Friday, September 10, 2021

Bulang | Erti Perkataan

 B.U.L.A. N.G

Perkataan Bulang ni ada beberapa maksud. Antara maksudnya adalah kain yang dililitkan pada kepala.


Macam watak Barkoba dalam siri Kampong Pisang Bersiri-siri tu.
Jarang sekali watak Barkoba lakonan Bell Ngasri tidak memakai bulang atas kepalanya sepanjang perjalanan siri Kampong Pisang.

Bulang juga memberi maksud pengikat taji.
Bulang-bulang pula adalah baling-baling.

Selain itu, bulang juga adalah nama lain bagi pokok bunga kertas atau nama glamornya bougainvillea tu!

Sumber freepik




22 comments:

  1. belum tengok lagi cerita kampung pisang bersiri2 ni.

    ReplyDelete
  2. thank you for sharing..tahu bunga bulang saja..

    ReplyDelete
  3. Banyak maksudnya boleh jadi confused. Baru tahu nama ikatan kat kepala barkobar tu bulang. Bulang dan barkobar berpisah tiada. Rindu pulak drama kampong pisang.

    Paling tak sangka bulang tu nama lain untuk bunga kertas. nama dah best bougainvillea bila sebut bulang rasa bukan bunga pulak. Hehe...

    ReplyDelete
  4. first time tahu perkataan bulang ni. bila berganda jadi lain pulak maknanya ye

    ReplyDelete
  5. Baca ni...baru tahu maknanya...(baru 1st time dgr perkataan ni..)๐Ÿ˜ฌ๐Ÿ˜

    ReplyDelete
  6. Tambah kosa kata : Bulang bermaksud kain yang dilitkan pada kepala. Jugab bermaksud pengikat taji.

    ReplyDelete
  7. ooo baru tau bunga kertas nama lainnya bulang! hehe

    ReplyDelete
  8. Ohh baru akak tahu..ni pun sbnrnya baru dgr perkataan bulang ni..

    ReplyDelete
  9. Bulang..... Ooo. macam. macam maksud ehhh

    ReplyDelete
  10. Baru tahu ada perkataan bulang...

    ReplyDelete
  11. Ohhhhh perkataan baru untuk saya, bila dah jadi kata ganda, bawa maksud lain pulak ye.

    ReplyDelete
  12. baru tau maksud bulang tu.. bunga kertas tu bulang jugak ye

    ReplyDelete
  13. Ikatan tu Bulang rupanya namanya. Thanks for sharing

    ReplyDelete
  14. ada pelbagai maksud juga disebalik perkataan bulang

    ReplyDelete
  15. Ohh.. ada nama jugak eh mende alah atas kepala tu... Bulang rupanya . Ok noted.. tw info . hehe

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot