Monday, January 24, 2022

Fakta Tentang Rambut Manusia


  • Rambut diperbuat daripada keratin, bahan yang sama diperbuat daripada kuku.

  • Rambut tumbuh pada kadar 12 inci sebulan. 
  • Rambut tumbuh di mana-mana pada tubuh manusia kecuali selaput lendir dan kulit berlapis (bibir, zakar, labia minora, tapak tangan dan kaki).
  • Terdapat empat jenis rambut manusia; mereka adalah rambut primordial, lanugo, vellus dan terminal. Bulu primordial dan lanugo berkembang pada tiga dan enam bulan pada bayi semasa tempoh kehamilan sebelum kelahiran. Bulu vellus halus dan tidak mempunyai medula di dalam korteks, dan terdapat di seluruh badan. Bulu terminal menonjol dalam rupa dan struktur keras, dan terdapat pada kulit kepala/kepala, kening, bulu mata, muka, ketiak, dan sekitar organ kemaluan. Selain itu, mongoloid mempunyai bulu terminal yang paling tebal di antara semua bangsa manusia (90 – 120 µm). 
  • Rambut Kaukasia mengukur diameter antara 70 dan 100 mikrometer manakala dalam bangsa Negroid, ia adalah dari 60 hingga 90 mikrometer.
  • Rambut kepala anda mempunyai peranan; menjadikan kepala anda hangat sambil  menyediakan beberapa kusyen untuk tengkorak anda.
  • Pada purata kepala manusia, terdapat lebih daripada 100,000 rambut. 
  • Setiap hari, dari 50 hingga 100 rambut gugur dari kepala anda, tetapi akan ada rambut baru akan menggantikan rambut yang gugur.
  • Rambut datang dalam pelbagai warna dan tekstur dan ditentukan oleh gen anda. 
  • Terdapat dua jenis pigmen, eumelanin dan pheomelanin, yang menghasilkan warna rambut yang berbeza mengikut kepekatan di dalam korteks. Dalam rambut merah, pheomelanin menonjol manakala eumelanin dominan dalam rambut hitam, perang dan coklat.
  • Uban adalah akibat penurunan atau hilangnya pigmen dari korteks rambut.
  • Rambut lelaki tumbuh lebih cepat daripada rambut perempuan. 
  • Rambut manusia tumbuh lebih cepat dalam cuaca panas.
  • Potongan rambut yang kerap mengekalkan rambut yang sihat dengan menghalang ianya bercabang, atau kerosakan pada hujungnya. 
  • Rambut kita mungkin terjejas oleh tabiat pemakanan kita. 
  • Rambut kita kelihatan dan terasa lebih sihat apabila kita mengambil diet yang kaya dengan mineral seperti protein, zat besi dan vitamin E.


  • Rambut manusia biasanya konsisten dalam warna dan pigmentasi sepanjang helaian rambut, manakala bulu haiwan mungkin menunjukkan perubahan warna yang radikal dalam jarak pendek, dipanggil banding. Taburan dan ketumpatan pigmen dalam bulu haiwan juga boleh menjadi ciri yang boleh dikenal pasti untuk membezakan bulu haiwan dan rambut manusia.
  • Perbezaan utama antara rambut manusia dan bulu haiwan ialah rambut manusia tidak berhenti tumbuh; oleh itu, ia lebih panjang manakala bulu haiwan berhenti tumbuh apabila ia mencapai panjang tertentu; oleh itu, ia lebih pendek.

10 comments:

  1. Jenuh nak trim bulu kucing kalau panjang macam manusia..
    Good sharing :)

    ReplyDelete
  2. penah dengar org cakap kalau kerap buang airbesar cepat panjang rambut
    he hee entah ke betul atau tak
    tpp yg pasti rambut ciknur jenis lambat panjang ha haaa

    ReplyDelete
  3. Perasan jugak rambut lelaki tumbuh lagi cepat daripada perempuan.
    Sayang nak potong rambut dengan kerap. Tapi itulah lagi sihat sebenarnya. Terima kasih share info ni :)

    ReplyDelete
  4. teringat rambut aiyan, masa dia kecik lembut je rambut dia... bila dah besar ni pakai shampoo pun sendiri je bukan main kasar rambut dia jadinya

    ReplyDelete
  5. terima kasih SR kongsi info menarik ini :)

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot