Search This Blog

Tuesday, October 6, 2020

Pesona Fitra | Fiksyen

 PESONA FITRA


Suara ibu di hujung corong telefon yang meminta Muhib untuk segera pulang ke kampung pada petang semalam sememangnya mengganggu-gugat ketenteraman hati, lebih-lebih lagi bila ibu tidak mahu menyatakan sebabnya. “Balik dulu, kita bincang”, itu jugalah jawapan ibu apabila Muhib bertanyakan sebabnya sekali lagi sebelum bertolak pagi tadi. Nada suara ibu tenang sahaja, tapi bersulam sedikit resah. Muhib tidak membantah, cuti terus dipohon. Muhib dapat rasakan, perkara ini mesti ada kaitan dengan ayah. Jauh di sudut hati, Muhib mengharapkan semuanya akan baik-baik saja.


++++++++++

Telahan Muhib tepat sekali, yang meminta Muhib untuk segera pulang ke kampung adalah ayah. Walaupun dalam keadaan yang agak lemah, ayah masih tenang menyampaikan hajatnya kepada Muhib. Serba salah jadinya. Rasanya seperti tidak patut untuk Muhib menolak permintaan ayah.

“Macam mana, apa kata Muhib?”, soal ayah Muhib, Pak Din. Matanya merenung tepat ke dalam anak mata anak lelakinya itu. “Muhib pun bukannya semakin muda, umur Muhib dah tinggal tiga nak cukup empat puluh”, Mak Yah, ibunya Muhib, turut menambah rencah sambil tersenyum simpul. Muhib menggaru-garu belakang tengkuknya walaupun tidaklah begitu gatal, cuma permintaan dari ayahnya ini bukanlah sesuatu yang kecil. Persetujuan yang diminta ini datang dengan pakej tanggungjawab dan komitmen besar!

“Muhib malulah ibu, ayah. Patutnya Muhib yang pinang anak dara orang, ini Muhib pula yang dirisik oleh pihak perempuan”, balas Muhib teragak-agak. Mak Yah dan Pak Din ketawa serentak, menambah seram sejuk tubuh Muhib. Tak pernah terlintas oleh Muhib, dia akan dipinang orang. Aku lelaki kot?

Lagipun, Muhib memang selesa menjalani hidupnya sebagai orang bujang selama ini. Tiada masalah bagi Muhib untuk menguruskan segala keperluan hidupnya sehari-hari tanpa seorang suri. Bukanlah Muhib tidak berkeinginan terhadap wanita, tetapi Muhib tidak begitu memerlukannya pun. Gaya hidup lelaki moden yang kosmopolitan tidaklah sesukar mana, malah sangat membahagiakan bagi Muhib. Hidup secara minimalis, sangat memberi kepuasan kepadanya. Tidak dapat Muhib bayangkan semua itu harus berubah 360 darjah apabila dia bersetuju untuk berumahtangga. Ah, pasti ‘bachelor pad’ miliknya perlu berubah wajah apabila dia sudah mempunyai isteri nanti. Tak nak!

“Ayah dan ibu harap Muhib faham, kalau boleh kami teringin nak tengok Muhib berkahwin sebelum kami menutup mata. Kami berdua ni dah masuk ‘Isyak’ dah Muhib, bila-bila saja boleh pergi. Terutamanya ayahlah”, Pak Din menundukkan pandangannya, mengenang nasib dirinya yang ibarat hidup segan mati tidak mahu dek penyakitnya itu. Muhib menghela nafas yang panjang melihatkan semua itu. “Orangnya macam mana, ibu?”, pertanyaan Muhib itu membuatkan kedua orang tuanya ceria kembali. Muhib tahu dia kini memang tidak begitu ikhlas, namun lebih kepada menjaga hati orang tuanya yang uzur. Tambahan pula, Muhib tiada alasan yang kukuh untuk menolak.

“Seperti yang ibu bagitahu Muhib tadi, dia pun bukanlah anak dara lagi. Janda anak satu. Dia anak kawan ayah. Nasib dia dahulu tak begitu baik, suaminya lari dengan perempuan lain sewaktu dia dalam pantang. Kiranya dia ni ibu tunggal. Tapi dia baik orangnya, cantik pula tu!”, bersemangat Mak Yah bercerita mengenai wanita yang meminang anak lelakinya yang seorang ini. “Muhib jangan risau, dia wanita bekerjaya, standing dengan Muhib”, tambah Mak Yah lagi. “Siapa Namanya ibu?”, soal Muhib sekadar melengkapkan penerangan ibunya supaya kelihatan dia turut berminat. “Fitra”, balas Mak Yah dan Pak Din serentak.

“Insyaallah petang ini dia akan ke sini bersama beberapa ahli keluarganya, ibu jemput mereka minum petang di rumah kita”, terang Mak Yah sambil bingkas berdiri membetulkan ikatan kain batiknya sebelum berlalu ke dapur. Muhib terkebil-kebil di sisi Pak Din, gelisah memikirkan semua yang berlaku agak pantas ini.

++++++++++

“Yah, sampai dah mereka ni”, laung Pak Din sambil menolak kerusi rodanya ke muka pintu. Sejak habis solat asar lagi, Pak Din telah bersiap kemas untuk menyambut tetamu. Muhib hanya berdiri di muka pintu bilikya, berselindung di sebalik kain langsir. Jarinya hanya menyelak sedikit untuk mengintai tetamu-tetamu yang sudah mulai memenuhi ruang utama rumah ibubapanya, seperti anak dara sunti pula perangainya.

Muhib menghitung bilangan tetamu yang ada ketika ini. Tidaklah begitu ramai, ada seorang lelaki lebih kurang usianya, dan ada dua orang perempuan dewasa, seorang sedikit tua, dan seorang lagi Muhib anggarkan usianya dalam penghujung dua puluhan. Terdapat seorang kanak-kanak lelaki lebih kurang lima tahun yang duduk menyelit di sebelah perempuan muda tadi. Muhib tersenyum sendirian, wanita yang muda tadi telah berjaya menangkap perhatiannya.

Wajahnya manis berseri, senyumannya cantik sekali menampakkan barisan giginya yang putih bersinar. Sesekali dia menekup mulutnya ketika ketawa dengan lawak yang diutarakan oleh Pak Din. Celak rona hitam yang dioles kemas di atas kelopak mata menambah lagi paras menariknya. Leka Muhib memandang, lebih-lebih lagi perilakunya yang lemah-lembut sekali melayan kanak-kanak lelaki yang disebelah dia itu. Jantung Muhib berdegup kencang, jujurnya, Muhib tidak pernah rasa tertarik sebegini ketika memandang seorang perempuan.

“Muhib, marilah keluar sini. Tetamu nak jumpa”, laung Mak Yah. Jantung Muhib terasa seperti hendak terlepas ke lantai. Gugup pula rasanya hendak bertentang mata dengan bakal isteri secara lebih dekat. Perlahan-lahan Muhib menjengul keluar dari biliknya dan berjalan ke arah sekumpulan manusia yang telah sekian lama bersembang di ruang tamu itu. Mata Muhib tidak berganjak dari memandang ke wajah wanita muda yang telah berjaya menyamun hatinya walau dengan hanya sekali pandang itu, dan Muhib tidak keseorangan begitu. Wanita itu juga tidak berpaling langsung ke arah lain sewaktu Muhib menyusun langkah ke arahnya. Senyuman yang indah dipamerkan sambil matanya terus kekal tertancap ke wajah Muhib.

Muhib mengambil tempat di sebelah Mak Yah selepas bersalaman dengan lelaki yang seusianya itu. Gugup, Muhib hanya merenung corak bunga-bungaan pada karpet yang berada di bawah tapak kakinya. Serius, Muhib benar-benar merasakan dirinya persis sekuntum bunga yang hendak disunting orang. Bunyi macam lucu kan? Tapi Muhib terasa kakinya seperti tidak jejak ke tanah, wajahnya terasa panas sekali menahan malu. Tapi mengenangkan bakal isterinya itu sebegitu menawan, Muhib gagahi semua itu.

Sempat Muhib mencuri pandang kepada wanita muda itu sekali lagi. Kali ini, Muhib terpandang pada tanda nama berwarna hitam yang tersemat di bahu kiri wanita itu. Fitra. Itu yang tertera di atas tanda nama itu. Muhib sepertinya telah diterbangkan oleh awan-awan angan yang kini membawanya ke daerah kebahagiaan, sesekali berbalas senyum dengan wanita itu, membuatkan Muhib semakin lemah longlai.  Segala isi perbualan pada petang itu tidak lagi penting untuk Muhib hadamkan. Terima kasih ibu dan ayah!

