk aspek utama, seperti wajah atau langit. Jadi, sebagai contoh, kanta langit boleh menukar warna langit, menambah atau mengalih keluar awan, dan juga menambah pantulan yang sesuai dalam badan air, tanpa menjejaskan bahagian lain gambar. Selain itu, sesetengah kanta mempunyai "sprite" — objek pintar yang boleh dicubit, dizum dan dialihkan dalam kawasan gambar yang dikenal pasti Sensei. Ini memungkinkan untuk meletakkan dan mengubah saiz objek yang diletakkan kanta (seperti planet atau awan). Dan sesetengah kanta mempunyai animasi kecil, seperti bintang jatuh atau kapal roket yang meletup.

Versi iPad Adobe Photoshop mempunyai beberapa ciri desktop pintar, seperti berus tepi halus, yang membolehkan anda mentakrifkan objek yang ingin anda pilih dengan lebih baik dan memutarkan kanvas. Kedua-dua ciri ini juga didayakan sentuhan.

Adobe berjanji bahawa ia akan menambah kanta baharu (semuanya percuma) secara tetap, sesetengahnya dicipta oleh artis dan pengaruh selebriti. Memandangkan setiap kanta mempunyai variasi (diakses dengan meleret ke kanan atau kiri), anda boleh melakukan pengembaraan foto berjam-jam. PS Camera ialah aplikasi menarik yang pada asasnya adalah fotografi butang tekan, walaupun anda boleh membuat beberapa pelarasan pada kesannya. Oleh itu, ia akan lebih menarik minat jurugambar yang sukakan keseronokan, dan bukannya profesional atau amatur yang serius. Aplikasi ini percuma dan tiada versi premium.

Download Adobe Photoshop Camera: AndroidiOS


4. Pixlr (Android, iOS)



Pixlr ialah salah satu aplikasi penyuntingan foto terbaik untuk jurugambar kasual yang ingin melakukan sedikit penalaan halus, mungkin menambah beberapa kesan kemas dan kemudian berkongsi pada apa sahaja rangkaian sosial pada telefon mereka. Antara muka yang intuitif mudah dikuasai, jadi anda boleh menikmati keseronokan bermain dengan gambar anda.

Pixlr mempunyai pelbagai jenis alat pelarasan foto yang mudah digunakan, tanpa membebankan anda dengan pilihan. Ini termasuk berus untuk menggunakan pengeditan terpilih (seperti menggelapkan atau buat asal). Perpustakaan filter kesan khas, tindanan dan sempadan adalah menyeronokkan dan secara umumnya menarik. Pelekat kartun adalah pelbagai dan menyeronokkan. Cipta kolaj dengan cepat, menggunakan reka letak pratetap atau templat direka yang membolehkan anda mengocok foto anda, serta mengezum dan mengalihkannya dalam ruang letak.

Download Pixlr: AndroidiOS


5. Adobe Lightroom (Android, iOS)



Versi mudah alih Adobe Lightroom (iOS dan Android) ialah sebahagian daripada aliran kerja berasaskan awan yang merangkumi penyimpanan keseluruhan pustaka foto anda dan akses kepada fail resolusi penuh (asal dan diedit) pada semua peranti anda (mudah alih, komputer riba dan desktop ). Jadi, apabila dibeli dengan keseluruhan sistem Lightroom (bermula pada $9.99/bulan), anda membeli ekosistem pemprosesan foto yang berkuasa yang menyediakan kawalan dan kualiti peringkat profesional. Walau bagaimanapun, jika semua yang anda mahukan ialah apl foto terkemuka pada telefon atau tablet anda, Lightroom Mobile yang berdiri sendiri adalah percuma atau anda boleh membayar $4.99/bulan untuk langganan Premium yang memberi anda 100GB ruang storan.

Lightroom Mobile ialah platform pembelajaran yang hebat. Perpustakaan tutorial interaktifnya yang semakin berkembang akan mengajar anda untuk mengedit imej anda seperti seorang profesional. Dan itu bagus, kerana set ciri agak mendalam, dengan berpuluh-puluh alat untuk berfungsi dengan pendedahan, warna, suntingan terpilih, filter dan sebagainya. Sebilangan besar pengeditan melibatkan kawalan gelangsar, dengan responsif pantas supaya anda tahu dengan tepat cara pelarasan mempengaruhi gambar anda. Lebih-lebih lagi, suntingan tidak merosakkan, jadi anda sentiasa boleh kembali ke imej asal anda. Selain perkongsian sosial yang intuitif, Lightroom mempunyai kawasan Discover, di mana anda boleh melihat animasi langkah-langkah jurugambar dan artis lain yang digunakan untuk mencipta imej terbaik mereka. Selain itu, anda boleh menyumbang gambar anda sendiri yang diedit kepada Lightroom Discover.

Lightroom Mobile ialah apl foto terkemuka untuk sesiapa sahaja yang serius untuk mendapatkan yang terbaik daripada gambar mereka. Tetapi ia mungkin berlebihan bagi mereka yang tidak mahu meluangkan masa melakukan lebih daripada pencerahan cepat, pemangkasan atau kesan khas sebelum berkongsi gambar mereka.

Download Adobe Lightroom Mobile: AndroidiOS


6. Instagram (Android, iOS)



Instagram mempunyai lebih daripada 850 juta pengguna atas sebab yang baik: tumpuannya pada perkongsian foto dan video yang pantas dan tidak rumit di media sosial adalah formula yang berjaya. Antara muka intuitifnya menawarkan laluan pantas daripada mengambil gambar atau video melalui suntingan mudah kepada siaran serentak pada berbilang rangkaian sosial.

Menyukai dan berkongsi siaran, menghantar dan menerima mesej langsung, dan secara amnya melibatkan diri dengan orang lain adalah aktiviti utama Instagram. Malah, metrik yang paling penting (yang digunakan oleh perniagaan dan pengaruh untuk mengewangkan akaun Instagram mereka) ialah kadar interaksi anda atau bilangan orang yang melihat dan menyukai siaran anda. Dan kebanyakan ciri yang ditambah baru-baru ini termasuk alat untuk mengukur dan meningkatkan kadar penglibatan anda. Ini termasuk keupayaan untuk mengalih keluar "pengikut hantu" (mereka yang tidak terlibat dengan siaran anda) dan menjejak hashtag individu yang menarik lebih banyak tontonan dan suka. Ciri keselamatan yang bagus kini menyenaraikan semua e-mel yang Instagram telah hantar kepada anda baru-baru ini, jadi anda boleh mengesahkan perkara yang sebenarnya daripada Instagram dan bukan serangan pancingan data. Dan penagih Instagram telah mendapat sedikit bantuan dalam menghentikan tabiat itu — apl itu kini memberitahu anda berapa banyak masa sehari yang anda habiskan untuknya.

Instagram kerap menambah dan mengalih keluar ciri dan alatan, yang mengelirukan sesetengah pengguna dan mengujakan yang lain. Tetapi satu yang berterusan ialah ia terus berkembang dalam populariti.

Download Instagram: AndroidiOS


7. Google Photos (Android, iOS)


Google Photos ialah satu-satunya apl foto yang kami anggap sebagai keperluan untuk mana-mana peranti mudah alih. Jika anda pernah kehilangan semua fail media anda apabila telefon anda mati atau tersalah letak, anda akan faham sebabnya. Walaupun ia hanya mempunyai alat pengeditan yang minimum, Google Photos mengatur foto dan video anda, menawarkan perkongsian mudah dan — paling penting — menyandarkan keseluruhan pustaka imej anda ke awan secara automatik. Dari sana, ia menyegerak dengan lancar ke semua peranti anda tempat apl itu dipasang. Itu termasuk telefon Apple, komputer riba, tablet dan komputer meja; Komputer Windows dan semua peranti Android.

Ciri penyuntingan foto Google direka untuk memerlukan sedikit input daripada pengguna, dan oleh itu adalah pantas dan mudah. Sebagai contoh, satu-satunya peluncur dikawal pengguna yang anda perolehi ialah melaraskan warna, cahaya dan kontras (pop) pada keseluruhan imej. Ia juga mempunyai segelintir filter dengan gelangsar untuk mengawal kekuatan kesan. Foto Google juga mempunyai sisi yang menyeronokkan. Sebagai contoh, ia menjana GIF animasi secara automatik daripada foto yang anda ambil secara berkelompok.

Foto Google juga merupakan salah satu pilihan utama kami untuk tapak storan dan perkongsian foto terbaik. Perlu diingat bahawa ia tidak lagi menawarkan storan tanpa had: mana-mana foto yang anda muat naik akan dikira dalam had 15GB Google Drive percuma anda. Jika anda mahukan lebih banyak ruang, anda perlu membayarnya, dengan harga bermula pada $1.99 sebulan untuk 100GB. Mengetepikan kaveat itu, Google Photos adalah satu kemestian. Muat turun sahaja, sediakannya dan biarkan ia melakukan perkara itu di latar belakang.

Download Google Photos: AndroidiOS


8. Prisma (Android, iOS)


Prisma menawarkan sesuatu yang berbeza sedikit daripada kebanyakan apl pengeditan foto terbaik, kerana ia dibina berdasarkan filter gaya yang diilhamkan oleh artis sebenar. Walaupun banyak apl lain menggunakan filter — sekurang-kurangnya Adobe Photoshop Camera sedikit lebih tinggi dalam senarai ini — Prisma menyerlah sepenuhnya pada bahagian seni, membolehkan anda menukar foto anda menjadi mini-Picassos atau Van Goghs. Dan ia benar-benar berkesan, menggunakan AI pintar untuk menggunakan kesan dengan hasil yang sangat tepat.

Terdapat lebih daripada 300 filter untuk digunakan secara keseluruhan, langganan premium juga memberi anda akses kepada pemprosesan HD imej anda. Sebaik sahaja filteris telah digunakan, anda boleh menambah latar belakang tersuai dengan mudah atau membuat tweak lanjut pada pendedahan, kontras dan tetapan lain, menyimpannya pada telefon anda atau berkongsinya dengan orang lain. Selain itu, filter baharu sentiasa ditambah untuk memastikan apl berasa segar.

Download Prisma: AndroidiOS


Bagaimana untuk memilih aplikasi penyuntingan foto terbaik?


Bidang aplikasi berkaitan foto sangat padat dan berdaya saing. Oleh itu, apabila satu apl muncul dengan ciri yang popular, yang lain dengan cepat mengikuti kereta muzik. Contohnya, kejayaan Snapchat dengan mesej foto dan videonya yang hilang dengan cepat telah menghasilkan peniru.

Namun, secara umum, apl penyuntingan foto terbaik cenderung terbahagi kepada dua kategori: Apl yang ditujukan untuk pengguna harian, dan apl yang lebih menjurus kepada jurugambar atau prosumer profesional. Kami telah memasukkan kedua-dua jenis apl dalam senarai ini, tetapi anda perlu menilai keperluan anda sebelum memilih apl. Seperti halnya dengan kebanyakan apl, majoriti apl pengeditan foto terbaik memberi anda sebilangan ciri secara percuma, tetapi anda perlu membayar langganan bulanan atau tahunan untuk set lengkap!

Post a Comment

5 Comments

  1. Uncle tau satu - dua je... rupanya banyak!

    ReplyDelete
  2. ada la download picsart n flixer tu tp jrg2 guna sgt... thanks for sharing!

    ReplyDelete
  3. Dalam phone Ai macam-macam apps photo editing ada. Tapi yang gunanya 1 je.

    ReplyDelete
  4. Awal dulu saya suka guna snapseed, tapi sekarang guna Lightroom saja. Bagi wording saya guna Phonto. Edit video saya guna InShoot.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.