25 Barang Wajib Ibu Bapa Persiapkan untuk Anak Kembali ke Sekolah


Saat cuti sekolah hampir berakhir, para ibu bapa sudah mula sibuk dengan persiapan menghantar anak-anak kembali ke alam persekolahan. Memastikan anak-anak dilengkapi dengan keperluan sekolah adalah penting untuk membantu mereka memulakan penggal persekolahan baru dengan semangat yang tinggi. 

Berikut adalah senarai 25 barang yang tidak boleh dilupakan oleh ibu bapa dalam mempersiapkan anak-anak untuk kembali ke sekolah.



1.   Pakaian Seragam Sekolah: Pastikan seragam sekolah dalam keadaan baik dan cukup set. Jika perlu, beli yang baru untuk menggantikan yang sudah lusuh atau tidak muat.


2.      Kasut Sekolah: Kasut yang selesa adalah penting untuk keselesaan anak sepanjang hari.


3.      Stokin Sekolah: Stok stokin yang cukup untuk seminggu persekolahan.


4.      Beg Sekolah: Pilih beg yang ergonomik untuk mengelakkan sakit belakang.


5.      Kotak Pencil: Lengkapkan dengan pensil, pemadam, pembaris, dan peralatan tulis lain.


6.      Buku Latihan: Cukupkan buku latihan mengikut subjek yang diambil.


7.      Buku Teks Sekolah: Periksa dan sediakan buku teks yang diperlukan sesuai dengan kurikulum.


8.      Alat Tulis: Pastikan pen, pensil, pemadam, dan alat tulis lain sentiasa ada dalam stok.


9.      Pembaris, penggaris dan alat jangka lukis: Penting untuk mata pelajaran seperti Matematik dan Seni.



10.   Kalkulator (jika perlu): Untuk pelajar yang memerlukan dalam subjek tertentu.


11.   Pemadam Papan Putih: Jika anak-anak menggunakan papan putih dalam kelas.


12.   Lunch Box: Untuk memastikan anak-anak mendapat makanan yang berkhasiat di sekolah.


13.   Botol Air: Pilih botol air yang tahan lama dan mudah dibersihkan.


14.   Tuala Kecil: Untuk kegunaan di tandas atau selepas aktiviti sukan.


15.   Payung atau Baju Hujan: Melindungi anak-anak dari hujan ketika perjalanan ke sekolah.


16.   Topi dan Krim Pelindung Matahari: Melindungi anak-anak dari sinar matahari yang berbahaya.


17.   Pakaian Sukan: Termasuk pakaian dan kasut yang sesuai untuk aktiviti fizikal.


18.   Ransel Sukan: Untuk membawa pakaian dan kasut sukan.


19.   Bekal Makanan Sihat: Sediakan snek atau bekal makanan yang memenuhi nutrisi anak-anak.


20.   Jam Tangan: Membantu anak-anak mengurus waktu mereka dengan lebih baik.



21.   Label Nama: Labelkan semua barang anak-anak untuk mengelakkan kehilangan.

22.   Produk Kebersihan Diri: Seperti tisu basah, hand sanitizer, dan berus gigi (jika perlu).


23.   Alat Muzik (jika perlu): Untuk pelajar yang terlibat dalam kelas muzik atau aktiviti berkaitan.


24.   Alat Keselamatan: Barang-barang seperti pelitup muka dan hand sanitizer penting dalam menjaga kesihatan.


25.   Papan Klip atau Folders: Untuk menyimpan dan mengatur kertas kerja atau nota.



Ingatlah untuk memeriksa senarai ini dan membuat persediaan awal agar tidak terburu-buru pada saat-saat akhir. Memastikan anak-anak dilengkapi dengan barang-barang ini tidak hanya membantu mereka untuk lebih teratur tetapi juga menanamkan tanggungjawab dalam diri mereka.

Selamat membuat persiapan dan semoga anak-anak anda mempunyai tahun persekolahan yang menyenangkan dan produktif!


