Pages

Search This Blog

Showing posts with label sotong goreng berempah. Show all posts
Showing posts with label sotong goreng berempah. Show all posts

Wednesday, July 30, 2014

Rabu Resepi | Sotong Goreng Berempah

Selamat Hari Raya semua..
Macam mana makanan raya?
Sedap?

Ke dah muak dah makan ketupat rendang 2 hari ni?

Kalau dah boring dengan makanan raya semua tu, rasa nak ubah selera,
bolehlah masak sotong pulak kan untuk seisi keluarga?

Bolehlah try resepi emak aku ni, Sotong Goreng Berempah.
Kalau jadi, insyaallah sedap!

Gambar pinjam


Bahan-bahannya:

500g sotong putih
250g rempah kari
50g daun kari
50g cili boh
50g bawang besar (agak2)
20g bawang putih (agak2)
2 batang serai
1 inci halia
150g kacang peas
Sedikit serbuk perasa
Minyak masak secukupnya
Sedikit cili merah, cili hijau dan tomato untuk hiasan (optional)
Cara-caranya:

Kisar bawang besar, bawang putih dan serai. (Bahan tumis)
Panaskan minyak dan masukkan bahan tumis, dan gorangkan sehingga wangi.
Bila minyak sudah naik, masukkan sotong dan biarkan lebih kurang 10 minit.
Sesudah itu, masukkan bahan hiasan tadi.
Letak sedikit garam dan serbuk perasa, dan dikacau rata.


Ummpphhh!!
Sambil taip ni pun dah terbayang-bayang..

:)



Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot

Disclaimer


All content provided on this "Syazni Rahim Blog" blog is for informal reading only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information or comments on this site or found by following any link on this site.

The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information.

The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.

This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.