Acara Kayuhan Syria 2013 di Putrajaya September ini

Hai all..

Bulan September ni, MERCY Malaysia akan adakan acara kayuh basikal untuk Syria di Putrajaya..




Ini info dia untuk aku kongsikan kat korang semua, aku dapat info ni dari emel:

MERCY Malaysia, in collaboration with Harapan Baiduri Sdn Bhd and the Malaysian National Cycling Federation, is organising an event called ‘Cycling for Humanitarian Efforts for Syrians 2013’: Date : 1st of September 2013 (Sunday)
Registration : 7.30 am
Venue : Dataran Putrajaya, Presint 3, Putrajaya (In front of the Palace of Justice)
Distance : 10 km (Light and easy route) and 40 km (Professional route)
Registration fee : RM35.00 per participant (includes a T-shirt, a goodie-bag and RM10 donation to the MERCY Malaysia Syrian Humanitarian Fund)
We have great pleasure to invite your organisation’s staffs or students to participate in this event.
T: 6-03-2273 3999 F: 6-03-2272 3812 M: 6-019-240 3546 E: azril@mercy.org.my W: www.mercy.org.my

Pls do show your support and take part in this event. Help Syria ! Also pray for us who will be leaving for Cambodia for the Kembara Kemanusiaan Projek Bekalan Air Bersih on the same day.
May Allah Ta’ala on the occasion of Eid give us the guidance to resolve that we shall make the Quran and Sunnah our guiding light and practise Islam as much as possible in our deeds 
Norshiha Saidin Head of Community Network
Office of Industry, Community & Alumni Network(ICAN)
Level 20, Tower 2, Engineeering Complex
Universiti Teknologi MARA
40450 Shah Alam, Selangor
Tel: 03 55442824
Fax: 03 55442821
Ok, jadi pada siapa-siapa yang suka berkayuh basikal tu, bolehlah turut serta kalau tak ada apa-apa hal hari tu.. yuran pun tak mahal sangat kot, RM35 termasuk t-shirt, goodie bag dengan siap buat donation sekali kan..




Alang-alang tu aku nak share sekali apa kebaikan dan manfaat yang boleh korang dapat kalau suka kayuh basikal ni, aku share dari blog Deen MTB:

Mengayuh basikal akan menguatkan otot-otot terutama, kaki, betis, paha, lengan , perut dan sebagainya. Malahan berbasikal dapat mengelakkan kecederaan lutut bagi orang yang sudah berusia berbanding dengan berlari. Di kampung kampung masih boleh di lihat ramai warga emas yang gemar menggunakan basikal. Kebanyakkan dari mereka bertubuh tegap dan masih sihat walaupun usia telah melebihi angka 70 tahun. Keupayaan mereka berbasikal menggambarkan yang mereka ini bebas dari sakit sakit kronik seperti kencing manis dan darah tinggi.
Berbasikal juga membuktikan yang mereka ini tidak nyanyuk dan memiliki otak yang sihat. Tahukah kita orang gila tidak boleh berbasikal. Berbasikal memerlukan keseimbangan otak dan tumpuan yang tinggi bagi menyeimbangkan badan. Ini tidak mampu di lakukan oleh orang yang tidak waras. kalau tak percaya anda ambil basikal dan beri pada orang gila, mesti dia akan kayuh masuk ke dalam sungai. Sebab tu kita katakan orang gila otak tak centre. Bunyinya melucukan tetapi ianya telah disahkan oleh pakar. (Orang gila dan bodoh bodoh alang tidak sama yer )
Baru baru ini sekumpulan doktor pakar saraf dari University Gothenburg Sweden menyatakan berbasikal adalah cara yang paling baik untuk bebas dari Migrain (sakit kepala). Hasil kajian yang telah mereka lakukan ke atas pesakit migrain mendapati berbasikal akan menghasilkan tindak balas yang mampu menghilangkan stress dan membaiki kualiti tidur dan ianya akan menstabilkan denyutan di kepala. Lama kelamaan pesakit akan sembuh secara semula jadi.
Amacam?
Nak join kayuhan Syria?

p/s: Aku baru tau orang gila tak boleh kayuh basikal..heheee