++++++++++

Muhib terangguk-angguk mengiakan kata-kata yang membuatkan Mak Yah dan Pak Din menyeringai kegembiraan. “Alhamdulillah, syukur sebab Muhib ikhlas terima Fitra”, ujar Pak Din. “Sepertimana yang Muhib nampak, itulah Fitra seadanya. Walaupun dia bukanlah anak gadis, tapi ayah tahu dia boleh bahagiakan Muhib, selagi Muhib ikhlas untuk hidup bersama dengan dia, dan bimbing dia sebagai isteri”, tambah Pak Din lagi.

“Dia ada bagitahu ibu tadi, dia ingat nak ajak Muhib keluar makan dahulu, untuk kenal-kenal, kalau Muhib hendaklah. Sebab dia tahu, semua yang berlaku ni mendadak, dia masih bagi peluang kepada Muhib untuk berfikir dahulu, sebab ini bukan perkara kecil”, tenang Mak Yah menyampaikan hajat bakal pengantin perempuan. “Dia ingat nak cakap terus pada Muhib tadi, tapi Muhib lekas sangat lari masuk semula ke bilik, macam anak dara”, terkekek-kekek Mak Yah dan Pak Din mengingat kembali fiil anak teruna mereka petang tadi. Muhib hanya tersengih sama. “Fitra juga kalau boleh, tak mahu Muhib buat keputusan melulu atau hanya sebab kesian”, Pak Din menambah.

“Tak perlulah ibu, ayah, Muhib setuju dengan pinangan dia”, berseri-seri wajah Muhib berkata-kata. “Dan Muhib setuju untuk dipercepatkan urusan pernikahan Muhib dengan dia hujung bulan nanti. Kursus kahwin pun kebetulan Muhib dah pernah hadiri masa temankan kawan yang nak kahwin awal tahun tempohari. Tak perlu bertunang, Muhib nak nikah terus sahaja. Ringkas-ringkas sahajalah ibu, yang penting segera dihalalkan. Segala urusan Muhib serahkan pada ibu, fasal duit, ibu beritahu sahaja berapa, Muhib akan beri”, panjang lebar Muhib menjelaskan persetujuannya, di minda, wajah dan senyuman bakal isterinya terbayang-bayang.

++++++++++

Kesibukan kerja dek kerana akan bercuti agak panjang selepas majlis pernikahan nanti menjadi sebab Muhib tidak dapat kerap pulang ke kampung untuk membantu Mak Yah dan Pak Din membuat persiapan kenduri. Ada juga Muhib meminta nombor telefon bakal isterinya itu, namun adalah berhubung beberapa kali sahaja, itu pun melalui Whatsapp, Muhib segan pula untuk berbual panjang ditalian. Namun selang beberapa hari sekali, pasti Fitra akan mengirimkan kata-kata semangat, mutiara kata dan pesanan yang baik-baik buat Muhib, begitu juga sebaliknya. Cukuplah untuk melepas rindu, kerana tiada gambar Fitra untuk ditatap Muhib. Fitra juga cuma menggunakan gambar bunga mawar kuning sahaja sebagai gambar profail akaun Whatsappnya. Bak kata M. Nasir, mungkin inilah dia kebahagiaan!

++++++++++

Pagi-pagi lagi Muhib sudah terpacul di dapur. Bau harum sambal sotong air tangan Mak Yah menyemarakkan lagi perasaan teruja Muhib pada hari ini. Terasa lapar benar Muhib ketika ini walaupun selera makannya tenggelam timbul kerana bercampur-baur dengan perasaan gemuruh untuk bernikah pada petang nanti.

“Muhib, ibu nak ucapkan terima kasih pada Muhib sebab sudi perkenankan hajat ayah. Ayah teringin benar nak tengok Muhib beristeri, lama kami tunggu, tapi Muhib tak ada tanda-tanda pun menunjukkan Muhib ada teman istimewa”, kata Mak Yah sambil mencedokkan nasi lemak yang masih berasap untuk Muhib. “Keluarga Fitra tu ayah dah kenal lama, Fitra memang perempuan yang baik. Cuma sebelum ini, dia takut untuk kenal dengan mana-mana lelaki selepas apa yang bekas suami dia buat dulu. Baru-baru ini hati dia terbuka semula, kebetulan dia dapat tahu yang Muhib masih bujang, dia sampaikan hasrat untuk kenal dengan Muhib melalui ayah dia, kawan ayah tu”, panjang penerangan Mak Yah sambil memerhatikan anak bujangnya yang seorang itu bersarapan.

“Jodoh Muhib dah sampai ibu, rasa ragu-ragu dalam hati Muhib terus hilang masa terpandang dia hari tu”, ujar Muhib malu-malu. “Ibu bangga sangat dengan Muhib sebab seikhlas hati menerima Fitra tanpa kisah tentang perbezaan usia”, kata Mak Yah menepuk-nepuk bahu anaknya itu.

++++++++++

Muhib kelihatan segak sekali mengenakan sepersalinan baju melayu satin berwarna putih dan langsung tidak lekang dengan senyuman sepanjang berjalan ke arah bantal besar yang berada di tengah-tengah rumah bakal isterinya. Muhib sedar ada banyak sekali pasang mata yang memandang ke arahnya. Maklumlah, walaupun hampir memasuki four series, aku kan masih kacak.

Sempat Muhib menjeling pada pelamin yang penuh dengan hiasan bunga-bungaan berwarna merah dan kuning, ditambah indah dengan lampu-lampu yang berkilauan. Cuma penyerinya masih belum keluar dari bilik, singgahsana itu masih belum ada permaisurinya.

Beberapa ketika selepas Muhib bersalaman dengan Tok Kadi dan kesemua lelaki yang ada, Muhib mula mengambil tempat duduk bertentang dengan Tok Kadi. Sejurus itu, lelaki yang berbaju melayu biru yang seingat Muhib turut datang ke rumahnya ketika acara ‘merisik’ dirinya tempohari mula mengensot sedikit ke belakang, merapati pintu bilik yang ditutupi dengan langsir yang cantik berkain kilat. Mungkin itulah kamar yang menempatkan bakal isteri Muhib ketika ini.

“Malihah, pengantin lelaki dah bersedia”, kedengaran lelaki itu seolah bercakap dengan seseorang di sebalik langsir. Seketika kemudian, terjengul kepala seorang wanita bertudung biru elektrik sambil tersengih-sengih memandang ke arah Muhib dari sebalik langsir. Ibarat gendang tarian singa yang dihentak bertalu-talu, begitulah kuatnya debaran di dada Muhib sebaik sahaja mereka bertentang mata. Muhib segera mengalihkan pandangannya ke lantai, dan dari ekor mata, Muhib boleh melihat bayangan dua orang perempuan sedang berjalan ke arah pelamin. Muhib memejamkan matanya rapat-rapat sambil menarik nafas sedalam mungkin untuk mengurangkan rasa gementarnya ini.

Tok Kadi memulai acara, Muhib masih menunduk dalam debaran. “Saudara Muhib Bin Din, adakah benar saudara sedia untuk bernikah dengan Saudari Fitra Maziyah Binti Harun?”, soal Tok Kadi kepada Muhib.

“Yeay yeay nenek nak kahwin!”, Muhib yang baru hendak membuka mulut untuk menjawab soalan dari Tok Kadi tadi mulai terkesima. Nenek?

Lelaki yang memangku kanak-kanak lelaki berbaju kuning yang menjerit tadi segera menekup mulutnya sambil membuat isyarat senyap. Seraya Muhib berpaling ke arah pelamin.

“Hah? Apa ni?”, Muhib mulai tidak tentu arah. Yang berbusana pengantin di pelamin itu bukanlah perempuan yang dijanjikan untuk menjadi isterinya. Kaget, Muhib mulai berdiri, diikuti dengan Mak Yah yang segera memaut lengan anaknya itu.

“Ibu, apa semua ni? Ibu kata Muhib akan bernikah dengan Fitra kan?”, soal Muhib sambil memandang wajah dua wanita yang duduk di atas pelamin. Kedua-duanya juga kelihatan terpinga-pinga.

“Betullah tu Muhib, kita datang ni memang untuk nikahkan Muhib dengan Fitra”, Mak Yah cuba menenangkan Muhib yang semakin berang.

“Tapi kenapa dia tak pakai baju pengantin?”, Muhib menunjukkan jari telunjuk kanannya ke arah wanita yang memakai tudung berwarna biru elektrik itu.

“Itu isteri saya bang”, lelaki berbaju melayu biru tadi juga sudah mulai berdiri.

“Apa?”, peluh jantan mula merenik di dahi Muhib. “Tapi hari tu saya nampak dia pakai tanda nama ‘Fitra’?”, soal Muhib masih belum berpuas hati.

“Iyalah Muhib, sebab nama dia pun Fitra juga. Fitra Malihah, anak tunggal kepada Fitra Maziyah, yang datang melamar Muhib. Di sekolah sahaja dia dipanggil Cikgu Fitra, tapi orang terdekat panggil dia Malihah, Fitra yang lamar Muhib itu emaknya. Kan kami semua dah terangkan pada Muhib masa sesi taaruf hari tu”, tergagap-gagap Mak Yah menerangkan kepada Muhib perkara yang Mak Yah ingat sudah cukup jelas bagi Muhib.

