7 Cara Menyikat Rambut Dengan Betul

Adakah anda ingin tahu cara menyikat rambut anda dengan betul? 

Menyikat harus diberi penelitian  berbeza bergantung pada jenis rambut yang anda miliki - ketebalan, tekstur dan panjang. Selain itu, berus yang perlu anda gunakan bergantung pada jenis rambut anda.

 
Menyikat rambut bukan sahaja sesuatu yang kita diajar untuk dilakukan sebagai kanak-kanak untuk keseronokan; ia juga mempunyai pelbagai manfaat penting untuk kesihatan rambut dan kulit kepala. Menyikat rambut anda sering dikaitkan dengan memastikan rambut tidak kusut dan dalam keadaan baik. 

Walau bagaimanapun, ia boleh membantu meningkatkan aliran darah, dan pergerakan memberus yang lembut dan teratur mengeluarkan kulit mati yang mungkin menghalang pori-pori kulit kepala. Di sini, SR akan kongsikan hasil pembacaan SR tentang cara menyikat rambut anda dengan betul untuk memastikan ia bebas kusut dan sihat.

1. Jangan Sikat Rambut Lebih Daripada Perlu

Menyikat rambut anda boleh membantu setiap jenis rambut, tetapi idea bahawa anda perlu menyikat helaian anda 100 kali sehari untuk menjadikannya lebih bersinar adalah palsu. Ini bukan kesnya. Memberus terlalu banyak benar-benar boleh merosakkan rambut. Apabila menyikat rambut terlalu banyak, anda akan mengangkat dan megusik kutikula, menjadikannya kelihatan kusam kerana cahaya tidak akan memantulkannya. Akibatnya, hanya sikat rambut anda seberapa banyak yang diperlukan untuk memastikan ia tidak kusut dan licin!


2. Semasa rambut anda basah, gunakan jari anda atau berus dayung untuk meleraikannya jika anda mempunyai rambut kerinting

Tangan adalah alat terbaik anda jika anda mempunyai rambut kerinting atau ikal. 

Begini cara menyikat rambut kerinting dengan betul: Sapukan sedikit perapi atau gel yang boleh dibiarkan masuk ke jari anda dan gunakannya untuk meratakan produk dan menghilangkan kusut. Jika anda mahu, anda boleh menggunakan sikat jenis paddle untuk menyebarkan produk pada rambut anda.


3. Elakkan menyikat rambut beralun atau kerinting setelah ia kering

Apabila menyikat rambut kerinting, lebih baik melakukannya apabila rambut keriting anda masih basah. Ia jauh lebih baik untuk kestabilan rambut, selain daripada menjadikannya lebih mudah diuruskan. Kedua, menyikat rambut kerinting semasa kering bukan sahaja boleh merosakkan corak, tetapi ketegangan sebenarnya boleh menyebabkan kerosakan.


4. Ingat, setiap masa!

Selepas mandi, biarkan rambut anda kering sehingga 70-80% kering, kemudian gunakan produk biarkan masuk (atau pelindung haba) untuk menyelesaikannya. Apabila menggunakan lampiran muncung, sengetkannya supaya ia menghala ke bawah batang rambut dan jarakkannya sekurang-kurangnya 3 inci dari rambut anda. Kerja bahagian demi bahagian, gunakan api yang perlahan, dan jika menggunakan lampiran muncung, sengetkannya supaya ia menghala ke bawah batang rambut dan jarakkannya sekurang-kurangnya 3 inci dari rambut anda.


5. Pastikan berus rambut anda sentiasa bersih

Tidak kira jenis rambut yang anda miliki atau berus yang anda gunakan, satu peraturan terpakai di seluruh papan: bersihkan berus rambut anda dengan kerap. Berus anda memegang pada produk dan serpihan yang anda sikat keluar dari rambut anda setiap hari — jika anda tidak memastikan berus rambut bersih, anda akan menyikat serpihan itu kembali ke rambut anda.


6. Sikat Dahulu Rambut Sebelum Syampu

Kebanyakan orang berpendapat bahawa mereka harus menyikat rambut mereka selepas mencucinya, tetapi memberus simpul sebelum memasuki bilik mandi adalah pendekatan terbaik untuk memastikan rambut bebas kusut. Kemudian, daripada menggosok, gunakan syampu dekat dengan akar dan urut bahan itu perlahan-lahan ke kulit kepala dan rambut anda. Bilas rambut anda dengan baik dan keringkan dengan tuala daripada menggosoknya sehingga kering, kerana ini hanya akan mendorong anda untuk menyikatnya semula.


7. Berlembutlah Dengan Rambut Anda

Selepas mencuci, walaupun dengan teknik memberus rambut yang terbaik, mungkin masih ada sedikit kusut. Kesabaran adalah satu-satunya cara untuk berjaya dalam situasi sedemikian. Sapukan semburan penyah kusut atau perapi biarkan pada kusut dan urut keluar perlahan-lahan tanpa menggunakan terlalu kuat. Ingat bahawa menyikat rambut dengan kuat hanya boleh merosakkan atau memecahkannya dengan mencabutnya di akar dan memutuskannya. Mulakan dengan meleraikan dan menyikat hujung rambut anda. Bermula di hujung adalah kaedah terbaik untuk menyikat rambut. Keluarkan simpulan semasa anda meneruskan ke atas batang rambut dengan pergerakan pendek dan pantas.

Post a Comment

7 Comments

  1. tips no 6 tu menarik. selalu lepas syampu baru sikat

    ReplyDelete
  2. Saya lelaki. Sikat saya adalah jari jemari saya.. hihi.

    ReplyDelete
  3. mmg jarang sikat rambut..nak-nak dah pakai tudung ni lagilah.
    kalau sikat pun guna jari je

    ReplyDelete
  4. selalu sikat..pagi before pakai tudung, balik keja...& nak tido
    before shampoo tu...selalu gak buat, sbb senang masa shampoo tu

    ReplyDelete
  5. Rasa macam jarang guna sikat. Masa bilas rambut dengan conditioner tu guna jari terus. Bila rambut dah kering, tak payah guna sikat, guna jari sikat sikit sikit pun okay dah.

    ReplyDelete
  6. Terima kasih berkongsi tips..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.