Tambahan kepada senarai di atas, adalah penting juga untuk para ibu bapa mengekalkan ketenangan sepanjang proses persiapan ini. Berikut adalah beberapa tips untuk membantu ibu bapa kekal tenang sambil menyediakan anak-anak untuk kembali ke sekolah: 

1. Buat Senarai: Mulakan dengan membuat senarai semua yang perlu dibeli atau disediakan. Ini akan membantu anda mengekalkan fokus dan mengelakkan pembelian yang tidak perlu.

2. Aturkan Masa: Tentukan waktu khusus untuk membeli-belah dan persiapan lain. Memecah tugas menjadi sesi yang lebih kecil boleh mengurangkan stres.

3. Bajet Bijak: Tentukan bajet untuk setiap item dan cuba berpegang pada bajet tersebut untuk mengelakkan beban kewangan.

4. Libatkan Anak-anak: Melibatkan anak-anak dalam proses pembelian boleh menjadi aktiviti yang menyeronokkan dan mengajar mereka tentang pengambilan keputusan dan tanggungjawab.

5. Beli Secara Online: Untuk mengelakkan kesesakan di kedai, pertimbangkan untuk membeli barang-barang sekolah secara online.

6. Awal Persiapan: Mulakan persiapan awal untuk mengelakkan kegopohan pada saat-saat akhir.

7. Kesihatan dan Kesejahteraan: Jaga kesihatan anda dengan cukup rehat, makan makanan yang sihat, dan lakukan senaman ringan untuk mengurangkan tekanan.

8. Minta Bantuan: Jangan segan untuk meminta bantuan dari keluarga atau rakan jika anda merasa kewalahan.

9. Waktu Berkualiti: Luangkan masa untuk melakukan aktiviti yang menyenangkan bersama keluarga anda di tengah-tengah persiapan ini sebagai cara untuk berehat.


10. Sikap Positif: Terapkan sikap positif dan jadikan proses persiapan ini sebagai pengalaman pembelajaran bersama anak-anak.

11. Periksa dan Bandingkan: Sebelum membeli, periksa dahulu barang yang masih boleh digunakan dari tahun lepas dan bandingkan harga antara kedai untuk mendapatkan tawaran terbaik.

12. Persediaan Keadaan Darurat: Sediakan kit kecil untuk keadaan darurat yang mungkin terjadi seperti luka ringan atau baju tambahan.

13. Sesi Refleksi: Adakan sesi refleksi bersama anak-anak tentang tahun ajaran yang lalu dan tetapkan matlamat untuk tahun ajaran yang baru.

14. Jaga Komunikasi: Berbicaralah dengan anak-anak tentang apa yang mereka harapkan pada tahun ajaran baru ini dan dengarkan kebimbangan mereka.

15. Nikmati Prosesnya: Walaupun boleh menjadi sibuk dan menuntut, cuba untuk menikmati proses persiapan ini. Ingatlah bahwa ini adalah bagian dari perjalanan anak-anak anda.


Dengan mengikuti tips ini, ibu bapa boleh mengekalkan ketenangan dan keseimbangan semasa menyediakan anak-anak untuk kembali ke sekolah. Persiapan yang teratur dan sikap yang positif tidak hanya akan menguntungkan anak-anak tetapi juga memberikan ketenangan fikiran untuk ibu bapa.

Post a Comment

7 Comments

  1. MA semua settled dah, alhamdulillah..tinggal nak beli buku tulis this week & buku teks dpt masa start sekolah nanti sbb nak tgk kelas aliran masing2 kan.. this year tinggal Iris sorang ye sekolah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah dah settle, oh ya Ian dah tamat sekolah, sekejap aje kan :)

      Delete
  2. Tahniah, anda tersenarai sebagai pemenang segmen "Pencarian Bloglist Blog Sharhanah". Blog anda telah dipautkan ke dalam bloglist saya. Semoga ukhwah kita sesama blogger akan berpanjangan sampai bila-bila๐Ÿ’

    ReplyDelete
  3. thank for sharing , memang berguna la untuk ibu bapa yang tengah prepare kelengkapan sekolah ni .

    ReplyDelete
  4. Kali ni beli yang perlu sahaja sebab tahun akhir sebelum melangkah keluar. Guna mana yang masih boleh guna.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.