“Hah?!!”, kepala Muhib terasa berpusing-pusing sebelum jatuh pengsan di hadapan Tok Kadi.

“Nenek, atok pengsan!”, laung kanak-kanak berbaju kuning tadi memecah sunyi sambil berlari mendapatkan ibu dan neneknya yang sudah mula menangis di atas pelamin.


Syazni Rahim

04102020

SAMBUNGAN..

++++++++++

Terima kasih pada yang sudi singgah dan baca cerpen aku, untuk membaca cerpen-cerpen aku yang lain, boleh klik pada tajuk-tajuk di bawah 😙:


BUKAN PERCUMA

JUN

GALAS

SALAH SIAPA SEBENARNYA

SEPERTI YANG AWAK MAHU

HATIKU ADA KAMU

JANGAN NARSISIS

SELESAI


PS: Semua gambar cover yang digunakan hanyalah hiasan dan imaginasi penulis semata-mata. Semua cerita adalah rekaan, tiada kaitan dengan yang hidup ataupun telah meninggal dunia.



34 comments:

  1. hahaha...mau tak pengsan si atuk...alahai Muhib Muhib..

    ReplyDelete
  2. Hahhaha sian pengantin lelaki sampai pengsan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi.. siapa suruh dia tak dengar betul2 kan kikiki
      terima kasih sudi baca ;)

      Delete
  3. Adoiii, kesian tau kat Muhib, iyo2 dah setuju nak kawen, tiba camtu plak jadinya, rasanya Muhib tak jadi kawen kan, pastu lepas ni mgkin Muhib serik taknak kawen dah, huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin jugak :P
      Muhib kena banyakkan mendengar lepas ni hahaha, terima kasih sudi baca ;)

      Delete
  4. Wow... Cikbunga ade juga cuba buat contengan... Sekerat jalan jew...
    Nanti boleh keluarkan buku👍👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah jika ada publisher yang sudi nak terbitkan hehe

      Delete
  5. WOW MENARIK CERPEN SYAZ KREATIF SEKALI

    ReplyDelete
  6. Akak ada bakat untuk menjadi novelis. teruskan berkarya kak.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru nak belajar menulis sebenarnya..hehe terima kasih ;)

      Delete
  7. boleh ke kategorikan cerpen ni humor? kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin? hehe.. uncle komikkan cerpen ni boleh? :P

      Delete
  8. Hahaha.. plotr twist dia lain macam.. hahaha.. kesian muhib.. Tu lah, tak nak siasat betul2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab dia tak dengar betul2 :P
      Terima kasih sudi baca ;)

      Delete
  9. Hahaha..tu la..Lain kali bila orang dataang merisik, kena dengar betul2. Ni terawang-awangan sendiri . Siapa yang salah.. diri sendiri la..hahahah.Tak pasal2 dapat pangkat atuk,.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan, khayal lagi :P
      Terima kasih kak diana sudi baca ;)

      Delete
  10. hahaha muhid, len kali dgr betul2 yaaa

    ReplyDelete
  11. Aduh! Terus auto jadi atok. Mahunya Muhib tak pengsan. Kesian dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi mungkin dia overreacted? Sebab Fitra tu tak begitu tua sangat :P

      Delete
  12. dulu pernah jugak buat cerpen, novel pun ada buat tapi separuh jalan ja hahhaha now masi belum ada mood mau teruskan. kiv ja dulu lol

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada masa boleh teruskan, best juga menulis ni, macam terapi heheh :)

      Delete
  13. adoiii lawak lawak!!! sampai pengsan pengantin lelaki!

    ReplyDelete
  14. patutlah emaknya cakap sudi terima fitra walaupun beza usia.. hahahahha..hadohaiiii.

    nakal tau penulis....i jentik kang baru tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahaha jangan marah haa.. ;)
      terima kasih ammi sudi singgah baca :D

      Delete
  15. Terkena panah asmara, langsung jd penasaran..haha..my classmate ada yg jd nenek masa umur 47, lps spm terus kahwin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi ada kan kawan2 kita yang bertemu jodoh awal ;)
      Terima kasih sudi baca :D

      Delete
  16. adoi... sampai pengsan atok x jd kawen... br baca part ni.. hahaha

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot

Ya it's me