Netflix dan Dilema Peraturan Kandungan di Malaysia



Mari menyelami dunia Netflix dan peraturan kandungan di Malaysia. Kajian ini menyelidiki pengalaman dan perspektif orang dewasa Malaysia yang telah melanggan Netflix, menjelaskan motif mereka, pengalaman menonton dan pendapat tentang peraturan kandungan.

Jadi, apakah yang mendorong penonton Malaysia untuk melanggan Netflix? 

Nah, ternyata individu mempunyai pelbagai sebab untuk melompat ke atas kereta muzik Netflix. Ada yang tertarik ke platform kerana jadual sibuk dan minat peribadi mereka, berusaha untuk memenuhi keperluan intrinsik mereka. Sebagai contoh, seorang informan menyebut ingin menonton kandungan sejarah dan dokumentari untuk mempelajari sejarah dan budaya Islam. Yang lain dipengaruhi oleh langganan anak-anak mereka, ingin memerhatikan apa yang ditonton oleh anak-anak mereka. Selain itu, faktor kemudahan, tempoh percubaan dan ketersediaan kandungan yang pelbagai turut memainkan peranan dalam menarik pelanggan.

Sekarang, mari kita bercakap tentang pengalaman menonton dan kebimbangan orang dewasa Malaysia. Walaupun sesetengah pihak menyatakan kepuasan hati dengan kandungan yang tersedia di Netflix, yang lain mempunyai kebimbangan tentang kandungan yang tidak sesuai, termasuk adegan lucah, kata-kata cabul yang melampau, kebogelan dan unsur LGBTQ. Ibu bapa, khususnya, bimbang tentang pengaruh negatif kandungan tersebut terhadap anak-anak mereka. Terdapat juga perbincangan tentang perbezaan antara Internet dan kandungan, dengan pemberi maklumat mengiktiraf peranan Internet yang berbeza sebagai rangkaian dan kandungan sebagai bahan khusus yang diakses melalui platform seperti Netflix.



Mengenai peraturan kandungan, pendapat berbeza-beza di kalangan pemberi maklumat. Sesetengah berpendapat bahawa kawalan ibu bapa sudah mencukupi untuk menangani isu kandungan yang tidak sesuai, manakala yang lain meminta campur tangan kerajaan dan kawal selia kendiri industri untuk memastikan pematuhan kepada peraturan dan piawaian tempatan.

Kajian ini memberikan pandangan berharga tentang kerumitan peraturan kandungan dalam konteks landskap media yang berkembang pesat di Malaysia. Ia menyerlahkan keperluan untuk pendekatan bernuansa untuk mengimbangi kebebasan media dengan langkah kawal selia untuk melindungi nilai dan kepentingan masyarakat.

Sumber artikel adalah rumusan dari kajian para penyelidik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (Asma Md.Isa*, Wan Amizah Wan Mahmud, Wan Idros Wan Sulaiman dan Muhammad Adnan Pitchan), dan penyelidikan ini diterbitkan dalam Jurnal Antarabangsa Sains dan Teknologi Lanjutan pada tahun 2019. Penyelidikan ini memberi penerangan tentang pengalaman, kebimbangan dan perspektif khalayak Malaysia mengenai kandungan diakses melalui platform OTT seperti Netflix, menyumbang kepada wacana berterusan mengenai peraturan media dan nilai budaya di Malaysia.

Post a Comment

7 Comments

  1. dulu ldy pelanggan netflik.. boleh dikatakan setia juga.. kandungannya pelbagai.. perlu pilih untuk anak-anak.. tetapi bagi kami tiada masalah kerana kami tengok tv bersama-sama.. sambil2 melihat sambil menasihat.. kalau crite x sesuai mereka tahu xboleh dibuka.. Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  2. skang pun dekat rumah Linda pkai box tu...jadi banyak cerita yang mmg tak tapis lah, nk pilih cerita pun, takut nk bukak..hahaha...sebab Linda pun x sempat nk tgok sengsorang..nk tapis2...

    ReplyDelete
  3. Jangan kan netflix... hp kat anak2 tu....

    ReplyDelete
  4. Memang tak sesuai langgan Netflix, jika rumah ada budak-budak. Itu pendapat saya. :)

    ReplyDelete
  5. anak2 memang suka netflix, budak2 skrg
    sb cerita semua ada

    ReplyDelete
  6. Kat rumah ni naniey je yg tengok netflix, kalau anak anak naniey buka kartun je. Cuma kadang ada movie kena tunggu anak tidur dulu baru tengok lagi lagi ada adegan bunuh membunuh.

    ReplyDelete
  7. netflix ni mostly sesuai untuk orang dewasa saja.. sbb macam-macam cerita keluar dalam tu..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.