Atau emel SR di syaznirahim[at]gmail.com

Monday, December 13, 2021

Sabun Mandi dan Alkisah Mandi Si Anak Kecil

SR baru belikan ayu sabun mandi jenis liquid ni lagi hari tu. Memang sabun mandi anak-anak SR kan, dekat rumah ni, cepat betul habisnya weh. SR pun tak taulah kenapa anak-anak SR suka betul bersabun. Haha! 

Adam dan amir memang dah mandi sendiri aje sekarang ni. Cuma ayu aje yang masih SR mandikan. Sebab dia baru tiga tahun kan, SR tak rasa pula anak boleh mandi sendiri pada usia sekecil tu. Memang SR akan mandikan dan sabunkan dia. Dia pulak perempuan, rambut boleh tahan dah panjang. Tiap kali mandi, memang SR akan syampukan sekali. Sambil-sambil mandikan dia, SR akan borak-borak dengan dia. SR dan ayu ada lagu tau!

Lepas sudah mandi, tiap kali SR lap dia dengan kain tuala, SR dan ayu akan nyanyi:

"Dah mandi, dah wangi! Dah mandi, dah wangi!! Dah mandi, dah wangiiii!!!"

Makin lama, makin panjang dan kuat. Hihi.. Dah jadi trademark pulak antara SR dan ayu. Seronok tengok dia happy tiap kali lepas mandi.

😀

+++

Tips Mandikan Anak Kecil

Masa mandi boleh menjadi masa yang menyeronokkan dan istimewa untuk dikongsi dengan anak kecil anda. Ia juga masa untuk berhati-hati, walaupun. Sentiasa ingat petua mandi ini untuk memastikan si kecil anda selamat semasa dia semakin bersih:

  • Peraturan pertama dan paling penting ialah: Jangan sekali-kali meninggalkan anak kecil anda tanpa pengawasan, walaupun seminit. Kanak-kanak boleh lemas dalam kurang daripada satu inci air. Kumpulkan semua bekalan (sabun, tuala, dll.) yang anda perlukan lebih awal.
  • Jangan masukkan anak kecil anda ke dalam tab apabila air masih mengalir (suhu air boleh berubah atau air boleh menjadi terlalu dalam). 
  • Jadikan tab mandi keluarga selamat: Tab mandi sangat licin, jadi pasangkan tikar mandi getah untuk tempat duduk yang lebih selamat. Sarung muncung yang berkusyen boleh melindungi kepala anak kecil anda daripada benjolan yang menyakitkan. Juga, pastikan bahawa mana-mana pintu pancuran mandian kaca gelangsar diperbuat daripada kaca keselamatan. 
  • Jadikan air mandian hangat dengan selesa. Bayi dan kanak-kanak kecil biasanya lebih suka tab mandi yang lebih sejuk daripada yang mungkin anda lakukan. 
  • Jangan letak terlalu banyak air di dalam tab - jangan melebihi paras pinggang (dalam posisi duduk) untuk kanak-kanak dan kanak-kanak yang lebih tua. 
  • Ajar anak anda duduk (bukan berdiri) di dalam tab mandi. Sabun, syampu dan mandian buih boleh mengeringkan kulit anak anda dan boleh menyebabkan ruam, jadi gunakannya dengan berhati-hati. 
  • Untuk mengelakkan anak kecil anda duduk terlalu lama dalam air berisi sabun yang berpotensi menjengkelkan, sediakan masa bermain pada permulaan mandi dan simpan sabun dan syampu untuk penghujungnya. 
  • Jangan benarkan anak anda menyentuh pemegang paip. Walaupun dia tidak dapat memindahkan mereka sekarang, dia akan cukup kuat untuk melakukannya akhirnya — dan itu boleh menyebabkan kecederaan serius. (Anda mungkin cuba meletakkan anak kecil anda di dalam tab dengan membelakanginya ke pili.) 
  • Jauhkan peralatan elektrik (seperti pengering rambut dan seterika keriting) dari tab mandi.

+++

Rasa-rasa sebotol sabun yang SR baru beli ni, dapat ke bertahan sampai bulan depan ye? Ahahah..

9 comments:

  1. Budak-budak suka main sabun dan air. Jenuh tanya dah ke belum. Hehe.

    ReplyDelete
  2. mijan yang 4 tahun pun MY mandikan lagi. Kalau tak, tak bersih pun mandinya

    ReplyDelete
  3. Sehari mandi dua kali, cepat jer habis sabun tu, kalau mandi buih! Hihii

    ReplyDelete
  4. ha ha ha..biasa la tu. bebudak memang suka main sabun, diaorang suka tgk buih banyak2 tu... emmm....bertahan 2 minggu maybe?

    ReplyDelete
  5. Mandi buih memang kanak2 suka . 3 4 pump lagi berbuIh byk

    ReplyDelete
  6. wah siap ada lagu khas lepas mandi ye ayu...
    3 tahun memang perlu kita mandikan lagi bagi akak, kalau 5 tahun pun tetap kene awasi jugak lagi.. risau kadang bebudak ni

    ReplyDelete
  7. dalam bilik air la tempat yg palingkena hati2

    ReplyDelete
  8. SA pun suka mandikan budak kecik..anak- anak buah memang semua dengan SA kalau diorang balik...selalu beli carrie junior..sebab banyak buih...hehehe...

    ReplyDelete
  9. Budak budak memang suka mandi lama sebab main sabun lama. Itu yang cepat habis kot dok main sabun je. betul, tak boleh tinggal lama lama dalam bilik air. Banyak kes lemas dalam baldi pun ada. Seronok pulak ada trademark.

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot